Процесът в Пазарджик – тест за свободата на българското общество

Процесът в Пазарджик е тест за свободата на българското общество, доколко сме толерантни, доколко можем един проблем да го локализираме и евентуално да се изчисти. Това заяви зам.-главният мюфтия Бирали Мюмюн Бирали преди започване на делото в Пазарджик за проповядване на радикален ислям.

Може би трябва да мине време да свикнем, че в България има хора с различни религии, те могат да живеят заедно, без да си пречат, каза още Бирали.

В Пазарджик днес тръгна поредното заседание по делото срещу 13-те обвинени в проповядване на радикален ислям. Националисти се събраха в началото на заседанието в градинката пред Съдебната палата в Пазарджик в знак на протест. Протестите бяха два - в единия край на градината имаше хора от Националния фронт за спасение на България, а на известно разстояние от тях се бяха събрали от "Атака" и ВМРО. Делото започна при засилено полицейско присъствие.

Свидетел по делото за проповядване на радикален ислям в Пазарджик твърди, че е бил тормозен от хора, които са се представили като служители на ДАНС. Муафак ал Асад разказа пред съда, че е бил тормозен да подпише молба, в която се отказва от преводач. Той разказа, че автомобилът му е бил спрян на пътя София – Сърница и бил тормозен. От обясненията му се разбра, че автомобилът, който го е спрял, първо е бил без буркан, после сложили буркан. Разказа се, че бил с жена си. Заради тормоза, по неговите думи, синът му заминал за Сирия. Ал Асад поиска на днешното съдебно заседание преводач и охрана. Адвокатите на подсъдимите също обясниха, че делото е за проповядване на антидемократична идеология и затова трябва да бъде назначен преводач. Прокурорът Недялка Попова обаче представи документи от образованието му в България, както и указ на вицепрезидента Тодор Кавалджиев от 1998 година, в който му е дадено българско гражданство. Прокурорът представи документите с цел да покаже, че Муафак ал Асад няма нужда от преводач. Адвокат Ина Лулчева коментира, че това е искане означава, че прокуратурата не иска пълнота и яснота да се разберат показанията на свидетеля. Съдът прецени, че няма да бъде назначен преводач, тъй като, според него, се разбира какво говори свидетелят. Адвокатите поискаха в този случай да се направи звукозапис на показанията на Ал Асад.

Съдът разпита по-рано и други двама свидетели - Добри Джевизов и Стефан Атанасов, които разказаха за беседа, която имали с Ахмед Муса за основите на религията в кв. Столипиново. Според показанията на Добри Дживизов, Муса твърдял, че "Аллах е бил на трона", а според неговите вярвания това не е така. Според неговото разбиране Аллах съществува без място. "Тези хора говорят нещо, което – това не е вярата в исляма и ние отидохме да защитим вярата". Спорът, по думите му, е бил нормален, а не както е казал в досъдебното производство, че Муса е викал. Атанасов пък каза, че Муса изповядва уахабизъм, но не го е чул той да го казва. Свидетелите заявяват, че Муса е казал, че тези, които не изповядват уахабизма, трябва да бъдат убити.

Ахмед Муса коментира извън залата, че двамата не знаят религията и затова говорят така. Според него обаче те са "грешници, но не са неверници". Той е категоричен, че никога не е казвал, че трябва да се режат главите на неверниците. Не е вярно това, каза Ахмед Муса. Той иначе призна, че е бил болен от шизофрения, но се е излекувал.

Хюсеин Хафъзов, главен секретар на Главно мюфтийство в Република България, който присъства на делото, с ирония говори за техните показания и каза, че "в България се оказва, че съдът трябва да решава доктринални различия и аз ще повярвам в това, което може би съдът реши". "Това е един многовековен спор", посочи той. Интерпретацията за Аллах на трона той обясни така: "Смята се, че в алегорична форма, в Корана има една иносказателна форма на изказ съответно за това, че Аллах е седнал на трона, което означава, че е Аллах със своята сила и могъщество е седнал или по-скоро е разтлал своето могъщество над света". Бог е всемогъщ, обясни той и каза, че всеки има право да вярва дали това е така. Уахабизмът, каза Хафъзов, не е доктринално учение, а историческо движение. Той е категоричен, че в това движение няма призиви за това, тези, които не вярват в него да бъдат убити.

"Нека да ги разнищят нещата в съда и съдът да определи кое от теченията трябва да изпълняват мюсюлманите в България и каквото кажат това ще правим, след като...", коментира Абдула Салих, който е районен мюфтия на Пазарджик". Той смята, че и двамата, които дадоха показания в началото на делото, не са компетентни.

Като невежество и непознаване на терминологията, обясни част от показанията им подсъдимият Али Хайредин. Според него твърденията на призиви за убийства на неверници са абсолютна спекула и измислица, която не е български патент. Тя идва от САЩ, идва и от Русия, така пък друг подсъдим обясни твърденията за призиви за убийството на хора, които не са уахабити. Междувременно пред съдебната палата в Пазарджик националистите вече не протестират. Вече няма и толкова засилено присъствие на униформени пред сградата.