Анкара: Най-сигурният маршрут за транспортиране на стоки от Китай до Европа и Близкия изток минава през Турция и България

Снимка: Анадолска агенция

Снимка: Анадолска агенция

При днешните реалности най-сигурният маршрут за транспортиране на стоки от Китай до Европа и Близкия изток е така нареченият „Среден транспортен коридор“, който минава през Турция и България, твърди известният турски експерт в областта на международната икономическа и търговска сигурност Сефа Чатал, чиито позиции представя турската държавна „Анадолска агенция“, цитирана от "Фокус".

Според него значението на „Средния коридор“, през който може да се съживи историческия път на коприната [Китай, Казахстан, Туркменистан, Азербайджан, Грузия, Турция, България и по-нататък към Европа], е актуализирано на фона на инцидента с контейнеровоза Ever Given, който блокира трафика в Суецкия канал.

„Средният коридор“ е печеливша алтернатива на „Северния път“ [през Русия] и „Южния коридор“ [през Иран], тъй като е свързан с по-малко геополитически рискове за Пекин, уверява експертът.

Бъдещето на Северния път до голяма степен зависи от връзките между Русия, САЩ и Китай, а в случай на някакво негативно събитие Пекин може да бъде изправен пред избор - Изток или Запад, което ще удари китайската икономика, посочва Чатал.

Що се отнася до Южния път, в тази посока има рискове от опитите на Саудитска Арабия и Израел, водени от САЩ, да изолират Иран. Освен това ситуацията в Близкия изток далеч не е стабилна. Всичко това бие по инициатива на КНР „Един пояс, един път“, отбелязва експертът.

В същото време той обръща внимание на реализацията на някои мегапроекти в Турция, включително плана за бързо изграждане на алтернатива на Босфора – Канал Истанбул.

„В момента всяка голяма авария на Босфора или Дарданелите може да доведе до сериозни смущения в световната търговия, тъй като просто няма алтернатива на турските проливи. Ако обаче бъде осъществено отварянето на канала Истанбул, ще бъде гарантирана безопасността на корабоплаването и заплахата от увреждане на околната среда ще бъде намалена. Същият канал ще увеличи тежестта на Турция в световната търговия, включително за Китай“, добавя Чатал.