България остава с реални сериозни шансове в битката за "Фолкваген" с Турция

Премиерът Бойко Борисов коментира пред австрийско издание, че България продължава да се бори за голямата инвестиция на "Фолксваген" на Балканите. Страната ни може да предостави редица конкурентни предимства въпреки ограниченията на европейското законодателство, което забранява държавния протекционизъм за частните компании, смята българския премиер.

Другият претендент в борбата за завода – Турция, в случая печели от това, че не е задължена да се съобразява с политиката на Европейския съюз, но това в никакъв случай не ограничава шансовете на България, смята и Иван Михайлов – президент на автомобилния клъстер у нас, пише "24 часа".

На финалната права на състезанието за огромната инвестиция в голям автомобилен завод на "Фолксваген" на Балканите, страната ни стои повече от сериозно, а шансовете да бъде предпочетена пред Турция са напълно реални. Защото България покрива изцяло изискванията на инвеститора и предлага стабилна икономическа среда, конкурентна данъчна система и доказано желание да насърчава развитието на силна национална индустрия, в частност – автомобилостроенето. Затова още преди месеци министърът на икономиката Емил Караниколов с нескрито национално самочувствие обяви:

"Тази линия на защитата на националния интерес в борбата за завода на "Фолксваген" беше продължена и от премиера Бойко Борисов, който твърди пред австрийското издание „Хан-делс-блат“, че „България е по-добра от гледна точка на инвестиционния риск в сравнение с всяка друга държава в региона. Премиерът изброява действащия "плосък данък" от 10% за бизнеса и работещите, "Данъкът върху дивидента, който при този вид инвестиции е нулев в страната", насърчаващото бизнеса законодателство и държавната подкрепа, комбинирани с добри транспортни връзки и ниски разходи за работни заплати.

България си е поставила за цел по-нататъшното разширяване на автомобилната индустрия. Според данни на правителството, в сектора работят 250 компании, с 65 000 служители, които произвеждат части за 90% от автомобилите, които се движат в Европа. Продукцията генерира 10% от Брутния вътрешен продукт на страната, а оборотът за миналата година се изчислява на повече от 5 милиарда евро и половина.

Затова от бранша вярват, че са готови за следващата голяма стъпка – производството на автомобили. И смятат, че могат да покрият високите изисквания на германския инвеститор към България. Иван Михайлов – президент на Българския автомобилен клъстер:

"Срещу нашата оферта Турция предлага огромния си пазар, а "Фолксваген" разчита да продава около 40 000 автомобила годишно в страната, голяма част от които да изкупува държавната администрация. Освен това срещу нас стои доказан автомобилен производител, с опит и квалифициран персонал".

"България обаче, като членка на ЕС, е ограничена от европейското законодателство в държавните протекции за частните компании. Затова трудно може да си позволи по-широки параметри на предложението, което вече е отправено", обясни за "Хоризонт" изпълнителният директор на Агенцията за инвестиции Стамен Янев:

"И след като страната ни пребори конкуренцията на десет от локациите в няколко източноевропейски държави, включително признати автомобилни производители, сега остава в битката единствено с Турция и с реални сериозни шансове".

В усилията си България да спечели инвестицията премиерът Борисов уверява, че лично ще направи всичко, заводът да бъде изграден у нас. А харизмата на неговата личност никой не може да оспори. Дори авторът на статията в австрийското издание, Ханс-Петер Зи-бен-хаар, посочва близките му отношения с германския канцлер Ангела Меркел и авторитета му на политическата сцена.

Очаква се в новия проект инвеститорът да вложи един милиард и 300 млн. евро, да отвори 5000 работни места и да произвежда няколко от марките на "Фолксваген".

Окончателното решение се очаква до края на август или най-късно през септември.