Другият претендент в борбата за завода – Турция, в случая печели от това, че не е задължена да се съобразява с политиката на Европейския съюз, но това в никакъв случай не ограничава шансовете на България, смята и Иван Михайлов – президент на автомобилния клъстер у нас, пише "24 часа".
На финалната права на състезанието за огромната инвестиция в голям автомобилен завод на "Фолксваген" на Балканите, страната ни стои повече от сериозно, а шансовете да бъде предпочетена пред Турция са напълно реални. Защото България покрива изцяло изискванията на инвеститора и предлага стабилна икономическа среда, конкурентна данъчна система и доказано желание да насърчава развитието на силна национална индустрия, в частност – автомобилостроенето. Затова още преди месеци министърът на икономиката Емил Караниколов с нескрито национално самочувствие обяви:
"Тази линия на защитата на националния интерес в борбата за завода на "Фолксваген" беше продължена и от премиера Бойко Борисов, който твърди пред австрийското издание „Хан-делс-блат“, че „България е по-добра от гледна точка на инвестиционния риск в сравнение с всяка друга държава в региона. Премиерът изброява действащия "плосък данък" от 10% за бизнеса и работещите, "Данъкът върху дивидента, който при този вид инвестиции е нулев в страната", насърчаващото бизнеса законодателство и държавната подкрепа, комбинирани с добри транспортни връзки и ниски разходи за работни заплати.
България си е поставила за цел по-нататъшното разширяване на автомобилната индустрия. Според данни на правителството, в сектора работят 250 компании, с 65 000 служители, които произвеждат части за 90% от автомобилите, които се движат в Европа. Продукцията генерира 10% от Брутния вътрешен продукт на страната, а оборотът за миналата година се изчислява на повече от 5 милиарда евро и половина.
Затова от бранша вярват, че са готови за следващата голяма стъпка – производството на автомобили. И смятат, че могат да покрият високите изисквания на германския инвеститор към България. Иван Михайлов – президент на Българския автомобилен клъстер:
"Срещу нашата оферта Турция предлага огромния си пазар, а "Фолксваген" разчита да продава около 40 000 автомобила годишно в страната, голяма част от които да изкупува държавната администрация. Освен това срещу нас стои доказан автомобилен производител, с опит и квалифициран персонал".
"България обаче, като членка на ЕС, е ограничена от европейското законодателство в държавните протекции за частните компании. Затова трудно може да си позволи по-широки параметри на предложението, което вече е отправено", обясни за "Хоризонт" изпълнителният директор на Агенцията за инвестиции Стамен Янев:
"И след като страната ни пребори конкуренцията на десет от локациите в няколко източноевропейски държави, включително признати автомобилни производители, сега остава в битката единствено с Турция и с реални сериозни шансове".
В усилията си България да спечели инвестицията премиерът Борисов уверява, че лично ще направи всичко, заводът да бъде изграден у нас. А харизмата на неговата личност никой не може да оспори. Дори авторът на статията в австрийското издание, Ханс-Петер Зи-бен-хаар, посочва близките му отношения с германския канцлер Ангела Меркел и авторитета му на политическата сцена.
Очаква се в новия проект инвеститорът да вложи един милиард и 300 млн. евро, да отвори 5000 работни места и да произвежда няколко от марките на "Фолксваген".
Окончателното решение се очаква до края на август или най-късно през септември.