Силен спад на продажбите на нови автомобили в ЕС и България през септември

Продажбите на нови автомобили в ЕС отбеляза силен спад през септември на фона на сериозния недостиг на полупроводникови елементи, показват последни данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA). Солидно понижение е отчетно и в България.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през септември с 23,1% спрямо същия месец на 2020 г., достигайки едва 718 598 нови автомобили - най-малък брой, отчетен през деветия месец на годината, от далечната 1995 г.

ACEA отбеляза, че това намаление на продажбите до голяма степен се дължи на липсата на доставки на превозни средства поради продължаващия недостиг на полупроводникова техника.

Всичките четири водещи автомобилни пазари в ЕС регистрират сериозни загуби през миналия месец, като най-голям спад от 32,7% при продажбите на нови автомобили беше отчетен в Италия, следван от понижение с 25,7% в Германия, с 20,5% във Франция и с 15,7% в Испания.

През първите девет месеца на 2021 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се повишиха с 6,6% спрямо същия период на 2020 г., достигайки 7,5 милиона, като в Италия повишението беше от цели 20,6%, в Испания - с 8,8%, а във Франция - с 8,0%, докато в Германия беше регистриран спад с 1,2 на сто.

Обобщените данни на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари 2020 г. Само в рамките на Обединеното кралство продажбите на нови автомобили през септември се свиха силно с 34,4% спрямо година по-рано до 215 312 броя, докато от началото на годината беше отчетено повишение с 5,9 на сто.

Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се понижиха през септември с 20,7% спрямо година по-рано до 1 446 броя, а през първите девет месеца на 2021 г. те се увеличиха с 11,8% спрямо същия период на 2020 г., достигайки общо 19 040 броя.

Всички водещи автомобилни компании в ЕС отбелязаха солидни спадове на продажбите през септември заради недостига на електронни чипове.

Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се понижиха през септември с 27,7% на годишна база. В същото време Volkswagen намали слабо своя пазарен дял през септември до 21,7% от 23,1% година по-рано. Данните показват, че "Фолксваген" запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Понижение през септември с 19,4% отбелязаха продажбите на нови автомобили на немската компания BMW Group, докато продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с цели 43 на сто.

Понижение с 29,9% през септември беше отчетено и от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot. Двете компании (Fiat и Peugeot) се обединиха официално в общ автомобилен консорциум под името Stellantis през миналата година.

Другата голяма френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отбеляза спад на продажбите на нови автомобили през септември с 21,8% на годишна база.