САЩ налагат мита за вноса на европейски автмобили в средата на ноември?

Държавите-членки на Европейския съюз трябва да се подготвят за американски тарифи на няколко фронта през следващите месеци, предупреди високопоставен германски служител, цитиран от Ройтерс.

Това негово предупреждение е факт само часове, преди Вашингтон да започне проучване на планирания от Франция т.нар. "цифров данък" с който да се облагат големи американски технологични гиганти като "Фейсбук", "Гугъл" и "Амазон" - ход, който може да предизвика в бъдеще налагането на нови митнически тарифи от страна на САЩ.

Петер Байер, трансатлантическият координатор и член на парламента на Германия, заяви, че дори и при запазване на интереса на САЩ за диалог с Европа, администрацията на Доналд Тръмп изглежда е готова да наложи тарифи във връзка със споровете по отношение на субсидиите за самолетостроителните компании (спорът, известен като "Боинг" - "Еърбъс"), за газопровод "Северен поток 2" и за европейски автомобилен внос в Съединените щати.

През месец май американският президент Доналд Тръмп заяви, че някои вносни превозни средства и части за тях представляват въпрос на националната сигурност, но отложи решението за налагане на тарифи върху вноса на европейски и японски автомобили с шест месеца, за да се даде време за търговски преговори с двата важни партньора на САЩ.

Ройтерс цитира неназовани европейски официални представители да посочват, че те се страхуват, че сега Тръмп ще насочи вниманието си към Европа, след като в края на юни постигна временно примирие в продължителната търговска война с Китай по време на срещата си с китайския президент Си Цзинпин на форума на Г-20 в Япония.

В сряда Доналд Тръмп разпореди разследване, за да се определи дали планираният от Франция данък в размер на 3% върху френските приходи на големи интернет компании е насочен несправедливо към конкретни американски гиганти като "Фейсбук", "Гугъл" и "Амазон". Досега предварителните разследвания, течащи във Вашингтон, бяха съсредоточени главно върху търговските практики на Китай и субсидирането в рамките на ЕС на големия европейски самолетостроител "Еърбъс".

"Това са трудни дискусии в трудна международна среда", заяви междувременно германският министър на икономиката Петер Алтмайер след среща с американския министър на финансите Стивън Мнучин във Вашингтон в сряда. Той каза, че разговорът с Мнучин е бил "продуктивен и конструктивен", като се фокусира върху намаляването на световното напрежение, облекчаването на търговските спорове и запазването на работни места в двете страни.

В четвъртък Петер Алтмайер трябва да се срещне с американския търговски представител Робърт Лайтхайзър и с търговския секретар Уилбър Рос.

По-късно в сряда германският министър съобщи на събитие, организирано от германския фонд "Маршал", че Вашингтон и Брюксел могат да постигнат търговска сделка за промишлени продукти до края на годината, ако съществува достатъчна политическа воля за това. "Трябва да действаме сега. Няма време за губене. Ако има политическа воля, можем да стигнем до решение преди края на годината", посочи Алтмайер.

Той също така каза, че Европа и Съединените щати биха могли да бъдат много по-ефективни в изравняването на условията за договаряне с Китай, ако решат своите различия и работят заедно, за да "рационализират и координират съответните наши усилия малко повече”.

Трансатлантическият координатор и член на парламента на Германия Петер Байер, който пък се срещна с длъжностни лица от офиса на американския търговски представител и от Белия дом, както и с американските законодатели, заяви, че въвеждане на мита от САЩ върху вноса на европейски автомобили може да се очаква вероятно към средата на ноември, като се има предвид нарастващото нетърпение във Вашингтон по отношение на ЕС и отказът на блока да включи селскостопанските стоки в едни по-всеобхватни търговски преговори.

"Когато става въпрос за тарифите за автомобили, за съжаление смятам, че е по-вероятно те да бъдат наложени в средата на ноември. В САЩ има доста голямо нетърпение. Но това също така изисква от европейска страна да бъдем силни и обединени", подчерта той.

Петер Байер също така каза, че американското правителство изглежда проявява интерес да разреши споровете между Съединените щати и ЕС пред Световната търговска организация (СТО) по отношение на субсидиите за самолетостроителните компании, но е малко вероятно Вашингтон да се въздържи от междувременно налагане на нови митнически тарифи.

"Решението на арбитъра на СТО се очаква скоро, дори още следващата седмица. Напълно очаквам администрацията на Тръмп да наложи тарифи. САЩ смятат, че имат право да наложат тарифите и аз вярвам, че ще го направят", предупреди той.

Ройтерс напомня, че СТО установи, че както американската компания "Боинг" (Boeing), така и европейската "Еърбъс" (Airbus) -  двамата най-големи производители на самолети в света, са получили милиарди долари и евро от незаконни държавни субсидии, за да получат предимство на световния пазар.

В тази връзка германският министър Петер Алтмайер заяви, че ще положи усилия за уреждане на спора при днешната си среща с Робърт Лайтхайзър, добавяйки: "Според нас е в интерес и на двете страни да се избегнат тези тарифи".

Европейските компании също така биха могли да се изправят пред санкции още през август или септември във връзка с възраженията на САЩ по отношение на руския проект за газопровод "Северен поток 2", посочи Петер Байер.

Проектът за доставка на природна газ от Русия под Балтийско море до Германия по 760-километровия тръбопровод предизвика сериозните възражения на САЩ от съображения за сигурност и доведе до разделение сред самия Европейския съюз. "Северен поток 2" се ръководи от руския държавен производител на газ "Газпром", като останалите 50% от средствата са предоставени от германските компании Uniper и поделението на BASF - Wintershall, англо-холандската фирма Shell, австрийската OMV и френската Engie (ENGIE.PA).

През май министърът на енергетиката на САЩ Рик Пери заяви, че законопроект за санкции, който да налага тежки ограничения за компаниите, участващи в проекта, може да бъде факт в "не твърде далечното бъдеще".

Вашингтон се опасява, че газопроводът в крайна сметка ще увеличи зависимостта на Европейския съюз от руския природен газ.