Икономист с лоши сценарии за цените на храните, предупреди, че скъпия ток за бизнеса накрая го плащаме всички

Богомил Николов, снимка: БГНЕС

Богомил Николов, снимка: БГНЕС

Икономист в Института за пазарна икономика Богомил Николов разкри какви са възможните сценарии за намаляване на цените на хранителните стоки. Пред Нова ТВ той сподели, че е възможно да се намали грамажът през бедните времена на 1997 г. Експертът даде пример как тогава захарта за кафе и чай от 5 грама в пакетче става наполовина. "След това през годините сме виждали много такива примери", коментира Николов. 

Вторият сценарий, който според него е по-страшен, е да бъде развалено качеството на хранителните продукти. Той даде едни от най-пословичните примери - майонеза без яйца и колбаси с вода. "Ако има по-скъпа съставка в рецептата, може да се използва заместител, но това е измама. Като си купим по-евтини колбаси, трябва да си даваме сметка, че на практика плащаме скъпа вода", категоричен е икономистът. Той коментира, че в повечето случаи разликата в цената между качествения продукт и компрометирания е 5-10%.

Богомил Николов даде рецепта как може да пестим - като хвърляме по-малко храна и планираме по-добре какво купуваме. Той посочи, че българинът изхвърля в коша 1/3 от онова, което си е купил. Според него по този начин може да се пестят десетки левове, с които да си пазаруваме по-качествени продукти.

"Скъпата електроенергия за бизнеса на практика я плащаме пак ние, защото например си купуваме по-скъпа баничка. С въвеждането на ниско ДДС за ресторантите трябва да се внимава, защото ние, потребителите, не усетихме нищо в крайните цени. Цялата печалба от разликата между по-ниската и по-високата ставка остана при ресторантьорите. Трябва мерките да се обмислят така, че да се усетят и от нас", допълни Николов.

Той коментира и т.нар. "черен ноември", в който се пускат масово стоки с намалена стойност. Икономистът предупреди да внимаваме за стария трик, с който се мамят клиентите - търговците надуват цените, а дойде ли черния петък, слагат етикети с "намаление". Николов призова да пазаруваме разумно, а не импулсивно и да не си купуваме неща, които не ни трябват, само и само, защото са с намаление.