КЕВР уличи ВиК дружествата в некоректност, не изпълнили показателите за качество

Нито едно ВиК дружество с одобрен бизнес план не е отчело пълно изпълнение на всички показатели за качество през 2019 г. От общо 29,  5 дружества са отчели над 50% неизпълнение на показателите за качество, а 11 дружества са отчели между 40 – 50% неизпълнение. При останалите 13 дружества неизпълненията варират между 7 и 11 неизпълнени нива на показатели за качество. Това става ясно от доклада на Комисията за енергийно и водно регулиране за извънредната проверка на ВиК сектора, възложена от Върховната административна прокуратура, който вече е оповестен.

23 от общо 29 дружества, или 79%,  не постигат целите по показателите „Налягане във водоснабдителната система“ и „Ефективност на привеждане на водомерите в годност“. 59 на сто не са изпълнили показателя „Ефективност на изграждане на водомерното стопанство“, а 72% не изпълняват целите за „Енергийна ефективност за водоснабдяване.
55% от ВиК операторите не са изпълнили целите за рехабилитация на водопроводната мрежа, показват обобщените данни в доклада на КЕВР.

При 48% от дружествата е отчетено неизпълнение за показателя „Аварии по водопроводната мрежа“, а 41% от операторите не достигат показателите за „Непрекъснатост на водоснабдяването“. Тези данни са причина за констатираното в доклада значително неизпълнение на целите за намаляване на загубите на вода във водоснабдителните системи от страна на близо 2/3 от дружествата с одобрени бизнес планове.

По отношение на услугите за отвеждане и пречистване на отпадъчни води данните от проверката на КЕВР показват наличието на сериозни експлоатационни проблеми. 14 от 29 дружества, или 48% не са постигнали целите за показателя „Аварии на канализационната мрежа“, 12 от дружествата, или 41%, не изпълняват показателите „Наводнения в имоти на трети лица, причинени от канализацията“ и „Енергийна ефективност – пречистване“.

79% от дружествата не са изпълнили целите за „Ефективност на разходите за водоснабдяване“, 62% - не са постигнали целите за „Ефективност на разходите за отвеждане“, а 59% от тях не са постигнали целите за „Ефективност на разходите за пречистване“. Като причини за неизпълнението дружествата посочват отчитането на по-високи от прогнозните разходи и/или отчитане на по-ниски от прогнозните приходи от ВиК услуги.

По отношение на работата с клиентите докладът от извънредната проверка констатира наличието на организационни проблеми при тяхното обслужване. Данните показват, че 48% от дружествата отчитат неизпълнение на показателя „Срок за отговор на писмени жалби на потребители.

Съгласно нормативните разпоредби, след като вече изтекоха първите три години от текущия регулаторен период 2017-2021 г., през 2020 г. КЕВР предстои да извърши регулаторен преглед на постигнатите от ВиК операторите резултати за изпълнението на индивидуалните годишни целеви нива на единните показатели за ефективност и на планираните инвестиции в одобрените бизнес планове. Въз основа на резултатите от регулаторния преглед, в края на 2020 г. комисията ще преразгледа одобрените цени на ВиК услуги на дружествата за 2021 г., като при констатирано неизпълнение на параметрите на бизнес плановете тези цени ще бъдат коригирани.

 В доклада на КЕВР се посочва, че съгласно Закона за водите изпълнението на одобрените бизнес планове е отговорност на търговските дружества – ВиК оператори, както и  техните собственици, както и на собствениците на публичните ВиК системи, които са възложили с договори експлоатацията им на избраните ВиК оператори.  Нормативно тази отговорност е за министъра на регионалното развитие и благоустройството по отношение на търговските дружества с държавно участие в капитала, за кмета на общината за търговските дружества с общинско участие.

Според изискванията на закона, в договорите за възлагане на управлението на дружествата собствениците  определят основни показатели за дейността на ВиК операторите в съответствие с одобрените от КЕВР бизнес планове и контролират тяхното изпълнение. Публичните собственици на ВиК системите и съоръженията (асоциации по ВиК и общински съвети) следва да осъществяват контрол по изпълнението на сключените договори, включително да приемат и контролират изпълнението на подробни годишни инвестиционни програми. 

В доклада на КЕВР за извършената проверка се предлага ВАП да извърши проверка на осъществявания контрол от страна на собствениците на публичните ВиК оператори за изпълнението на договорите за възлагане на управлението, както и за прилагането на Механизма за реинвестиране на част от приходите. В обхвата на проверката да бъде включено и изпълнението на договорите за експлоатация, стопанисване и поддръжка на ВиК активите и предоставяне на ВиК услуги на потребителите, предлагат от КЕВР.

В доклада се подчертава, че контролът върху дейността на функциониращи ВиК оператори, които нямат одобрени бизнес планове поради неизпълнени изисквания на Закона за водите, попада извън правомощията на КЕВР. Регулаторът предлага на прокуратурата  да ги провери.  Комисията предлага и да се прецени необходимостта от извършване на проверка и на дейността на дружества, които нямат обособена територия по смисъла на Закона за водите, но продължават да осъществяват дейност като ВиК оператори.
При възложената от ВАП проверка за качеството на вложените материали във ВиК мрежите, комисията констатира, че дружествата полагат усилия, но контролът се упражнява от министъра на регионалното развитие.  В тази връзка КЕВР предлага на Върховна административна прокуратура събраните материали при извършената извънредна проверка да бъдат изпратени на компетентния орган.

След проучване на изпратените от ВиК операторите списъци на сключени договори за доставка на материали, които се влагат във ВиК мрежите, както и предоставени договори за извършване на строително-монтажни дейности по ВиК мрежите и на посочените правни основания, в доклада на Комисията се констатира, че като цяло ВиК операторите изпълняват изискванията на Закона да обществени поръчки.

Доколкото компетентен орган по осъществяване на контрол по прилагането на ЗОП е АДФИ, комисията предложи на ВАП събраните при извършената извънредна проверка материали да бъдат изпратени на компетентния орган.

В доклада за извършената извънредна проверка, възложена от ВАП, комисията посочва, че кратките срокове за извършването й не са дали възможност едновременно с изготвянето на анализа да бъдат предприети последващи мерки по отношение представените от дружествата резултати за 2019 г. Комисията ще предприеме необходимите мерки след като ВиК дружествата представят своите отчетни доклади за изпълнението на бизнес плана и годишните отчети за спазване правилата на Единната система за регулаторна отчетност.