Колекторски фирми и ко се превръщат в съвременен башибозук! Омбудсманът им пише писма

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати нова препоръка до председателя на Асоциацията на колекторските агенции в България Райна Миткова – Тодорова, в която призова да не се допускат подвеждащи за гражданите практики от страна на фирмите за събиране на вземания,  които са членове на тяхната асоциация. Това съобщиха от пресцентъра на обществения защитник.
Иде реч за колектори, които притискат гражданите да подписват споразумения за признаване на задължението си. 
А много колектори  напоследък са напълно озверели, между другото. Да не говорим за масовите издевателства на съдия-изпълнители по общинския вземания, които са се превърнали в пандемия.
Много колекторски агенции и компания се вихрят като башибозук напоследък, едва ли Ковачева е е в състояние да ги спре. 
Иначе омбудсманът обръща внимание , че фирмите за събиране на вземания заобикалят приетите наскоро промени в Закона за задълженията и договорите, с които се регламентира 10-годишната давност на физическите лица – ДВ, бр.102,  в сила от 2 юни 2021 г.
Поводът за написване на препоръката на омбудсмана са жалби и сигнали  до институцията на граждани,  пострадали от подобна практика,  включително сигнал и от Асоциацията за защита на потребителите. 
В нея  Ковачева подчертава, че е сезирана за случаи, в които от вземането на хората се прехвърля чрез цесия само главницата, така колекторските фирми търсят от длъжника освен главницата и лихви, и разноски.
„В жалби и телефонни обаждания на граждани до експертите на институцията, зачестиха оплакванията от увеличаване на натиска върху тях от фирмите за събиране на вземания. Гражданите са „подканвани“ да извършват плащания по дълговете си, както и да подписват различни документи, които включват оформяне на погасителен план и съответно разсрочване на задължението като им се обещава договарянето на евентуална отстъпка“, пише омбудсманът.
Тя , че съгласно новоприетата разпоредба на чл. 112 от Закона за задълженията и договорите, изтичането на давностния срок не погасява дълга, ако той е разсрочен или отсрочен.
„В тази връзка подписването на споразумения за разсрочване ще доведе до нова давност, за което гражданите не са информирани от колекторските фирми, а това се отразява на възможностите им за защита, които новите разпоредби им предоставят. Този подход може да доведе до злоупотреби с недостатъчното познаване на законите от страна на гражданите-длъжници“, категорична е Диана Ковачева.
Тя настоява за предприемането на мерки за повишаване на информираността на хората по отношение на действието на новоприетите разпоредби, включително чрез публикуване на нужната информация на интернет страницата на aсоциацията.