Учени разкриха тайните на гробницата на Черния принц в катедралата в Кентърбъри

катедралата в Кентърбъри, снимка: pixabay

катедралата в Кентърбъри, снимка: pixabay


Повече от 600 години след смъртта на Черния принц учените за първи път надникнаха вътре във великолепната гробница в катедралата в Кентърбъри, пише „The Art Newspaper“. Те разкриха за първи път конструктивните детайли на шедьовърa на английската средновековна металообработка, включително доспехите, възпроизведени с най-голяма прецизност, до най-малките детайли.

Едуард Черният принц, син на Едуард III и баща на Ричард II, е считан, в зависимост от източниците, или за военен герой, или за военнопрестъпник в Стогодишната война между Англия и Франция. Прякорът му може да идва от бронята, превъзходно описана в изображението – или от разказите за клането на обикновени жители след обсадата на Лимож през 1370 г.: съвременният историк Фроасар твърди, че 3 000 мъже, жени и деца са били убити от Едуард със „страстна жестокост”, въпреки че други историци оспорват твърдението.

Едуард умира не на бойното поле, а от дизентерия в Уестминстър на 8 юни 1376 г., диктувайки на смъртното си ложе подробни инструкции за гробницата си — и изследването за първи път разкрива колко точно заповедта му да бъде изобразен „в пълно бойно снаряжение върху саркофага“ е била спазена. Толкова точно, че сега екипът вярва, че истински оръжейник е помогнал за направата на скулптурата в реален размер върху саркофага.

Екипът от историци на изкуството и учени, ръководен от Джесика Баркър, старши преподавател по средновековно изкуство в The Courtauld Institute of Art, извърши изследването, без да компрометира оригиналния материал. Те са плъзнали ендоскоп, обикновено използван в медицината, през един от оригиналните малки отвори на бронята, разкривайки, че е излята на секции, невидими отвън, държани заедно от сложна система от болтове и щифтове. Детайлите отвън са изследвани с ръчен преносим рентгенов флуоресцентен спектрометър.

Баркър описва метода като „напълно уникален и иновативен“, който демонстрира технологичната изтънченост на средновековния период и определя скулптурата като една от най-ценните оцелели такива във Великобритания.

„Има нещо дълбоко вълнуващо в начина, по който бронята му е изобразена върху саркофага“, казва тя. „Това не е просто броня – това е неговата броня, същата броня, която виси празна над гробницата, възпроизведена с пълна вярност дори до малки детайли като позицията на нитовете.”

Изследването също така даде нова датировка на скулптурата - десетилетие след смъртта на Едуард, което предполага, че въпреки че Ричард II вярно е следвал инструкциите на баща си, това не се е случило веднага. Екипът предполага, че Ричард е поръчал две изображения, много тясно свързани стилистично, гробницата в Кентърбъри и скулптурата на дядо му Едуард III в Уестминстърското абатство, утвърждавайки образа на собствената си кралска линия. И двете произведения на изкуството са революционни след векове, в които надгробните изображения са изпълнявани от камък или дърво, или представяни едноизмерно от метал. / БГНЕС