Зоват Боил Банов да анулира конкурса за директор на Националната галерия

Художникът Петко Дурмана: Яра Бубнова интригантства и инспирира скандали

Боил Банов

Боил Банов

На 25-ти ноември, докато медиите бяха заети да отразяват посещението на Бойко Борисов в САЩ, тихо и кротко с голямо закъснение Министерство на културата публикува на сайта си резултатите от конкурса за избор на Директор на Националната галерия. С това приключи една история с предизвестен край, започнала още през пролетта на годината, когато Министерството обяви конкурса, и която може да се нарече фарс, защото след отпадането на някои от кандидатите и след като другите не са събрали достатъчно точки според комисията, остана един единствен кандидат, временно назначената от министър Боил Банов преди повече от една година Ярослава Игоревна Бубнова. Това написа художникът Петко Дурмана, цитиран от "24 часа".

По думите на твореца  още при обявяването на конкурса много от потенциалните кандидати за поста са оценили правилата като създадени за един конкретен кандидат, което е разбираемо на фона на близостта на Бубнова с Екатерина Джумалиева, директор на Дирекция „Културно наследство, музеи и изобразителни изкуства“ в Министерство на културата, чиято дирекция създава правилата за провеждане на конкурса и прави избор на членовете на комисията, в която участва и самата Джумалиева. Заради нагласените правила на конкурса и най-вече заради публично демонстрираната слабост на министър Банов към Ярослава Бубнова, която въпреки многобройните скандали в галерията през временното ѝ управление не беше освободена от длъжност, много потенциални кандидати са не отказали.

Според Дурмана това демонстративно специално отношение на министъра, добрите приятелства на Ярослава Игоревна с ключовите директори на дирекции, които определят правилата на конкурса и участват в журито, най-вероятно е причина нито един от директорите на музеи и галерии в България да не участва в конкурса, който беше организиран така, че на практика да изключва всички, които не са завършили изкуствознание в Художествената академия в София или в малкото висши училища с преподаване на визуални изкуства в България, както и в някой московски университет, тъй като нашата образователна система за изкуство е базирана на съветската и реално не е реформирана след 1989-та година.