​„Фотография и музика“ - светът през обектива на концептуалната фотография

Млади автори представят свои идеи и виждания за нещата от живота, които ни заобикалят

Галерия 2.0 са оказа малка, за да побере всички желаещи да видят една интересна експозиция на съвременното фотографско изкуство. 

На фона на модерен инструментален саунд двадесетина автори, които работят в областта на концептуалната фотография, представят свои фотографски проекти в иновативната изложба под мотото “Фотография и музика”, с куратор Ивайло Стоянов - възпитаник на немската фотографска школа и преподавател в Нов български университет – София.

Идеята за тази изложба се ражда преди година, след подобно събитие, реализирано в школата за съвременна фотография с галерия „Фотоконцепт“, основана от Ивайло Стоянов и Орлин Георгиев. В експозицията са представени авторски фотографии, самобитни по своите идеи и образност.

По думите на Ивайло Стоянов в концептуалната фотография основен принцип е идеята да е водеща, преди да бъде облечена в конкретни фотографски изображения. А музиката е едно от основните вдъхновения за този тип фотография. Именно тя е онзи специален фон, предразполагащ, но и провокиращ зрителите да се опитат да вникнат в смисъла на всяка една фотография.

Като творци, които се занимават с концептуална фотография, авторите са много различни, но това, което ги обединява е, че всички те залагат изключително на събития не от миналото и бъдещето, а от настоящето. Затова и акцентите в експонираните фотографии кореспондират непосредствено с днешния ден, разказва пред Faktor.bg Ивайло Стоянов.

проект на Боян Султанов "City 1"

Добра илюстрация в тази посока е проектът на Венелина Катанска. Интересното в него е, че използва цифрови грешки и на базата на тези грешки, тя прави композиции. 

проект на Венелина Катанска 

Други автори, като Йохана Траянова, се вдъхновяват от историята на изкуството и правят своя модерна интерпретация на импресионизма, например, пресъздавайки го във фотографски изображения.

проект на Йохана Траянова

Много добре се позиционира в концептуалната фотография Владимир Спасов, станал известен със своите морски фарове, който участва с пейзаж от лятото, под формата на минимализъм. 

проект на Владимир Спасов

Друг автор с много интересна фотографска стилистика е Елена Маркова , чийто проект е истинско предизвикателство. В него тя вижда музиката в цвят и форма, знае мястото на всяка дата в пространството, всяка буква и всяко име имат цвят, които тя изобразява. Оригинален акцент във фотографиите на Николина Танева  е идеята да строи обекти от книги, като паметника "Шипка" и Айфеловата кула" и др.

Фотографията на Ясена Попова пък показва един сюрреалистичен пейзаж – „Илюминации“, понятие, което се свързва с отражението на музиката във фотографията.

проект на Ясена Попова

Поглед към социалната тематика е фотографската работа на Михаела Енчева, чийто проект е фокусиран върху 20 ръце, чрез които разказва историите на най-различни типажи хора.

Извън стандартното експониране на фотографиите – върху стените на галерията, е проектът на Бисера Виденова „Стъпки“, който  може да бъде видян на видео. Поредица от фотографски снимки, всички те са своеобразни изображения на „паметта на краката“. Идеята на проекта най-добре може да бъде разбрана в анотацията на автора: 

"Краката ми имат памет.

Те ме водят в моите стъпки без да грешат. Затвори очи и усети повърхността, по която стъпваш с ходилата си. Зрящите може и да виждат светлината отвъд хоризонта или простора пред тях, но често пропускат изживяването на пътя. Оптимизмът в една видяна перспектива дава усещане за посока, но не и самата посока. Опитът на изранените или притиснати в обувки стъпала плащат реалната стойност на извървяното.

Краката ти помнят. Довери им се."

проект на Бисера Виденова

Ивайло Стоянов казва, че eдно от достойнствата на тази изложба е, че всички представени фотографски проекти са продукт на свободния избор и предпочитание на авторите.

Винаги съм мислил, че в съвременното изкуство творците не трябва да правят непременно гениални неща, че трябва да създават неща, които никой друг не е правил. Като цяло всичко е правено, затова е много важно да можем да се учим от фотографите преди нас и да надграждаме, интерпретирайки по нов начин света, който ни заобикаля. Но за съвременната фотография най-голямата провокация е свободата. Тя дава на авторите всичко - поле за изява, поле за свободната мисъл, да покажат това, което са те, надскачайки стандартните клишета в изкуството. Затова моето послание към всички, които наистина искат да правят модерна фотография, е да бъдат себе си, да развиват това, което искат да правят, защото това е сигурният път към успеха, казва Ивайло Стоянов.