Разследването допуска пилотска грешка, а грешката е на тези, които са разрешили такъв полет

Министерството на отбраната дължи на гражданското общество пълната информация за трагичния инцидент

Згаиналия пилот майор Терзиев

Згаиналия пилот майор Терзиев

Владимир Миленски, полковник от резерва, член на Атлантическия съвет на България

Посред политическите „горещини“ от последните дни е добре да не забравяме катастрофата с МиГ-29 от ранната сутрин на 9 юни. Министерството на отбраната е публикувало на своята страница доклада на Отдела за разследване на авиационни произшествия в Служба „Военна полиция“.
Докладът е разработен професионално, с подробен анализ на фактите и изглежда изчерпателен, въпреки отсъствието на информацията от „черната кутия“ на самолета, която – както ни уверяват от министерството, се очаква да е достъпна след 3-4 седмици. Разследващите органи стигат до извода за

три „версии“ за причините, довели до катастрофата

Версия 1: Технически отказ на самолета.

Версия 2: Поразяване на самолета или на пилота от осколки от ракетата, която самият той е изстрелял по целта.

Версия 3: Сблъсък с водата вследствие на загуба на ориентация от пилота.

От анализа разбираме, че версия 1 е отхвърлена, като най-малко вероятна, както и версия 2.
Разбираме също така, че версиите 2 и 3 по същество са възможни при грешка на пилота.
Заключението на комисията е, че версия 3 е най-вероятният сценарии, по който ситуацията се е развила до катастрофална.
Единственото нещо, за което в доклада не се обелва и дума, е отговорът на въпроса: СЛЕД КОЛКО ЧАСА ТРЕНИРОВЪЧНИ ПОЛЕТИ И В КАКВИ ТОЧНО ПРЕДХОЖДАЩИ ЗАДАЧИ С ПО-НИСКА СЛОЖНОСТ, СЕ ДОПУСКА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ВЪПРОСНОТО УПРАЖНЕНИЕ – пуск на ракета Р-73 от изтребител МиГ-29 по светеща парашутна мишена нощем над море? Същевременно докладът подробно ни запознава с каква висока сложност за пилота е тази задача.
Ако пилотът не е изпълнил предходните, по-лесни упражнения, и ако не е натрупал достатъчно опит в нощни полети над море, естествено е да сгреши. Но тогава това не би било пилотска грешка, 

а грешка на тези, които са разрешили такъв полет

 А това е недопустимо.
Ако някой разреши на студент по медицина в трети курс да направи операция на сърце и пациентът умре поради неуменията на студента-хирург, това лекарска грешка ли ще бъде, или безотговорност на тези, дето са му разрешили, а сигурно и принудили, да оперира?
Бойната подготовка, бойната подготовка и бойната подготовка са 

трите фактора, които пазят пилота от грешки

Както и пехотинеца.
Както и моряка.
Министерството на отбраната дължи на гражданското общество пълната информация по този въпрос, за да стане ясно чия е грешката.
Защото тя не е на пилота.
А може би трябва да почакаме писмото от Москва – с информацията от черната кутия.
Може пък от там да изскочи "заек".