Ген.​ Съби Събев: Санкциите към Русия да отпаднат, когато върне Крим на Украйна

Левите кандидати мълчат за хибридната война на Русия срещу нас, защото са под руско влияние

Македония да спре гаврата с исторически паметници или насаждане на българофобия, пътят им към ЕС и НАТО минава и през България

Агресивното поведение на Кремъл създава опасения за Трета световна война, казва пред Faktor.bg кандидатът за вицепрезидент на България от Реформаторския блок

Интервю на Мая Георгиева

- Г-н Събев, за първи политическите централи издигат масово бивши военни за кандидат-президентската надпревара, какъв знак е това за избирателите?

- Имаше такъв случай – при двата мандата на Георги Първанов, когато вицепрезидент беше ген. Марин, така че това не е прецедент. Но за тези президентски избори политиците се обърнаха към военните лидери за избор на най-подходяща кандидатура както за президент, така и за вицепрезиденти. Сега има един генерал за президент, издигнат от БСП. Този случай е по-особен, защото Румен Радев беше действащ генерал и от този статут, който имаше, скочи направо в политиката. Този случай не е типичен. Смятам, че един генерал трябва да остане известно време в резерва, да се запознае с политическата система и нейните особености и евентуално тогава да дава съгласието си за кандидат-президент или вицепрезидент, както направихме аз и вицеадмирал Манушев. Добре е, че политиците търсят сред военните лидери подходящи лица, които с кратка подготовка могат да минат и в полето на политическите лидери, защото това са хора, високо образовани, с много голям организационен опит и най-важното – с високо чувство за отговорност. Те могат да проявят това чувство на отговорност и на високи постове каквато е президентската институция.

- Как си обяснявате факта, че Румен Радев, който над 10 години е служил в натовска армия, изведнъж смени позицията си по отношение на българската външнополитическа ориентация и афишира русофилски възгледи?

- За мен е смущаващо това, че ген. Радев като че ли не взима предвид реалните факти и дадености в отношението на Русия към другите държави. Но и не само това. Аз считам, че като генерал от една натовска армия, като че ли не добре разбира същността на военно-политическия съюз НАТО и да обявява, че една инициатива, при която Алианса ни оказва определена помощ, може да се тълкува като нещо по-лошо от Ньойския договор. Тоест, индиректно кандидатът на БСП казва, че членството на България в НАТО е нещо по-лошо от Ньойския договор. Това твърдение е скандално за един висш офицер от българската армия. Аз не съм чул досега друг гражданин да прави подобни сравнения, които нямат никакви основания в реалността. Второ, ген. Радев действително е склонен, ако бъде избран като президент, да преразгледа и да работи за снемането на санкциите към Русия, при положение, че не са отпаднали причините за тяхното налагане. Ние сме единствената кандидат-президентска двойка, която смята и говори, че могат да се направят стъпки за отмяната на санкциите към Русия, когато отпаднат причините за тях, когато Русия върне на Украйна анексирания полуостров Крим и се изтегли от Източна Украйна. Помните, че преди това Русия приложи подобен подход и към Грузия, при което две области в Грузия се намират под руски контрол, както и Приднестровието. Няма как да бъде толерирана такава политика и ЕС много ясно даде своята оценка, поради което и наложи тези санкции. Така че тази по-агресивна политика на Русия не може да се игнорира и едва ли не да се поощрява с отмяната на санкциите срещу нея. Очевидно ген. Радев изпълнява желанията и въжделенията на БСП, поради което не може да се нарече напълно независим кандидат. А и не само той. И другите леви претенденти изразяват подобна позиция, което означава, че като държавни глави с такива намерения и действия биха поставили страната в много конфузна ситуация в двата съюза. Това не е в наш интерес, защото като член на ЕС и НАТО страната ни участва във вземането на решения, в това число и за налагането на санкции на Русия. Няма как да си поел ангажимент с тези решения, а сега идва някой и казва – трябва да преразгледаме тези санкции, понеже са неизгодни за България. Те са неизгодни и за Русия, те са неизгодни и за другите европейски държави. Но Кремъл трябва да премахне причините за тези санкции и тогава да се говори за тяхното снемане.

- По време на цялата изборна кампания кандидати от ляво говорят за заплаха от нова мигрантска вълна, каква е вашата позиция по тази тема, смятате ли, че тя се преекспонира предизборно от определени политически сили?

- Определено се преекспонира и експлоатира от определени политически сили, защото България по отношение на мигрантската вълна не е в положението, в което се намират Гърция и Италия. То може да се определи като предкризисна ситуация, като не трябва да се допусне в страната ни тя да се развие в криза. Тоест, у нас няма такъв мощен наплив на мигранти, за да говорим за криза. Държавата взема мерки да защити добре своята граница с Турция. Започна да привлича и европейска помощ за по-добро прикриване на границата както с технически средства, така и с персонал и финансови средства, които ще гарантират по-добре защитата на границата. Разбира се решението на мигрантската криза трябва да бъде европейско решение, но с максимално включване на националния потенциал на страните, които са изправени пред такъв проблем – България, Гърция, Италия. Това е решението и не трябва да се играе със страховете на хората в една предизборна кампания. Най-малкото това е нечестно спрямо гражданите и не показва добронамереност и воля действително България да решава по европейски стандарти проблема с мигрантите. Не мога да се съглася с призивите на господин Каракачанов, който като кандидат президент заяви, че ще изкара армията и водни оръдия на границата, и всеки, който се опита да я премине – ще върне с ритници обратно. Не се намираме в 19 или 20 век. Това са популистки изявления и обещания, които нямат нищо общо с реалността.

- През последните години обществото прозря, че у нас се води открита хибридната война от страна на Русия. Тя бе насочена и срещу президентската институция. Как смятате, че трябва да бъде организирана хибридна защита на България?

- Аз се учудвам на мненията на леви партийни лидери, че няма никаква хибридна война, че това е измислено, когато и в Европа се получават такива въздействия от страна на Русия, и те бяха доказани. НАТО, като отбранителна организация, взе мерки и разработи концепция за противодействие на хибридни заплахи и атаки. Нашата страна също е в процес на разработка на такъв документ. Все повече мисля, че обществото ще отрезвява, че това е реална заплаха, която може да възникне във всеки момент. А последствията от едни такива въздействия и атаки могат да бъдат доста критични, включително и за националната инфраструктура, ако не се вземат съответни мерки за защита. Вярвам, че с помощта на НАТО и ЕС нашата страна ще разработи ефикасен капацитет да се противопостави на такива въздействия. Друг е въпросът, че ако Русия продължава да експлоатира такива инструменти за постигане на външно-политическите си цели, тя ще изпадне в още голяма изолация от западния свят, включително от западните технологии, от които тя остро се нуждае. Разбира се обществото няма да чуе левите кандидати за президент и вицепрезидент да говорят за това. Но то е напълно обяснимо, защото те се намират под определено руско влияние, за съжаление. Това рано или късно ще се разбере. Фактът, че почти една трета от българската икономика се намира под руска зависимост, вече е достатъчно очебиен факт, че страната ни е загубила суверенитет в определено отношение. Не може отделни сектори, като енергетиката например, да бъдат силно зависими от една държава. Противопоставянето на Русия за диверсификация на енергийните източници в определени страни, в които тя доминира, показва също така един елемент от хибридната война. И ако страната ни продължи да бъде в такава зависимост, енергийната сигурност на България е сериозно подронена. Тази заплаха съществува реално и държавата трябва да взема мерки, за да я неутрализира, включително и със съдействието на съюзен капацитет. Аз вярвам, че българското общество, та дори и тези, които говорят, че подобни заплахи и рискове са измислени, рано или късно ще разберат, че те съществуват. Дано само да вземат правилната национална позиция по въпроса.

- Как да бъде ориентирана българската външна политика към заплахи, нападки, спекулации от страна на нашите съседи – Турция и Македония. Съзирате ли в тях опасности за националната сигурност?

- По отношение на Турция ние няма как да отречем факта, че тя е наш съюзник в НАТО. Затова трябва да развиваме съответните съюзнически отношения с нея и да разчитаме, че като страна членка на Алианса, ако се наложи, тя също ще допринесе с капацитет за нашата сигурност и отбрана. В същото време ние не си затваряме очите, че в Турция сериозно са нарушени принципите на демокрацията, правата и свободите на турските граждани с безогледните арести и разследвания. Тоест, поставени са под въпрос демократичните устои на държавата и ние няма как това да оценим като положително. Същевременно ние трябва да имаме предвид всякакви опити за засилване на влиянието на турската управляваща класа в България, не говоря за Турция като държава. Когато те придобият неприемлив характер, да имаме твърдостта да кажем на Турция, че България няма да толерира такива опити за налагане на влияние, дали по линия на религиозни организации или на нашата диаспора в Турция, нашите съграждани, които са избрали да живеят там. Много ясни трябва да бъдат отношенията и позициите на държавата, и когато трябва да се даде твърд отпор – не трябва никога да се колебае, независимо че Турция ни е съюзник. Но аз считам, че отношенията с Турция имат потенциал да се развиват положително. Мисля, че Турция също добре разбира, че България е съюзник от НАТО и няма да прекрачи онези граници, които няма да бъдат толерирани от нас като държава. 

По отношение на Македония – ние имаме сложни отношения с нея и бихме желали те бързо да се подобрят. Наша беше инициативата за сключването на договор, който още се протака. Но трябва много ясно да се даде сигнал към ръководните кръгове в Македония, че развитието на една обществена психоза за българофобство в тази страна не е в интерес на дългосрочните отношения с Македония и ние няма да ги толерираме. Македония трябва ясно да разбере, че нейното членство в ЕС и НАТО зависи и от България. Тя има много печален опит в отношенията си с Гърция и дългото вето на Атина по отношение на нейното членство в НАТО. Много се надявам македонските граждани да разберат най-добре кои са им истинските приятели и да убедят своята политическа класа, че такива отношения – гавра с исторически паметници или насаждане на българофобия сред тяхното население – не са в интерес на страната като цяло.

- Все по-често в медиите се тиражира тезата, че светът е изправен пред Трета световна война – реални ли са опасности за такъв конфликт, защо забравяме уроците от историята?

- Въпросът ви е основателен. Такива страхове започнаха да се внушават дори и в президентската кампания в САЩ, поне от единия от кандидатите – Доналд Тръмп. Действително агресивното поведение на Русия на международната арена създава такива опасения. Но същевременно Русия не е толкова мощна държава, че да се изправи срещу западните демокрации, срещу НАТО като организация и да рискува съществуването на Русия като държава в една такава война. Мисля, че руските политически лидери, които управляват страната, не са до такава степен полудели. Аз лично не ги считам като реални тези внушения и предсказания, че сме изправени пред Трета световна война. Светът трябва да уважава интересите на Русия според международните споразумения, но и Русия трябва да се държи адекватно и демократично в 21 век, ясно да разбере, че няма как да бъдат толерирани агресивните й стъпки към нейни съседи и опита й за намеса във вътрешните работи на други държави, включително и западноевропейски. Няма как да се толерира финансирането от Русия на продесни и проруски партии или лидери в другите страни, защото това е елемент от хибридните действия на Кремъл. Най-добре е Русия да се върне на полето на сътрудничеството и партньорството с всички западни държави. Това е най-вече в интерес на страната и на руските граждани, които рано или късно ще осъзнаят това. Санкциите, които Русия наложи на западните държави, са преди всичко санкции срещу собствения й народ, лишавайки го от голям асортимент от стоки. Русия пропуска много възможности, и рано или късно това ще бъде осъзнато от мнозинството руски граждани. Защото забраната на достъп до западни технологии, високотехнологични стоки, не е в интерес на руските граждани, ще донесе и големи загуби на руската икономика. Те вече се чувстват доста осезаемо и чувствително, тъй като Русия икономически затъва. Скоро ще бъде изправена пред финансова криза – руски банки се закриват в западните държави, нямат достъп до западните ресурси. Във всички случаи такава политика не може да донесе някакви политически дивиденти, да не говорим пък за защита на националните интереси на Русия в средносрочен и дългосрочен план. Светът и Европа имат нужда от една демократична Русия, в чиято външна политика сътрудничеството и партньорството с другите страни трябва да бъдат изведени като основни приоритети. Така че руският народ трябва да направи избор – дали да продължи да върви по този път, или да се върне на полето на сътрудничеството и партньорството. Рано или късно господин Путин ще трябва да вземе това решение, ако остане на власт.

- Как трябва да се модернизира българската армия, за да бъде гарантиран националният суверенитет и сигурност, и интересите на партньорите ни в НАТО?

- Модернизацията на българската армия закъснява вече 12 години и то заради решения на няколко правителства – и на Тройната коалиция, и на БСП, отчасти и на правителството на ГЕРБ в първия му мандат. Това не може да продължава, защото така все повече ни отдалечава от способностите, които трябва да имаме спрямо останалите страни в НАТО. Приетата от Народното събрание Програма 20/20 и приетият от Министерски съвет План за развитието на въоръжените сили до 2020 година са първите стъпки в положителна посока и тяхната реализация трябва да започне колкото е възможно по-скоро. Първите модерзационни проекти трябва да бъдат стартирани, ако не до края на година, то поне в началото на следващата. Защото всяко едно закъснение ще води до срив в способностите на Българската армия, които после много трудно, но и много скъпо ще бъдат възстановявани отново. Така че мерките, които са взети, са правилни. За да скъса с руската зависимост от резервни части и поддръжка на основна техника и въоръжение, трябва по-бързо да стартират и други проекти. Защото от модернизация се нуждаят не само военно-въздушните сили, но и военно-морските, и сухопътните сили. Проектите, които са приоритетни за тези три вида въоръжени сили, трябва да започнат колкото е възможно по-бързо, за да могат да бъдат реализирани в рамките на 4-5 години. След това трябва да бъдат стартирани други проекти, които окончателно да ни откъснат от тази зависимост, която поддържа в ниска оперативна готовност ключови наши способности, които ние сме предоставили и за колективната отбрана на НАТО. В против случай ще се превърнем в неприемлив консуматор на сигурност в един такъв отбранителен съюз и ще загубим доверието на нашите съюзници. В интерес на България е по-скоро да реши тези въпроси, за да докаже, че тя е лоялен, предвидим и напълно адекватен член на организацията, която споделя напълно основният принцип на Алианса – солидарността.

- Защо държавата бездейства по отношение на паравоенните формирования у нас, като „Васил Левски“, БНО „Шипка“, за които знаем, че патриотизмът им минава през руската любов. Какви мерки и действия трябва да се предприемат, за да бъде неутрализирана тяхната дейност?

- Краткият отговор – да се приложи силата на закона. Не случайно ние говорим с господин Трайков, че един от основните приоритети е бързото стартиране на съдебната реформа и налагане на върховенството на закона, така както е в цивилизованите страни. Никой не търпи в нормалните демократични държави съществуването на такива формирования, които са извън закона. Няма закон, който да регламентира на този етап тяхното създаване и функциониране. Не може те да носят униформа, а държавата и съдебната система да се правят, че нищо не се е случило. Няма как да се подготвят с бойни оръжия, когато не е ясно за какви цели ще ги употребяват. Затова трябва държавата, колкото е възможно най-бързо да вземе мерки, включително прокуратурата да се самосезира и тези формирования да се разследват. Те трябва да се разпуснат и да отговарят пред закона – защо са ги създали, с каква цел, от къде се финансират, каква подготовка водят, какви структури ги подготвят, кой стои зад тях.

- Ще запазите ли традицията на Плевнелиев да не давате държавни отличия и да не пращате на дипломатическа работа хора, свързани с ДС и бивши номенклатурни функционери на БКП?

- Това е морален дълг и за нашия президент, и нямам никакво съмнение, че той ще продължи тази политика на господин Росен Плевнелиев. В против случай ние ще изгубим доверието от нашите съюзници и партньори. Не може България, след толкова години в ЕС и НАТО да продължава да изпраща като свои висши дипломатически представители хора, които са били свързани с бившата Държавна сигурност. Това е просто несериозно, бих казал дори скандално. Така че в това отношение нашата позиция е абсолютно категорична. Ние ще подхождаме изключително прецизно в преценката на качествата на всички български дипломатически представители, които се назначават с Указ на президента и ще изискваме и МВнР да прилага същите критерии при назначаването и на другите служители. Крайно време е да спрем тази порочна практика. И ние сме много удовлетворени, че президентът Плевнелиев действително положи началото на вярната политика, която трябва да се провежда. Аз мисля, че това се оценява високо от нашите съюзници в ЕС и НАТО, и други партньорски държави. Крайно време е да се спре хора, които имат такова минало, независимо от това, че имат дълъг дипломатически опит, да ни представляват страната навън. Ако искат да работят, да го правят в България.

- Разбират ли избиратели, че битката за „Дондуков“ 2 е по-скоро за българската външна политика и че страната е изправена отново пред избор – Русия или Запада, на тези избори. Има ли заплаха за евроатлантическата ориентация на България?

- Ние категорично споделяме тази позиция, дори я нарекохме битка - използвахме военен термин, защото това е наистина битка за европейското бъдеще на България. Има сили и кандидатпрезидентски двойки, които действително считат, че България едва ли не има и други алтернативи. Според тях ние може формално да си членуваме в ЕС и НАТО, но трябва приоритетно да развиваме отношения с Руската Федерация. Никой не казва, че не трябва да развиваме такива отношения, но те трябва да бъдат на равноправна и взаимноизгодна основа, а не с опити за налагане на руско влияние у нас, това е неприемливо. Ние ще поддържаме тази линия и този стратегически избор, която страната ни е направила преди повече от 10 години, защото за нас няма друга алтернатива. Единствено в рамките на тези два мощни съюза – ЕС и НАТО, България може да се чувства най-сигурна и защитена, и с гаранции за икономически просперитет. Всякакви други внушения ние ги приемаме като популизъм. Затова съвсем ясно изразяваме пред българските граждани, че това са пропагандни внушения, които целят да заблудят и българския избирател, да гласува отново за хора, които считат, че има алтернатива за развитието на България и тя е на Изток. Категорично НЕ. Ние считаме, че приоритетно страната ни трябва да развива стратегическо партньорство с САЩ, каквото вече тя осъществява. И чак когато се върне Русия на полето на сътрудничество и партньорство с всички европейски страни, тогава и България също може да развива взаимно-изгодни отношения с нея. Но в никакъв случа да не променя своя стратегически курс, който избра преди толкова време. Пак ще кажа - няма друга алтернатива за сигурната защита и просперитет на България извън ЕС и НАТО.