Руските инструкции за спечелване на изборите и ролята на социологическите агенции

Кремъл се опитва да диктува и налага на българските политици и партии собствените си планове и операции

Илиян Василев, bulgariaanalytica.org

Публикацията в Уол Стрийт Джърнъл за инструкциите, които са били връчени на лидера на БСП, не трябва да изненадва никой. Нескопосаните опити за игнориране на скандалните разкрития на вероятно най-влиятелният американски вестник и тоталното мълчание на институциите означават само едно – някой е хванат на местопрестъплението, а българските власти се страхуват да реагират. Най-вероятно, защото казусът е прекалено тежък и без последващо действие трудно 

президент и правителство ще съумеят да си запазят лицето

 Като кажеш „а“ – обявиш публично за разкритията, трябва да преминеш и към „б“ – да изгониш някой за назидание от командированите експерти, явни и тайни агенти на чуждите служби, изпратени за да помогнат на проруските партии да спечелят.
 Почетният пенсионер, генерал-лейтенанта от разведката Решетников, се видя принуден спешно да се намеси в коментарите в руските медии. Те бяха взели опасна посока да ги тълкуват като загуба за Русия, второто място на подопечната БСП и нейния лидер Нинова. В руските медиите, дори бе споделена констатацията, че в България е спечелил антируския кандидат. За официалната реакция на руските власти, трябва да се ориентираме по публикацията в РИА „Новости“, през който най-често се озвучават позиции на руското външно министерство и Кремъл.
 Негативната оценка “проевропейски сили спечелиха изборите в България“ бе доразвита в руските медии с допълнението, че са победили партии, които желаят още по-плътната интеграция на страната в НАТО и Русия не може да се надява на приятелско правителство. Това вече е на крачка от признание за провал, включително на познатия нам генерал, който до скоро ръководеше операциите на Кремъл на Балканите.
За мнозина може да изглежда странно, но е факт, че в Русия и в ЕС – ГЕРБ се възприема като опората на ЕС и НАТО в българския Парламент. 
Генерал Решетников бе принуден да защити собствената си репутация, която пострада силно след разкриването на преврата в Черна гора. Загуба в България прави единичния случай система. България заема централно място в стратегията на Русия на Балканите, в това число и в плановете за дестабилизация на ЕС през този регион. Още повече на фона на предстоящото и председателство на Европейския съюз, което разкрива допълнителни възможности за налагане на дневен ред и инициативи, което да са от интерес на Кремъл.

Аналитиците на Валдайския клуб и на РИСИ си дават точна сметка, че каквито и позиции Русия да има в Западните Балкани, без свои хора на власт в България, ресурсите на руската дипломация са ограничени.
Изглежда разочарованието в Москва от събитията в България е било двойно по-голямо, защото първата част на операцията успя – кандидатът на БСП за президент спечели, при това с голямо мнозинство. Но битката за Парламента – там където е действителната власт – бе много по-важна.

Решетников не може да промени нищо относно резултатите на изборите, но може да промени фокуса и да даде друга интерпретация на същите резултати. Дублиращата основната негова теза, която той пусна в обръщение в Москва е, че в последна сметка Русия е спечелила тъй като Борисов е по-предвидим и по-полезен като партньор и че в същност лидерът на ГЕРБ е проруски политик, докато Нинова е просъветски.
Тези увъртания вероятно могат да намерят слушатели у нас, 

но в Кремъл на Путин от 2017 година – искат резултати

Днес и сега.
 Да си припомним – две от цитираните в статията на Уол Стрийт Джърнъл скандални препоръки в инструкциите, които са били връчени на лидера на БСП от пратеник на Кремъл гласят : „пласирай фейк новини и използвай за промоция /на БСП – б.а./ преувеличени данни от допитванията до общественото мнение“.
 Да проследим изпълнението им в реалните процеси преди изборите.
В разгара на кампанията през месец януари, социологическите проучвания даваха устойчиво, макар и не голямо предимство на ГЕРБ пред БСП, което достигаше равнището, което реално бе доказано на изборите. Изведнъж на 30 януари, агенция „Галъп Интернашънъл“ /няма нищо общо с Галъп Инк/ публикува сензационни данни, че БСП изпреварва ГЕРБ с малко над един процент. В допълнение беше лансирана и съпътстваща стряскаща „новина“, че популярността на лидера на ГЕРБ Борисов се срива, а той вече е четвърти зад „изненадата“ Каракачанов /лидерът на ВМРО играе особено роля в целия план на Решетников/, а на трето място е ….. Корнелия Нинова.

За да се разбере технологията на 

хибридната операция с участието на социологическите агенции, 

трябва да се знае как те се използват в самата Русия. Кремъл разчита на своите социолози и политолози, не толкова да регистрират, а да формират общественото мнение и нагласи. Нашите проксита от “Галъп Интернашънъл“ имаха да изиграят много по-важна роля в плановете за спечелване на властта от БСП, далеч над това просто да отразят настроенията в обществото. Те трябваше да ги формират – чрез внушения, послания и виртуални представи в проучванията си.

В Москва говорят за фигурата на политтехнолога, на политинженера – на човека, който образно казано вае общественото мнение в полза на Лидера.
 На 8 март, по-малко от три седмици преди изборите, същата агенция и отново под името „Галъп Интернашънъл“ лансира още по-драматични данни за откъсването на БСП пред ГЕРБ – разликата е вече близо 2 % – 30,2 % за БСП, срещу 28,3 за ГЕРБ. Междувременно при позоваване на източника на тези данни, медиите винаги удобно и упорито пропускат легитимното име УИН-Галъп Интернашънъл, както и задължителните за тези случаи позовавания на различността от оригиналния Галъп и ограничителите на отговорност за резултатите. Силно впечатление направи, че след този информационен залп и други агенции като Медиана, Маркет Линкс, се включиха към „новата вълна“, която създаваше медийната представа за предстоящата победа на БСП. И така до седмица преди изборите, когато повечето социологически агенции решиха, че е време да си пазят репутацията и приземят надуването на резултата като го приближат до реалните данни.
Това обаче не важеше в пълна степен за „Галъп Интернашънъл“, която се опита да съвмести задачата за напомпване на подкрепата на БСП, само седмица преди изборите, в публикуваните резултати от проучване на 19 март. Тези данни генерираха нови медийни заглавия, че БСП продължава да изпреварва ГЕРБ. За да решат дилемата с различната действителност, политтехнолозите на BBSS, свиват поле на изследване само до „твърдия електорат“, където БСП отново води.

Конфузното положение, което победата на ГЕРБ с 6 % – прекалено голяма разлика с прогнозите на „Галъп Интернашънъл“ създаде за собствениците си, те се постараха да си осигурят значително присъствие в изборните студия във вечерта на изборите за да дадат изпреварваща интерпретация, която 
да заличи гафа от разминаването на прогнозите им
 Тези „програмирани“ професионални неудачи или преднамереност в професионалната им дейност в полза на БСП издават ключовата роля на посочените „социолози“ в реализацията на инструкциите, доказващи руската намеса в българските избори.
При все това планът „Решетников“ разчита на повече от една партия. Там където БСП не успее, в игра влизат резервните варианти и лансираните от Райчев и Стойчев варианти за „гранд коалиция“ и за силно присъствие на патрЕотите. Кремъл вече няма един фаворит, а много конкуриращи се за неговата финансова близост български партии и политици.

Изкуственото напомпване на рейтинга на БСП

е технология за създаване и усилване на тренд в общественото мнение, която да осигури по-голяма електорална подкрепа като колебаещите се включат към печелившите, които ще раздават служби и ще преразпределят пари.
 Социологическите агенции, които участват в подобни операции на чужди служби, не само са канал за влияние и манипулации върху обществените нагласи – като посоченото в инструкциите „изкуствено надуване на влиянието на една партия“. Психологическата битка за предпочитанията и подкрепата на българина се води всекидневно, в този смисъл агенции като Галъп Интернашънъл предлагат и текущо обслужване на конкретни действия на политически партии и политици. Пример е експресното проучване от 24 март, което намери над 80 процента силно съмнителна подкрепа на екстремистките действия на Обединените Патриоти на българо-турската граница. Най-прякото опровержение на тези „данни“ бяха понижените резултати на тези формации на самите избори, не на последно място в резултат на грозните сцени на насилие предадени по електронните медии.

BBSS – Галъп интернашънъл Балкан – като правило не публикува нито методология, нито детайли на проучванията си. Задоволява се само с резултатите, които пряко служат за насочване и управление на общественото мнение. Ползването на името на световноизвестната американска компания за пазарни и публични изследвания, позволява на местните агенти на влияние, без да спазват нейните стандарти, методологии и процеси – да добавят външна достоверност и престиж, които самите те трудно могат да създадат.

Подобна линия може да се проследи и по отношения на друга част от инструкциите за печелене на изборите, които са били връчени на лидера на БСП Корнелия Нинова и изпълнени от Галъп Интернашънъл – тази за създаването на фалшиви новини. Не е необходимо една „новина“ да бъде тотална неистина. Върху отделно взети действителни факти, могат да се създадат различни мисловни и идейни конструкции на произволни интерпретация, които накрая да „произведат“ фалшив двойник. Такъв е случаят с „дублирането“ на оригиналното изследване на американската Галъп Инк., публикувано на 10 февруари, в което се посочва, че българите разчитат на НАТО като гарант на националната си сигурност, и отровния двойник и сходно проучване, реализиран със значителното участие на хибридния „Галъп Интернашънъл“, резултатите от което бяха публикувани от Блумбърг на 17 февруари. Във второто изследване „Галъп Интернашънъл“ твърди, че четири страни от НАТО – Турция, Гърция, Словения и България предпочитат да поканят като съюзник в случай на нападение срещу тях Русия, е на западна страна. Приведени са данни, че само 17 процента от българите предпочитат САЩ, а 42% търсят закрила от Русия.
 Тук манипулацията е елементарна, но действена. В съзнанието си не само на българите, но и на всички граждани на страни членки на НАТО, правят асоциация за сигурността не с отделно взета страна членка на НАТО, а с целия съюз. Зададеният въпрос – на коя страна ще разчитате – вероятно е съотносим към гражданите на страни, които не са членки на НАТО, които трябва да разчитат на двустранни гаранции, но не и на членките на колективна система за сигурност.

Важното в случая е и политическият извод, който прави вицепрезиденти на световната асоциация Уин-Галъп Интернашънъл Кьнчо Стойчев, координатор на изследването. Той недвусмислено подменя посланието и данните в изследването на автентичния Галъп изследване. В интервю пред Блумбърг същият твърди : „Някои резултати в европейски членки на НАТО показват как фундаменталният им избор за сигурност се измества извън алианса (!?)“.
 Това не е обективно наблюдение а внушение и усилване на несъществуваща тенденция в полза на ерозиране на доверието на българската общественост спрямо НАТО в ключов етап на формиране на нагласите им преди изборите. Едно към едно изпълнение на инструкциите от наръчника, за който се говори в статията на Уол Стрийт Джърнъл.

Няма никакво съмнение – намесата на Русия в българските избори е на безпрецедентно равнище. В годините тя никога не е спирала, но мащабите и характерът на проявление по време на последните избори за президент и за Народно Събрание, включително чрез пряко ангажиране – консултиране и надзор върху кампаниите на водещи партии, издават нов етап. 

Кремъл се опитва да диктува и налага

 на българските политици и партии собствените си планове и операции, в които широко се използват мрежи за влияние сред българските политици, политолози, социолози, медии, олигарси – всеки един от които реализира свои професионални планове и ползи, но само в рамките на интереси, които не противоречат на Кремъл.
Ако съдим по резултати от изборите и в ретроспекция – почти всички точки от списъка с пожелания, които генерал Решетников обсъди с лидери на водещите български политически партии при посещението си в края на месец февруари 2016 година – да се отстрани президентът Плевнелиев, както и министрите Ненчев и Митов, да се поставят българските партии в паралелна зависимост и положение на конкуренция за ресурса и вниманието на Москва е постигната.
 Въпреки, че последната точка не бе изпълнена и ГЕРБ успя да удържи доминантната си позиция, планът Решетников ще продължава да се реализира в резервни варианти, които разчитат на мрежата от зависимости и пълната неутрализация на съпротивителните сили на българските институции спрямо руското влияние.