Ирландия, Португалия и Естония ни подкрепят за пакета "Мобилност"

Министърът на транспорта Росен Желязков заяви в Брюксел, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка на 4 месеца, заложен в пакет „Мобилност“, като се базира на въглеродните емисии, които такова действие би причинило.

На днешния Съвет „Транспорт, телекомуникации и енергетика“ той е разговарял по въпроса с финландското председателство и колеги от други страни.

Министър Желязков е срещнал подкрепа от Ирландия, Португалия и Естония.

Държавите-членки, които не приемат пакет „Мобилност“ в настоящия му вид, са България, Полша, Унгария, Румъния, Литва и Латвия.

На заседание във вторник транспортната комисия трябва да гласува дали да започнат преговори по пакета със Съвета и Комисията.

Вчера комисията отхвърли предложението на депутата от ЕНП Андрей Новаков той да бъде изтеглен от Европейската комисия.

Пред „Хоризонт“ Новаков определи резултата като „със сигурност не положителен и малко разочароващ“, но добави, че българските му колеги се подготвят за следващото заседание. Същевременно Новаков предупреди, че едва ли във вторник може да има по-различен резултат, тъй като мнозинството е категорично против българската позиция.

Ако транспортната комисия даде зелена светлина за преговорите, те трябва да започнат, когато встъпи в длъжност новият еврокомисар по транспорта Рована Плумб.

Този въпрос е силно национален, а не толкова политически и политическата фрагментация на ЕП не оказва влияние върху взетите вчера решения, изказа мнение пред БНР евродепутатът Петър Витанов.

„С вчерашния вот нещата не са особено обнадеждаващи. Той беше предрешен точно от тези крайни формации, изобилстващи от французи, италианци, германци, включително и британци, които направиха разликата. В големите политически семейства групите бяха разделени. Ако това решение се преповтори следващата седмица, изпраща пакета „Мобилност“ вече на тристранни преговори, междуинституционални с ЕП, Европейския съвет и ЕК, където все пак обаче остава възможност за търсене на много по-компромисни текстове“.

Според него текстовете, предложени от ЕП, са най-радикални:

„Те предвиждат мерки, които противоречат на основните принципи на ЕС, на свободното придвижване на стоки, услуги и капитали. Те са протекционистки. Те целят да съхранят бизнеса на германските и френските превозвачи и да нарушат единния транспортен и единния европейски пазар. Те имат пагубен ефект върху климата“.

Ще се опитаме да убедим колегите си, че е необходима оценка на въздействие, която да покаже какви пагубни ефекти тези мерки биха имали върху икономиките и транспортните сектори на редица страни, както и предпоставките за нова социална мигрантска вълна, каза евродепутатът. По думите му това ще доведе и до повишаване на цените на всички стоки.

Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи също изказа очакване да бъдат чути и техните аргументи.

„Така предложеният мобилен пакет ще има много сериозен негативен ефект не само върху българската икономика, но и върху цялостната европейска икономика и особено по отношение на околната среда. Очаква се вредните емисии само от българските камиони, които ще се прибират, да бъдат около 1% увеличени на база на общия ЕС“.

Арабаджиев се надява на диалог и постигане на балансирани решения. Трябва да има сигурност за транспортния бизнес, но и приложимост на мерките, добави той.

Петър Витанов очаква от превозвачите да поставят рамките, докъдето един компромис би могъл да стигне.