Експерти искат задължителни прегледи за сънна апнея за професионалните шофьори

Заспиването зад волана е причина за голяма част от тежките катастрофи на пътя, казват те

Професионалните шофьори да преминават задължителни прегледи за сънна апнея. За това настояват от Българско дружество по сомнология. Според тях заспиването зад волана е причина за голяма част от тежките катастрофи на пътя.

След катастрофата отпреди два дни, при която заспал турски тираджия блъсна автобус на градския транспорт и по чудо нямаше загинали, българското дружество по сомнология отново напомни предложението си шофьорите да минават задължителни прегледи, а не пожелателни, както е в момента. 15 процента от мъжете между 30-60 години страдат от сънна апнея, без да знаят за това.

Влошеният сън през нощта дава резултат денем. Много от страдащите дори не подозират.

„Може да доведе до намалено внимание, намалена концентрация по време на шофиране и при монотонни ситуации на магистрали – заспиване на волана, които са повече от минута се броят вече за сън, и тези хора са по-голям процент от предизвикващите произшествия по пътищата, отколкото употребилите алкохол. В сравнение алкохол и сънна апнея – сънната апнея е по тежък рисков фактор за причиняване на ПТП от алкохола, каза неврологът доц. Милена Миланова.

Повечето европейски държави вече са въвели задължителни медицински изследвания за заболяването, които се плащат от Здравната каса.

У нас инцидентите зачестяват особено през лятото.

"Изключително е сериозен проблема с гастарбайтерите, защото, преминавайки през България, те са на последната права от 30-часово пътуване в топло време, минали са 6-7 граници и вече минавайки през нашите магистрали, много са изморени, заспиват и убиват цели семейства", заяви Владимир Тодоров.

И едва, когато стане непоправимото, се търси отговорност от виновните.

Едва пет процента от наложените санкции на чуждестранни шофьори за извършени нарушения у нас, се заплащат от тях. Най-голям е проблемът при турските водачи. Там събираемостта на наложените глоби клони към 0, защото турската страна не предоставя данните собственика и на практика не се наказват.