Немският посланик иска прозрачни медии в България

Заради изостряща се тенденция за концентриране на собствеността върху медии в България правителството трябва да създаде подходяща правна рамка, която да гарантира прозрачност върху собствеността. Това заяви пред БНР посланикът на Германия в София

Според него необходимо  е също така да   заработи Комисията за защита на конкуренцията и активно саморегулиране от страна на самите медии в рамките на етичните правила, чието спазване те сами да контролират.

Повод за реакцията на германския дипломат е съкращаването на важни отговори на въпроси по тази тема от негово интервю за вестник "Монитор". За конкретния случай Хьопфнер казва, че е единичен, а отношенията на собственост във вестника са прозрачни и добре известни.

"Задачата на държавата е да създаде подходяща рамка, за да може, от една страна, да гарантира свободата и независимостта на медиите и същевременно да защити принципите на пазарното стопанство също и в областта на медиите. Следователно държавната регулация би трябвало да се ограничава върху централните, основни принципи на свободните медии", каза Хьопфнер.

Най-важният принцип, според него, е прозрачността на собствеността, така че да се предотвратява регистриране чрез подставени лица. "Тъй като тук става дума за концентрация на собственост в определени групи от хора, смятам, че е много важно също така да заработи Комисията за защита на конкуренцията", допълни той.

Дипломатът препоръча в законодателството да се въведе и валидният в много страни по света принцип платените репортажи да бъдат ясно означени като реклама, за да не бъдат заблуждавани ползвателите.

Германският посланик предупреди и за опасността от автоцензура сред самите журналисти.

 

"Такова концентриране на медиите може да доведе до значително ограничаване на обективността на осведомяване. И не е необходимо това да се дължи на едно непосредствено, на директно оказване на влияние от страна на собствениците на медиите. Това може да става изцяло чрез фините механизми на един вид автоцензура на журналистите", каза Хьопфнер.

Според него е обезпокоителен знак това, че в ранглистата на "Репортери без граници" по отношение на медийната свобода от 2006 г. досега насам България е спаднала от 35-о на 80-о място и е последната спрямо останалите членки на ЕС при това с голяма разлика.

Запитан не е ли реалистично да се каже, че в България мафията или организираната престъпност може да си напазарува медии и медийно влияние, Хьопфнер отговаря: "В член втори от договора за създаване на Европейския съюз, върховенството на закона, както и правосъдието, и вътрешните работи в смисъла на механизма за сътрудничество и проверка, са част от основните ценности. Към тези основни ценности обаче спада и свободата и независимостта на медиите, т.е. и двете теми би трябвало да попаднат под светлината на прожекторите, ако се забелязват някакви дефицити."