„Made in Russia”: Матрьошки, валенки и санкции до "дупка"

Откакто руското правителство решило да шашне света с руски стоки и услуги, резултатът е две кръгли нули

Даниел Александров 

На зимната олимпиада в Сочи преди три години вниманието привлякоха няколко „шеговити” плаката – балалайка автомат, матрьошка граната и снежен човек танк.  Не е тайна, че ако изключим газа и петрола, които почти никой не купува вече, основните несуровинни стоки за износ от Русия са: дантели, матрьошки, автомобили „КамАЗ” и автомати „Калашников”. Това стана ясно на петия форум „Произведено в Русия”, чиято цел е била да подкрепи „родното производство” и да обсъди инструментите за държавна подкрепа за 

експорт на руски стоки в чужбина
 
Най-добрите стоки представени на форума се оказали вятските матрьошки, руският чай, вологодските дантели и валенките.  За тези, които не знаят за валенките, ще поясня, че това са ботуши от овча плъстена вълна, върху черни галоши. Голяма атракция, спор няма. На пазара във Варна ги продават за 20 лева. На форума са били представени още вина, макарони и моторни масла. С това почти се изчерпва „родното” руско производство, което разчита на държавна подкрепа, за да се експортира в чужбина. 
Проверката на журналистите от „Газета.ру” показала обаче, че тази, предназначена за експорт продукция, практически се продава в самата Русия. Купуват главно чужденци – във валутните магазини на аерогарите и във влаковете. Единствено макаронената фабрика продава в 35 страни своята продукция: от Беларус до Бразилия. 

Брандът „Made in Russia” очевидно не върви, не се търси

 През последните пет години, откакто руското правителство решило да шашне света с руски стоки и услуги,  резултатът е две кръгли нули. Затова пък като руски успех се отчита бизнеса на Рено Бюрнье, потомствен швейцарски винопроизводител, който през 2000 година идва в Русия, влюбен в руска девойка и открива в Кавказ своя винарна. В Швейцария той също има лозя и произвежда вино, но в Швейцария никой не се интересува от руско вино, дори и марката да е „авторска”.  
На фона на скромното представяне на руските производители, авторът на статията „Made in Russia: в бой идут матрешки с «калашниковым»  в „Газета.ру” Рустем Фаляхов, обръща внимание, че по-голям интерес са предизвикали по-скоро  думите на първия вицепремиер на Русия Игор Шувалов, който призовал производителите да се готвят за отмяна на т.нар. руски „контрасанкции”, ако Запада отмени своите санкции „срещу Русия”. Поставям „срещу Русия” в кавички, защото както е добре известно, санкциите на нормалния свят са насочени не срещу Русия или руския народ, а срещу отделни лица и организации от обръча на Владимир Путин, които са отговорни за руската 

агресия срещу независима Украйна
  
Но кога ще бъдат отменени тези санкции? Вицепремиерът Шувалов отговорил по следния начин: „може би след година, а може и след десет”. Тази информация вече е предадена и на българския президент Румен Радев, за да не се хаби напразно да лобира за „сваляне на санкциите”. Десет години са много време. Не се знае знае ли се кой ще бъде български президент тогава.