Отвориха офертите за концесията на Летище-София, очертава се ожесточена битка

Победителят ще получи концесията за срок от 35 години, от която се очаква държавата да спечели над 2 милиарда лева

Битката за концесията на Летище София се очертава като изключително любопитна след отварянето на офертите на петимата кандидати в процедурата. Концепциите на консорциумите, участващи в състезанието за 35-годишния договор, са твърде различни, което прави съпоставката им доста сложна. 

Журито се състои от експерти на транспортно министерство, летището, РВД, които публично изчетоха предложенията за развитие на софийския аеропорт по време на заседание на комисията в Министерство на транспорта. 

Преди началото на отварянето на офертите министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че това е процедура за публично-частно партньорство, която е сравнително нова. Той подчерта, че цялата документация по процедурата се съхранява в защитени сейфове под 24 часово наблюдение и изтъкна, че това е първата изцяло електронна процедура.

Единствено обвързващите предложения на участниците се подават на хартия. Те бяха прочетени от членове на комисията в момента на тяхното отваряне. 

Предложенията на кандидатите за годишно концесионно възнаграждение варират в широки граници от 19.9 милиона евро с офертата на Манчестър Еърпорт Груп до 32.8 млн. евро при Аеропортс де Пари. 

Именно британската оферта - консорциум "Витоша" ("Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид"), който притежава и управлява три летища във Великобритания и британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп"), е с най-внушителен размер на предлаганите инвестиции на аерогарата - над 1 милиард евро. 
МАГ предлагат 460 милиона евро вложения още през първите 10 години в модернизацията на летищната инфраструктура, с които да превърнат София в регионален хъб. 
“Планът ни за летище София е впечатляващ и уникален. Искаме да създадем единствен по рода си нов терминал, който да бъде гордостта на България. Архитектурният дизайн е вдъхновен от пейзажа и историческото наследство на България и отразява най-доброто от страната”, сподели Андрю Харисън, Главен изпълнителен директор на MAG Летищни услуги. 
Британската оферта е в партньорство с китайската BCEG, която в момента изгражда най-голямото летище в света – Международното летище Пекин Даксинг. Офертата на компанията включва използването на български доставчици и работници за трансформацията на столичната аерогара. 

Предложението на френско-турския консорциум на "Еърпортс де Пари" и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" за концесия на летище "София" е финансово най-изгодното за държавата. Обединението, което управлява трите парижки летища и десетки гари, заедно с турския оператор, предлагат годишна концесионна такса от 32,8 млн. евро. Предложението за инвестиции е 903 млн. евро. 

След френско-турската оферта по този критерии се нарежда предложението на консорциума "ССБ София Еърпорт ДжейВи" (управлява летището в Копенхаген в Малмьо, Швеция). То е за 26,5 млн. евро. Липсват данни за заложения инвестиционен план, който също има горяма тежест при оценката. 

Следва офертата на консорциум "Соф Кънект" (фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС) в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен") - тя е за 24,5 млн. евро и инвестиции за 608 млн. евро. 

Петото предложение е на българската компания "Фрапорт България“ ЕАД, която оперира летищата във Варна и Бургас. То е за годишна концесионна такса от 21 млн. евро и вложения от 615 млн. евро. 

Ето и основните предложения на кандидатите: 

1. Консорциум "Витоша" - MAG/BCEG - 19.948 млн. евро годишно концесионно възнаграждение и инвестиции в размер на 1.003 млрд. евро. 

2. Фрапорт - 21 млн. евро годишно възнаграждение и инвестиции от 615 млн. евро. 

3. Консормциум SofConnect (Мюнхен) - 24.542 млн. евро годишно възнаграждение и инвестиции от 608 млн. евро. 

4. Летище Копенхаген - 26.05 млн. евро на година, липсва посочен размер на инвестициите. 

5. Airport de Рaris - 32.824 млн. евро, 903 млн. евро инвестиции. 

Във всичките оферти е предвидено изграждането на трети терминал, но в две от предложенията има идея сегашният Т1, който повече прилича на селска автогара, да бъде бутнат. Другите инвестиции в разширяването на инфраструктурата ще зависят от ръста на трафика. 

Всички кандидати приемат и условието да платят авансово 550 милиона лева. 

Победителят ще получи летище "София" за срок от 35 години. Очаква се от концесията държавата да спечели над 2 милиарда лева.