Хипотетична картина, ако правилно тълкуваме конституцията – Борисов може да управлява до юни 2022 година

Заявлението на премиера, че ще се оттегли при решение на парламента за избори за ВНС, нито има конкретна стойност, нито определя конкретен период

Цветозар Томов

Цветозар Томов

Цветозар Томов

Какво следва от заявлението на премиера на страната, че ще се оттегли от поста си след като Народното събрание реши да се произведат избори за Велико народно събрание? Ето какво:

1. Борисов фактически съобщи, че ГЕРБ подготвят проект за нова Конституция, т.е., процедурата ще е по чл. 158 т.1 на действащата Конституция.

2. Кога може да бъде внесен този проект? Парламентът ще заседава от началото на септември. ГЕРБ не може да го внесе сама, защото няма необходимите 120 депутати. Патриотите заявиха, че ще ги подкрепят, но ще внесат и свои предложения. Но и те не са достатъчни. Т.е., ще има продължителни консултации, преди внасянето на съгласуван проект, подписан от минимум 120 депутати. Да предположим, че до края на септември ще успеят да го внесат.

3. Следва процедура на обсъждане в НС. Тя също ще продължи дълго, защото при приемането на проекта и вземането на решение за произвеждане на избори за ВНС вече трябват 160 гласа. Но преди да започне обсъждането на проекта, съгласно чл. 159 ал. 2 на Конституцията трябва да минат минимум два месеца - т.е., октомври и ноември.

4. Изглежда логично да се очаква, че обсъждането на проекта ще започне през декември. Тогава ще трябва да се гласува и Законът за бюджета, а във втората половина на месеца парламентът ще прекъсне работата си кажи-речи до средата на януари. Едва ли можем да очакваме, че по-рано от февруари ще се стигне до решение за произвеждане на избори за ВНС, ако изобщо се стигне до такова решение. И ще настъпи денят Х, в който премиерът да изпълни обещанието си да се оттегли от поста.

5. Но как ще се оттегли от поста? След решението за произвеждане на избори за ВНС президентът трябва в тримесечен срок да ги насрочи, но няма правомощия да състави служебно правителство. Т.е., избори за ВНС ще имаме най-рано през май, а до тогава - в оставка или не - ще управлява същото правителство със същия премиер.

6. След всичко това, ако в края на май има вече конституирано Велико народно събрание, то може изобщо да не смени правителството, тъй като съгласно чл. 162 ал.1 на Конституцията то решава само тези въпроси от Конституцията, за които е избрано. Да, ал. 2 на същия член предвижда възможност ВНС да изпълнява и функциите на Народно събрание, но само "в неотложни случаи". Дали смяната на правителството е "неотложен случай", ще реши самото ВНС. Теоретично е възможно да го остави да действа до края на мандата на ВНС, който, освен това, е неограничен във времето.

7. На предишното ВНС му трябваше една година, за да приеме нова Конституция. Ако приемем, че и сега ще му трябва толкова време, може да се окаже, че г-н Борисов ще си управлява, дори да е подал оставка, до май-юни 2022 година. 

8. Само до тогава ли? Зависи. След приключването на работата на ВНС президентът ще насрочи избори за обикновено Народно събрание, а това ще отнеме още 2-3 месеца, през което време отново ще управлява действащото правителство, тъй като това ще са редовни, а не предсрочни избори, и няма да има необходимост от назначаване на служебно правителство. Междувременно ще бъде изминала близо година от мандата на следващия новоизбран президент, тъй като президентските избори са през есента на 2021 година.
Разбира се, рисувам хипотетична картина. Но възможна, ако правилно тълкувам конституционните текстове. Изводът, който може да се направи, е, че заявлението на премиера, че ще се оттегли при решение на парламента за избори за ВНС, нито има конкретна стойност, нито определя конкретен период, в който това може да се случи реално.