Онлайн троловете атакуват за евроизборите - дигиталната битка за влияние ще бъде жестока

Европейският парламент планира защита срещу тях - Русия отрича да ги произвежда, и се оплаква, че също е жертва

Инж. Момчил Марчев*

Този път, през пролетта и лятото на 2019 година, предизборната кампания ще бъде много различна отпреди. Политическата агитация, каквато я познавахме досега, остава само едно от средствата за въздействие върху съзнанието на избирателите. Причината е, че голяма част от активните хора вече са предимно онлайн. И те, като избиратели, са в много по-малка степен под влиянието от традиционните форми на политическа комуникация – на живо и чрез медиите. Така, понеже електоратът е онлайн, се налага и агитацията вече да става онлайн. Но там, в интернет, хората се превръщат в свободни потребители, щъкащи/кликащи насам-натам, които четат и гледат каквото си поискат.

Да стигнеш до желаната онлайн аудитория става все по-трудно. Да привлечеш вниманието, а след това – да го задържиш, се оказва огромно предизвикателство за кандидат (евро)политиците и техните предизборни и PR-ски щабове и дигитални специалисти. Използваните досега в предизборната агитация 

традиционни методи не вършат работа

 Налага се да се търсят и да се използват нови информационни стратегии и подходи. За щастие на политиците, те вече са създадени, подробно описани и даже многократно използвани. Което е довело и до формиране на обществено мнение за тях. Което, за нещастие на политиците, е почти изцяло отрицателно. Вече всички говорят за хибридни войни, информационни операции, фалшиви новини и тролове. И никой не ги обича.

 Трудно ще откриете представители от групата на младите и активните хора (18-35 години), които не са били обект на информационни атаки, фалшиви новини или провокации на тролове. Те са основните онлайн потребители, и това са основните онлайн жертви. Върху тях са изпробвани, и продължават да се изпробват, всички оръжия за масово поразяване от арсенала на информационните войни. Всяко от тях има различни начини да ”улучва“ съзнанието, да „ранява“ създадени представи и нагласи, и да „убива“ изградени мнения и решения. В информационната война са важни големината на атакуваната аудитория и ефективността на оказаните върху нея въздействия. Затова в нея особена роля заемат специалните части на едни тайнствени същества с мистично име, и още по-мистични онлайн умения и проявления. 

Онлайн троловете завладяха обществения интерес. Ще завладеят ли и съзнанието ни?

Интернет светът е голям, и тролове дебнат отвсякъде. Присъствието им става особено доловимо в периодите преди и по време на избора. Тогава тези невидими (поръчкови) автори на онлайн съдържание са в стихията си. Преди и по време на избори, троловете придобиват особени сили. В такива моменти те са под финансовата магия на различни партийни и неправителствени феи и магьосници. Тези (приказни) спонсори много добре знаят какви са възможностите на интернет троловете. Затова ги използват по най-добрия начин – дават им няколко изписани листа, и ги докосват с магически пликове, вместо с пръчки. И троловете почват да върлуват из интернет пространството...

В предизборно време (почти) всички начини за влияние върху общественото мнение са позволени. Някои влизат в телевизорите, други звучат по радиото и/или насищат с информация пресата. А троловете завладяват интернет, и се възползват от непреодолимия стремеж на съвремения човек да бъде в него, колкото може повече. Това е времето онлайн, това е времето за тролинг. И се започва: публикуване на нееднозначна и противоречива информация, откровено провокативни материали и „фейкове“ (фалшиви новини). Използва се всеки повод, даже – несъществуващ, за разпалване на конфликти и раздухване на скандали. Коментари, контракоментари, манипулации и инсинуации. Всичко е позволено и приложимо онлайн, стига да постига поставените пред троловете цели. И да го има в ония листове, дето им ги дават партийните и неправителствените феи и магьосници.

Троловете създават и използват негативно съдържание, което има желания ефект. Причина за това са заложените дълбоко в човешкото съзнание инстинкти за подражание и завист. Те са причината чуждите неприятности, неуспехи и провали да се възприемат с по-голям интерес от чуждите радости, успехи и триумфи. Затова лошите новини продават. Затова информацията за авиокатастрофа на новата писта на току-що ремонтираната аерогара привлича много повече внимание от събитието за откриването й. И няма значение колко нови и полезни за хората придобивки разкрива добрата новина. Лошата винаги побеждава. Негативното привлича вниманието. А троловете го знаят, и го използват. С променлив успех.

Пригответе се да бъдете атакувани отвсякъде, и по всяко време. 

Онлайн пространството е пълно с враждебност

От негативните (тролски) писания в интернет спасение няма. С тях може само да се борите. Често за троловете нямат значение темата и целта на онлайн публикацията, която атакуват. Важен е самият процес на манипулация, и желаното въздействие върху онлайн аудиторията. Троловете са особено смели, когато са онлайн. И когато търсят спора, конфликта, даже откровената обида. В такива ситуации троловете утвърждават самолюбието си и си изграждат авторите. Средствата нямат значение. Аргументите и фактите – също. Фактологията често се свежда до частично достоверни или напълно фалшифицирани информации от анонимен източник.

Понякога троловете се представят за експерти по даден проблем, и се включват ентусиазирано в интернет обсъждането му. Най-често – като неочаквани „авторитети“ във форума към чужда онлайн публикация. Тогава троловете използват ролята си на знаещи, с цел да променят значението на чуждия текст, да пренасочат влиянието му, или направо – да го елиминират. За целта те могат да се представят и като обидени, измамени или „прецакани“ по друг начин. И, от тази нова своя позиция – да заливат онлайн потребителите с агресия, провокации и дезинформации. Да изкривят дискусията, или направо да я „смачкат“ и захвърлят в коша. Целта винаги оправдава средствата. Даже онлайн. А троловете си имат (писмено) поставени цели. И имат да получават (финансови) средства.

В борбата с троловете, особено по време на избори, могат да помогнат 3 неща. 

Самообладание, хладнокръвие, професионализъм 

или експерти от фирма за управление на онлайн репутация. И готовност за посрещане мощната агресия на троловете, преди всичко. В предизборна обстановка това е нещо нормално. Тогава, както вече знаете, троловете върлуват особено много из интернет пространството. Така че, ги посрещнете спокойно и смело. После контраатакувайте. Спорете с трола – във Фейсбук, в форуми, в коментари. Бъдете нападателни, но не изпадайте в ярост. Само хладнокръвните владеят силата на аргументите, и могат да я използват. А останалите интернет потребители ще го оценят.

Борбата е безмилостно жестока, нищо че е дигитална. Бъдете бдителни, защитавайте се навреме, атакувайте решително.

Онлайн борбата с троловете не е единична битка, а продължителна война. Най-често – без правила, без конкретен противник и без определени бойни полета. Просто интернет е много голям, и потребителите са навсякъде. Троловете – също. А те винаги са готови да драснат нещо зловещо и/или вредно. И няма как да получат винаги реакция и противодействие. Затова влизайте в спорове с атакуващи тролове, които когато и където се появят. Това е особено важно в предизборните времена. Ако  оставите трола без подходящ отговор, предизвиканата от него дискусията няма да изчезне. Само ще продължи да се развива безконтролно, и без възможности за реакция. И не се притеснявайте за тролски атаки, за които не сте разбрали. Все пак, не можете да обикаляте непрекъснато из нета. И да се борите с троловете за всеки желан потребител, и за всяка желана аудитория.

В анти-тролинга използвайте аргументи, факти и хумор, смесени в различни пропорции. Всяка такава стратегия е подходяща за борба срещу тролове. И всеки от елементите има ефект при правилното му прилагане. Насочвайте всичко не към трола, като личност, а към неговите онлайн творения. На фалшивите му твърдения отговаряйте с конкретни контратези и аргументи. Срещу фалшивата информация използвайте подходящите факти от достоверен източник. На личната агресия, подигравките и обидите отвърнете с чувство за хумор, ирония, даже сарказъм. Усмивката е силно оръжие. Използвайте я умело, заедно със сериозните мнения и отговори по сериозните въпроси. 

Борбата с троловете си има 

тактически особености

 Риториката трябва да се използва без нагнетяване на емоции. Не отговаряйте под тяхно влияние. Поставете акцента върху тролското мнение, а не върху самия трол. Аргументирайте се, подкрепяйте тезите си с факти. Не реагирайте лично. Няма нужда да се опитвате да промените самия трол, отговаряйте само на неговите писания. Следвайте темата на спора, не се отклонявайте и не свеждайте дискусията до махленска кавга. Нека личното няма никакво значение, става въпрос за борба на тези. Отрицателните писания стават значими, само ако останат без отговор. Затова – реагирайте, колкото по-бързо, толкова по-добре, но не по-късно от 24 часа. Това е особено важно в предизборна обстановка, и за аудиторията 18-29 години.

И в онлайн битките прилагането на подходящата тактика в подходящото време носи успех. Използвайте и се възползвайте.

При негативни коментари можете да използвате „метода на сандвича“. Създайте положителни отзиви и ги сложете между отрицателните, за да получите усещане за баланс. Така за онлайн аудиторията ще се получи впечатлението за истинност. При наличието само на положителни мнения и коментари, винаги може да се промъкне съмнение за „нагласена работа“. Различавайте критичното мислене от фейковете, то има положителен ефект. Понякога се използва, за да се демонстрира професионално превъзходство. Критикуването онлайн не винаги е „хейтърство“ (мнение от омраза и/или завист). То може да помогне да открием наши слабости, и да се опитаме да ги отстраним. В този случай, добре да създадете впечатление, че това е случайна грешка, а не проява на некомпетентност.

Не всяко негативно онлайн мнение е тролинг. Разглеждайте всеки случай поотделно, като го класирате към един от тези 4-те вида: 
1. Конструктивна критика; 
2. Негативен отзив на емоционална основа; 
3. Тролинг; 
4. Черен PR.

Различните варианти имат свои особености, породени са от различни причини и, съответно – изискват различни начини за реакция. В предизборна обстановка, автор на конструктивната критика, обикновено, е недоволен от нещо избирател. Добрата реакция е да му покажете, че разбирате проблема, да му опишете решението и в какъв срок ще се реализира. Заедно с лично извинение, ако прецените. Негативни отзиви на емоционална основа обикновено са резултат на традиционния човешки негативизъм. Отговорете им спокойно и аргументирано. Потърсете сходство в мненията, после атакувайте с аргументи различията. За троловете и тролинга вече изяснихме. А Черния PR най-често е „продукт“ на конкурентите, при избори – на политическите. Подходящата реакция отново е спокойния и аргументиран отговор, но без заставане в защитна позиция. Избирателите обичат победителите, дръжте се като такъв.

Във великата онлайн война срещу троловете краят може да бъде само един. И тя, победата, зависи преди всичко от вас.

*Инж. Момчил Марчев е дигитален експерт, фокусиран върху човешката страна в приложението на технологиите. С дългогодишен опит в SEO (Оптимизация за търсачки, сърч маркетинг), и пионер в ORM (Управление на онлайн репутация). Един истински визионер в ерата Human Digital.

В галерия - авторът на коментара