С 99% намаляха пътниците на междуградските автобуси

С 99% е намалял пътникопотокът по междуградските автобуси в страната след въвеждането на забраната за влизане в областните градове и поставянето на КПП-та на входовете и изходите им. Това обясни специално за Economic.bg Ивайло Константинов, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и член на Управителния съвет на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

„Между един и трима обикновено са пътниците в автобусите по всички междуградски линии през последните дни“ – посочи Константинов. „Пътникопотокът драстично падна с въвеждането на извънредното положение на 13-и март, като на практика пътниците започнаха чувствително да намаляват още с обявяването на първите заразени у нас в началото на март. Току-що преглеждах отчета за вчера, 24-и март, на фирма „Юнион Ивкони“, според който приходът е 1700 лева за изпълнени почти 100 курса“, коментира още Ивайло Константинов.

Тъй като всички междуградски линии са възлагани на превозвачи след проведени от общините конкурси за обществените поръчки, то автобусните фирми нямат право едностранно да редуцират броя на курсовете въпреки драстично намалелия пътникопоток.

„Затова, с оглед извънредната ситуация, поискахме съдействие от министерството на транспорта да разреши на областните управители, позовавайки се на Закона за държавната администрация, да се срещнат с кметовете на общини и да им обяснят ситуацията, за да могат последните да се съгласят да бъдат редуцирани определени курсове“, обясни Константинов. „При това говорим за редуциране на курсовете до степен, която все пак да бъде удовлетворителна за това минимално търсене на услугата, защото има хора, които разчитат да бъдат превозени единствено с автобусния транспорт“, посочи той.

„Това редуциране на курсовете се забави доста и започна да се прилага едва от 23 март, което за много от колегите може би се оказа фатално“, обясни още Константинов и допълни: „Това, което наблюдаваме в момента е, че много от курсовете са преустановени не толкова поради липсата на пътници, а поради невъзможност на някои от автобусните фирми да посрещнат разходите за извършването им. Тук трябва да се има предвид, че освен стандартните разходи с оглед новото положение имаме и нови такива, като закупуването на големи количества дезинфектанти, на маски и пр., и то при почти занулени приходи. Ситуацията е трагична, особено като се има предвид ниската база, от която изхождаме – неведнъж през последните години алармирахме правителствата, че браншът като цяло е пред затваряне поради нелоялната конкуренция на сивия сектор и други причини. Така че с оглед на липсата на каквито и да било резерви просто не виждам как бихме могли да просъществуваме докато трае извънредното положение, чийто край засега не се вижда. Дори не искам да коментирам ситуацията в по-големите фирми, взели на лизинг нови автобуси, за което текат лихви и пр. Защото когато всеки ден говорим за ресторанти и хотели, добре е да се знае, че един нов автобус струва между 300 и 500 хил. евро, в зависимост от изпълнението му. Така че, като гледам, редукцията на курсовете по много междуградски линии вече клони към 100% - на практика много малко фирми останаха да пътуват“, посочи председателят на НСАПБ Ивайло Константинов.