Футболните шефове Кирил Домусчиев и Спас Русев влизат в битка за Нова ТВ

Шведската компания MTG преговаря за продажбата на най-голямата медийна група

Кирил Домусчиев и Спас Русев

Кирил Домусчиев и Спас Русев

Шведската компания MTG преговаря за продажбата на най-голямата българска медийна група - "Нова броудкастинг груп", със собствениците на "Левски" Спас Русев и на "Лудогорец" - Кирил Домусчиев, твърди "Капитал". В процедурата за продажба, консултант в която е лондонският офис на Citi, те не участват заедно, а като конкуренти. "Да, заявил съм интерес пред MTG за "Нова" в консорциум с голяма чуждестранна компания", потвърди Спас Русев, като не пожела на етапа да разкрие кой е партньорът му. Сигурното е, че той не участва в преговорите през БТК, където е най-големият акционер. Кирил Домусчиев не беше открит за коментар.

Появата на български играчи за "Нова телевизия" беше напълно очаквана развръзка след провала на сделката между MTG и чеха Петр Келнер, който миналата година купи българския бизнес на "Теленор". Неговият инвестиционен фонд PPF Group се беше договорил през февруари 2018 да плати 185 млн. евро за "Нова броудкастинг груп", която включва седем телевизионни канала и 19 онлайн компании с общи приходи за 2017 г. от 100 млн. евро. В понеделник собственикът на българската медийна група - шведската компания MTG, обяви, че прекратява споразумението за продажба с чешкия фонд заради действията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). С безпрецедентно решение през лятото на 2018 г. българската антимонополна комисия блокира сделката. В момента тече обжалване на решението й в съда, но първото заседание по него е насрочено чак за май тази година. Проточването на делото практически направи сделката невъзможна. Дори и MTG да беше спечелила делото, отлагането във времето щеше да е направило офертата на Келнер невалидна. "Прекратяването на договора с PPF Group е следствие от решението на българската Комисия за защита на конкуренцията да отхвърли предложената продажба на PPF, както и изтичането на удължената крайна дата по договора за покупко-продажба", се казва в изявлението на MTG. От компанията уточняват, че са влезли в "разговори" за продажбата на "Нова" с "други заинтересовани компании".

По-важното обаче е друго - с решението на КЗК беше даден ясен сигнал, че купувачът на "Нова" трябва да има одобрението на властта. А това означава местен играч или в най-лошия случай - местен партньор, който да има контрол върху съдържанието.

За MTG e сравнително важно продажбата на българската "Нова" да стане бързо. Шведската компания се намира в процес на дълбоко преструктуриране, като иска да се превърне от дистрибутор в доставчик на съдържание. В момента "Нова" остана единствената телевизия на MTG, като процесите на рекламния и медийния пазар не предполагат цената й да се покачва през следващите месеци и години. Напротив, погледнато откъм Стокхолм, всеки ден, в който те притежават български бизнес, им носи загуби. Допреди няколко години се смяташе, че западните компании, които са инвестирали в медии из Източна Европа, носят отговорност на кого ще ги продадат, когато се изтеглят. Така например, когато германският медиен концерн ВАЦ продаваше българския си печатен бизнес, бяха положени сериозни усилия той да не се озове под контрола на Пеевски (друг е въпросът, че тези усилия в крайна сметка се оказаха напразни). Когато шведската група Bonier продаваше в. "Пари", отказа по-високите оферти от съмнителни медийни играчи.

Дори и MTG да има бизнес етиката за подобен ход, в българската ситуация ще й е трудно да я приложи. Първо, никой световен купувач не поиска преди година българската телевизия. И, второ, по-ключово, беше демонстрирано, че властта тук може да блокира през КЗК всеки, когото приема като потенциална заплаха или по-скоро с когото не може да постигне договорка. Това ограничава силно кръга на потенциалните инвеститори и ако MTG иска да вземе някакви пари от "Нова", по-скоро трябва да търси купувачи, които да са способни да получат политическа подкрепа.

За Спас Русев участието в сделката може да има и бизнес основания. Синергията между телеком и телевизия на теория добавя стойност (и Келнер явно смяташе така). Телекомуникационните компании се опитват да избягат от това да са само честоти и кабели, а искат и да печелят от това, което се разпространява по тях.

При фармацевтичния и корабния бизнес на Кирил Домусчиев подобна синергия трудно може да се осъществи и по-вероятно основният мотив за нея е покупка на влияние.

Предстоящата 2019 е ключова за ГЕРБ. От европейските избори през май ще зависи дали партията на Борисов ще остане на власт, или ще се наложат предсрочни избори. Ако ГЕРБ спечелят вота през пролетта, ще им е много по-лесно да затвърдят резултата си и на местните избори през есента. Междувременно предстоят и други важни решения, като например изборът на нов главен прокурор и разпределянето на рекордно големи суми от европроектите. За правилното извършване на всичко това медийният комфорт е ключов. Според различни източници сделката за "Нова" може да бъде сключена още преди края на март тази година. Стига избраният да успее да намери сума от над 100 млн. евро.