Трагичната отсечка на АМ "Струма" е незаконна, не е магистрала, а скоростен път

В този случа максимално допустима скорост 90 км/ч., а не 120 км/ч., твърди регионалният министър

Виолета Комитова

Виолета Комитова

Фаталният участък на магистрала "Струма", между Даскалово и Долна Диканя, където 45 души загубиха живота си в жестока катастроха, е републикански път, а не магистрала. Незнайно защо обаче през 2013 г. е решено максимално позволената скорост в този участък да се завиши от 90 км/ч на 120 км/ч.

Това заяви служебният министър Виолета Комитова, която днес представи резултатите от направената проверка на магистрала "Струма" след трагичния инцидент с македонския автобус с туристи. Министър Комитова обаче подчерта, че скоростта на движение на автобуса не е била висока. "Това е необичайна катастрофа, Странно защо е възникнал пожар, който е основна причина за толкова много жертви. Няма обяснение за това", каза Комитова.

Пътната настилка, направена преди повече от 10 години от изпълнителя "Булстрой инженеринг", е била в много добро състояние, с достатъчна грапавост.

Строителството на отсечката между Даскалово и Долна Диканя започва през 2002 г., като през 2007 г. е официално открита след получаване на Акт 15. Този път е строен с разрешение за реконструкция на Е-79 като скоростен републикански път с максимално допустима скорост 90 км/ч. Това не е магистрала, каза Комитова. Тя няма обяснение защо няколко институции са разрешили през 2013 г. максималната скорост да се завиши до 120 км/ч.

"Пътят там е достатъчно широк, но наклонът не позволява по-висока скорост от 90 км/ч. Наклоните на виражите са над 4%. Затова и когато превозно средство навлиза в тях, скоростта го бута към мантинелата вляво. Автобусът обаче е минал вдясно, което показва, че скоростта му не е била толкова висока", обясни и шефът на ДНСК Влади Калинов.

До ден днешен този път няма Акт 16, като причина за това са незавършени отчуждителни процедури. "Тази практика да се строи върху чужда собственост откриваме и на много други места", посочи Комитова. 

Проверката е открила нарушения при маркировката. Подновена е била само осевата линия. За този участък държавното дружество "Автомагистрали" е възложило с инхаус поръчка на две частни фирми поддържането на маркировката и на знаците. Договорът с тях е сключен през февруари 2020 г., но е имало доста голямо забавяне в подновяването на маркировката, за което дори е наложена санкция. Тази санкция обаче не е била за частния изпълнител, а за "Автомагистрали", казаха от МРРБ. Проверката не е установила проблем с пътните знаци.

Мантинелата, за която се предполагаше, че има голяма вина за жестоката катастрофа, е съгласно нормите от 2007 г., когато е поставена. От тази година обаче има нови изисквания, които забраняват мантинели с краища тип "рибя опашка", но тя не е била отстранена.

По повод отбивката във фаталния участък от МРРБ обясниха, че тя е изградена според проекта. "През 2002 г. някой е преценил, че там трябва да им отбивка и пътят е изграден според проекта", каза Комитова.

Тя заяви, че веднага е възложила в този участък да бъде завършена маркировката и подменена мантинелата, както и ще се вземат мерки да се намали максимално позволената скорост. МРРБ започва проверка колко пътища са без Акт 16 заради незавършени процедури по отчуждаване.