Военният министър с антинатовски план – връща в небето съветските МиГ-29, ще ги ремонтира в Полша, която определяше като опасна и неподготвена

Николай Ненчев – Стоянов и Радев свидетелстваха в съда, че поляците нямат лиценз, къса ли е обществената памет?

Служебният военен министър Димитър Стоянов избра като първа и най-важна задача в армията да възкреси летенето на старите съветски самолети МиГ-29, които България продължава да поддържа, въпреки че са морално и технически остарели, неизправни, опасни за пилотите и несъвместими с мисии на НАТО.

Вчера Министерство на отбраната обяви на сайта си, че ще поиска с официално писмо съдействие от отбранителното ведомство на Полша за размяна и ремонт на шест двигателя за самолети МиГ-29. От изявлението става ясно също, че за това са се договорили служебният министър на отбраната Димитър Стоянов и зам.-ръководителят на мисията на Република Полша Ивона Якушко-Дудка, по време на среща във военното министерство. В разговорите са участвали и зам.-министрите Теодора Генчовска и Катерина Граматикова, началникът на политическия кабинет Владко Владов, както и аташето по отбраната на Полша полк. Пьотр Грела. 

d_stoyanov_mig29.jpg

Срещата на министър Стоянов с полските партньори, снимка: Пресцентър на МО

Според министър Стоянов „Въпросът за нас е критичен в момента, за да успеем да осигурим мисията на българските Военновъздушни сили за охрана на въздушното пространство. Ще подготвим всичко необходимо, за да може да стартираме процедурата за размяна на двигателите при първа възможност“. От  полска страна са се ангажирали да съдействат за възможно най-скорошно решение по този проблем.

Само до преди началото на руската военна агресия срещу Украйна за лобито на президента Румен Радев във ВВС, сред които неминуемо е и настоящият министър Стоянов бе невъзможно да се говори за ремонти на МиГ-вете в Полша и други страни, освен в Русия. Сега Стоянов, който е известен като неприкрит русофил и путинофил, се е

обърнал на 180 градуса

Но основателно се задава въпросът - морално ли е, след като отказахме да дадем оръжие за Украйна, сега да искаме от Полша помощ за двигателите?

„Същият този т. н. министър, заедно с Румен Радев твърдяха, че полските заводи нямат лиценз за ремонт на нашите самолети и ремонтът там е опасен за нашите пилоти! Дори свидетелстваха срещу мен в съда! Къса ли е обществената ни памет?“, коментира пред  Faktor.bg намеренията бившият военен министър Николай Ненчев. Припомняме, че точно заради подписан договор за ремонт на двигателите на МиГ-29  той бе подсъдим в продължение на години, абсурдно обвинен, че давайки поръчка на натовска Полша е нарушил интересите на руската страна, която ни е обявила във военната си доктрина за враг. Темида оправда Ненчев, въпреки че Радев и Стоянов свидетелстваха тогава срещу неговия избор в съда.

Според източници на Faktor.bg в средите на ВВС странната любов на властта към Полша съвсем не преследва единствено декларираните интереси за надеждна охрана на въздушното ни пространство. Целите били

да се стабилизира отново лобито на МиГ-29,

което през последните 8 месеца съвсем изпадна зад борда на родната отбрана, но и задкулисно да се прокарват руски интереси. На първо място България щяла да има аргументи пред съюзниците от НАТО, че може сама да осъществява въздушната си отбрана и няма нужда в съвместен еър-полисинг да бъдат ангажирани изтребители на партньорите. Така ще се запушат устите на критиците на съветските самолети, които  настояват, че докато чакаме американските Ф-16 е по-целесъобразно и тактически, и икономически изтребители на Алианса да охраняват въздушното ни пространство. 

След удължаване на летателния ресурс на МиГ-вете, те да бъдат използвани от военната ни авиация още 10 години. Връщането на съветските самолети в небето над България ще стабилизира и авторитета на Радев и Стоянов пред състава на ВВС, защото ще продължи да работи порочната схема с така наречените летателни пари, които от години получават едни другари на високи позиции в щабовете и в министерството. Осведомени твърдят, че е военна тайна колко са тези хора, какви са сумите, които лапат. Но всъщност става дума за възнаграждение, което взимат без да летят или само за няколко формални часа  във въздуха годишно, като допълнителните хонорари към заплатите им всеки месец са четири цифрена сума. Интересите им са като на мафията, та затова задругата на зелените чорапи, както иронично ги наричат в самото министерство, ще брани дори с цената на човешки и материални жертви, и дори с пренебрегване на националните интереси личните благинки. 

Така според стратегията на новия военен министър България ще продължи

да налива милиони за поддръжката на старите съветски самолети,

въпреки че експерти като бившия военен министър Тодор Тагарев са категорични: „МиГ-29 биха възпрепятствали нормалното провеждане на операция за контрол на въздушното пространство на НАТО. Аз говоря от години, че ако има война, българските МиГ-29 ще бъдат приземени за секунди, те не могат да участват в съюзни операции".