Атлантици: Хибридната война на Русия срещу европейска България е в разгара си, води до сериозна дестабилизация

Атлантическият съвет на България /АСБ/ следи с нарастваща тревога задълбочаването на институционалната и политическа криза в страната, която все повече застрашава да нанесе дългосрочни вреди на образа на България като сигурен и предвидим съюзник в НАТО и ЕС.

АСБ подкрепя правото на българските граждани на мирни протести, както и справедливите искания за ефективна и всеобхватна борба срещу корупцията, за прозрачност на управлението, за прекъсване на опитите за задкулисно управление на страната и за върховенството на закона.

АСБ е категорична в оценката си, че усещането за недосегаемост и ненаказуемост на лицата, свързани с бившата Държавна сигурност, с комунистическата партия и с политически кръгове от Руската федерация, е основната причина за липсата на справедливост, за корупцията и за търговията с влияние в България.

АСБ вижда решението на натрупаните през последните три десетилетия проблеми чрез провеждане на безусловна декомунизация и дерусификация на страната, включително и чрез лустрация. Настояваме законодателната, изпълнителната и съдебната власт, в рамките на своите компетентности и отговорности, в следващите дни, седмици и месеци да дадат видими за обществото доказателства, че тези процеси са започнали.

АСБ очаква управляващите в България, както и цялата политическа класа, да чуят гневния глас на гражданите и да подкрепят с реални действия правото на хората да живеят достойно, справедливо и почтено в просперираща европейска държава.

Същевременно с това АСБ констатира, че популистката война, която президентската институция поведе срещу изпълнителната власт и прокуратурата като част от съдебната власт, води до дълбоко разделение в обществото, до несигурност и нестабилност.

Чрез настояването си да състави служебно правителство, българският президент практически се обяви за предсрочно разпускане на парламента. Това може да се случи само, ако Народното събрание абдикира от конституционното си правомощие да избира правителството на страната.
АСБ напомня, че според член 1 от Конституцията „България е република с парламентарно управление“ и „никоя част от народа, политическа партия или друга организация, държавна институция или отделна личност не може да си присвоява осъществяването на народния суверенитет“.


България не е нито президентска, нито премиерска, нито прокурорска република


България е европейска демократична държава и българският народ, чрез своите представители в Народното събрание, осъществява своята роля на суверен.
АСБ призовава Народното събрание да заеме активна и отговорна позиция в процеса на решаване на създадената междуинституционална криза.
АСБ обръща внимание, че България продължава да се намира в изключително сложна ситуация, предизвикана от световната пандемия от Ковид-19.
Преминаваме през икономическа и финансова криза, преодоляването на която е общоевропейски, но и национален приоритет. Всяко искане в тази ситуация за предсрочно прекратяване на дейността на парламента и назначаване на служебно правителство от президента, ние разглеждаме като проява на национална, политическа и гражданска безотговорност. Преценяваме, че в много отношения

то се провокира от чужди на България интереси

както и от лица, които целят да избегнат срещата си с българския съд. АСБ е категоричен в отстояване принципите на правовата държава, върховенството на закона и евроатлантическата ориентация на страната. Принципът, че „никой не е над закона” се отнася до всички български граждани без изключение и независимо от техните политически или държавни постове, финансово състояние, етническа, религиозна или партийна принадлежност. Ние вярваме, че всички граждани трябва да са равни пред закона и че само спазването на закона ще гарантира свобода и справедливост за всички.
АСБ преценява, че с оглед на конкретната обществено-политическа и здравна ситуация в страната, както и че предстоят след няколко месеца редовни парламентарни избори, предсрочното прекратяване на мандата на парламента и съставянето на служебно правителство не е в интерес на българските граждани. Правомощията на такова правителство са конституционно ограничени и то не може да предлага и осъществява законодателни промени, приемането на които може да се наложи с оглед на извънредността на ситуацията през която преминава Европа и света.
АСБ обръща внимание, че до редовните парламентарни избори остават осем месеца при не повече от шест месеца ефективна работа на Народното събрание. Този кратък период не трябва да се използва за партийно-политически комбинации и за прехвърляне на отговорността за управлението на страната на президентската институция. Защото на практика това ще бъде еднолично президентско управление, осъществявано без никакъв парламентарен и граждански контрол и с неизвестна продължителност при определени обстоятелства.
АСБ преценява, че периодът до редовните парламентарни избори трябва да се използва максимално ефективно за рационални законодателни действия на народното представителство, свързани със справедливите искания и разумните предложения на протестиращите граждани, както и за изработване на действащи програми, които да отговарят на условията на Европейската комисия за отпускане на финансови средства на България за справяне със здравната и икономическата криза в резултат на пандемията от Ковид-19.

АСБ е убеден, че има и други парламентарни възможности за предоляване на създадената кризисна политическа ситуация и институционалното противопоставяне. Такава е възможността за съставяне на ново правителство в настоящия парламент - политическо действие, което изисква съгласието на парламентарно представените партии. То предполага оставка на правителството и избиране на ново правителство с краткосрочна управленска програма. Това е по-доброто за страната решение от решението, свързано с разпускане на Народното събрание и съставяне на служебно правителство от президента.

Рискът от формиране на подобно Програмно правителство е свързан с трудността за постигане на ефективно съгласие между парламентарно представените политически сили и гражданското общество. Но това е много по-добра и по-ефективна форма за постигане на национален компромис от

оставянето в ръцете на президента, който е очевидно партийно пристрастен

и към когото обществото изпитва също недоверие, да осъществи със служебното си правителство национален компромис. Позитивите от избор на Програмно правителство са в съхраняването на парламентаризма в условията на остра криза и в надеждата, че такова правителство би гарантирало по-справедливо провеждане на редовните парламентарни избори от настоящия или служебен президентски кабинет.

Атлантическият съвет на България като гражданска и експертна, независима и надпартийна организация, се обръща към всички граждани в страната с апел да проявят разум и национална отговорност, както и да не се оставят да бъдат подведени от популистки и обслужващи чужди интереси действия и политики.
Срещу европейска България в момента се води остра хибридна война от страна на Руската федерация. Тя е в разгара си и е очевидно, че действията на враговете на евроатлантическия път на страната водят до сериозна дестабилизация.

Краткосрочната цел е превръщането на големите енергийни проекти - газопроводът „Турски поток“ през България, наричан още „Балкански поток“ и АЕЦ „Белене“, в необратими. Това ще постави България в десетилетна енергийна зависимост от Руската федерация и връщането ѝ в евроазиатската орбита на Москва.
АСБ категорично се противопоставя на такава алтернатива и призовава българските граждани да бъдат бдителни и да бранят цивилизационния евроатлантически избор на България.

Управителен съвет
на Атлантическия съвет на България