Божидар Божанов: Нужен e изцяло нов модел - как държавата управлява информационните и комуникационни технологии

МВР е огромен длъжник на обществото, защото забави електронната идентификация с почти десетилетие

Готви се поредното активно мероприятие - ЦИК поиска от общините да унищожат старите ролки от местните избори с хартията за машините, казва пред Faktor.bg кандидатът за народен представител от ПП-ДБ

Интервю на  Анета Петрова

- Г-н Божанов, в навечерието сме на поредните парламентарни избори – всичко наред ли е с машините за гласуване според вас?

- Ако бях отговорил на този въпрос вчера, щях да кажа, че очаквам всичко да не наред. Днес обаче стана ясно, че се готви поредното активно мероприятие - ЦИК, по предложение на представител на ДПС, решава да поиска от общините да унищожат старите ролки от местните избори с хартията за машините. Има обаче неприключило дело, с което се оспорва резултатът в Столична община, поради което не може да влезе в запечатаните помещения, в които се съхраняват и изборните книжка, защото рискува да компрометира съдебния процес. ЦИК изчаква 10 дни и се сеща за това писмо на Столична община вчера, от което пък започват конспиративни теории на ИТН и Борисов за някакви манипулации. Няма как със стара хартия в запечатани помещения да се направят каквито и да е манипулации на тези избори, по много причини, и организационни, и технически, но това не пречи на поредния опит за саботаж. Разчитам, че ЦИК ще подходи професионално, а няма да съучаства в тези поредни абсурди.

- Кое най-спешно трябва да се електронизира в държавната администрация?

- В много сфери на държавното управление има належаща нужда както от дигитализация, така и от оптимизация на процесите. На първо място смятам, че трябва най-накрая да имаме електронна идентификация в мобилните си телефони.

В този парламент приехме много промени за дигитализация и за отпадане на хартии: приехме отпадане на трудовата книжка, отпадна синият талон към шофьорската книжка, отпаднаха изискванията за много удостоверения, отпадна задължението за да се използва квалифициран електронен подпис за заявяване на услуги, въведохме възможност да се плащат глоби за електронни фишове без да трябва първо да ни го връчват на хартия, въведохме задължение общините, МВР и НАП да си обменят данни за събрани задължения, за да не се търси едно задължение от гражданите два пъти. 

Но остават още много неща, за които имахме законодателна инициатива, но не стигна времето: пълна дигитализация на инвестиционното проектиране (строителните разрешения); централизирано подаване на отчети за финансовите параметри на дружествата, а не както досега - на две места; отпадане на стикерите от предното стъкло на автомобилите; получаване на уведомления по имейл, sms и по пощата за промени по имотни партиди с цел превенция на имотни измами; отпадане на хартиената медицинска документация, която лекарите в момента са длъжни да съхраняват и др.

Само че за да стане всичко това е нужен изцяло нов модел на това как държавата управлява информационните и комуникационни технологии. Иначе ще чакаме с години нещата да станат “както трябва”. Затова сме подготвили Закон за управление на информационните и комуникационните технологии в обществения сектор, с който държавната администрация да не прави нещата “на парче” и “по слух”, а по ясно структурирани и прозрачни процеси.

- В предизборната кампания говорите за промени в Закона за социално подпомагане. Какво ще е предимството за хората?

- Това, което предвиждаме, са т.нар. проактивни услуги - когато на гражданин му се полага дадена социална помощ (дали месечна, дали еднократна), той да я получава без изобщо да има нужда да я заявява. Държавата има цялата информация, с която да установи дали един човек има право на дадена социална помощ и няма нужда от бюрокрацията, която е свързана с получаването. Единствено е нужна банкова сметка, по която да се преведат парите (като в случаите, в които такава няма, те могат да бъдат получавани и в брой). Усилието по реинженеринг на процесите към проактивни услуги започна отдавна, като заедно с вицепремиера Константинова в рамките на кабинета Петков сложихме особен фокус върху него и се надявам скоро да има резултати.

- При управлението на кабинета Денков един от големите казуси бяха електронните рецепти. Към днешна дата каква е оценката за ефективността от тях? Говорите и за електронните болнични – как ще заработят?

- При въвеждането на електронните рецепти бяха допуснати някои грешки, които аз посочих още тогава - липса на достатъчна предварителна комуникация, липса на тестови период и липса на цялостен анализ на реалните процеси и нужди. Тези проблеми доведоха до недоволни граждани. Все пак, с една стъпка назад и една напред, вече много от проблемите са изчистени, но все още остават гранични случаи, в които пациентът страда от стриктността на системата. 

Докато преди можеше да се нарушават правилата и от лекари, и от фармацевти и от пациенти, защото нямаше проследимост, сега това не е така, което води както до невъзможност за злоупотреби (което е добре), така и до невъзможност добросъвестно да се удовлетворят нуждите на пациента - напр. при липса на конкретно предписания антибиотик в близките аптеки, той да бъде заменен с друг, но със същото активно вещество. Това по принцип не е позволено съгласно една наредба, но спестяваше главоболия на пациентите. Имено за решаването на този проблем, след продуктивни срещи със съсловните организации, подготвих и изпратих на министерството предложения за подобрение на наредбата, но към настоящия момент те все още не са приети.

- Кога ще се случи електронната идентификация и как ще промени живота ни?

- Докато бях министър, възложих изграждането на мобилно приложение, което да започне като средство за електронна идентификация и да прерасне в приложение за цялостна електронна комуникация с държавата. За съжаление, работата по него спря по време на служебния кабинет, като част от причините бяха отказа на МВР да предостави достъп до данните за личните документи на гражданите.

МВР е огромен длъжник на обществото, защото забави електронната идентификация с почти десетилетие. Именно затова сме подготвили изменения в Закона за електронната идентификация, с които да въведем гореописаното единно приложение, с което не просто да се идентифицираме за ползване на електронни услуги, а и да можем да правим справки, да плащаме данъци и глоби, да обменяме документи с държавата и да заявяваме услуги. Тези промени са в съответствие с новоприетия европейски регламент eIDAS 2.0, с който се въвежда т.нар. европейски портфейл за цифрова самоличност.

Можем да наваксаме огромното изоставане в тази сфера, като се възползваме от новия регламент, но трябва да има ясна политическа воля.

b_bojanov.jpg