Санкциите след нахлуването в Украйна доведоха до рязко покачване на стойността на танкерите, което увеличи богатството на гръцките бизнесмени от този сектор до рекордни стойности и създаде поне седем нови милиардери.
През юни 2022 г. водещи гръцки корабособственици се събраха на конференция в курорта "Четири сезона" във Вулиагмени - богато предградие южно от Атина. Само три месеца след нахлуването на Русия в Украйна гръцките корабособственици имаха необичаен поглед върху войната, която разтърси световната икономика.
"Това е трагедия за човечеството, но в същото време създава възможности", каза Джордж Прокопиу, един от най-големите собственици на танкери в света. "Трябва да сме готови да се възползваме от тези възможности", добави Евангелос Маринакис, магнатът, който стои зад корабната компания Capital Maritime and Trading.
По време на същия панел, озаглавен "Гръцкото корабоплаване в челните редици на световната търговия", Прокопиу също даде смела прогноза: "До края на годината ще видим много, много добри пазари във всички сегменти. Аз съм много оптимистично настроен. Корабите ще имат много по-високи цени."
Това предсказание се сбъдна. 77-годишният Прокопиу и 56-годишният Маринакис се превърнаха в милиардери, тъй като стойността на корабите им нарасна, а империите им се разраснаха.
От 2022 г. насам Прокопиу и Маринакис са поръчали 123 нови кораба на стойност близо 13 млрд. долара, според данни от VesselsValue. Четирите корабни компании, собственост на Прокопиу, разполагат със 173 танкера, включително тези в строеж, което е с 54 повече, отколкото през 2021 г.
Тези бизнесмени са част от новото поколение гръцки милиардери, които предизвикват "вълни" на сушата и в морето. Според оценки на Forbes в момента в Гърция има поне 12 милиардери в областта на корабоплаването - повече от всякога. Седмина от тях се появяват в списъка на милиардерите на Forbes за първи път. Общата стойност на богатството им е 32 млрд. долара - което се равнява на около 12% от брутния вътрешен продукт на страната.
След като руските войски нахлуха в Украйна през февруари 2022 г., САЩ и Европа предприеха мерки за забрана на вноса на руски петрол по море. По-късно наложиха таван на цените на руския петрол, който имаше за цел да ограничи печалбите на Путин, но и да гарантира, че петролът все още тече.
Много западни фирми решиха да спрат изцяло търговията, не и гърците, които имат опит в работата в периферията на световната икономика.
Въпреки че няма доказателства, че някой от тези милиардери е нарушил санкциите, те със сигурност са се възползвали от ситуацията . "Ако има възможност за работа по законен начин, те ще се възползват от тази възможност", казва Йоанис Теотокас, професор по управление на корабни компании в университета в Пирея, Гърция.
Преди войната по-голямата част от петрола на Русия отиваше за Европа. След европейската забрана по-голямата част се пренасочва към Индия и Китай, което означава много по-дълъг път за танкерите и по-високи тарифи за собствениците на кораби, които извършват тези пътувания. Типичен курс от балтийските пристанища на Русия до западното крайбрежие на Индия - най-популярният маршрут за руския петрол - може да генерира приходи от около 8 млн. долара - 60% повече от средната цена през октомври 2023 г. и пет пъти повече от 2021 г.
Гърците се възползваха пряко от тези по-високи цени. Между април 2022 г. и февруари 2024 г. гръцките компании са транспортирали 28% от общия износ на руски петрол, според анализ на Института KSE към Киевското училище по икономика, базиран на данни от Kpler. Гръцките фирми TMS Tankers (собственик Георг Иконому), Minerva Marine (Андреас Мартинос) и Dynacom Tankers (Прокопиу) представляват три от петте най-големи превозвачи на руски петрол през този период, докато останалите две места са заети от базирани в Дубай компании, основани от руската държавна компания Сойкомфлот.
Гръцките корабособственици никога не са се страхували да печелят пари в противоречиви времена. През 60-те години на миналия век фамилията Вардиноянис - понастоящем ръководена от 91-годишния милиардер Вардис - се прочува с опита си да наруши ембаргото на ООН и да транспортира петрол до режима в Родезия (сега Зимбабве) чрез тръбопровод в Мозамбик.
Изтеклите документи, с които са се запознали от екипа на Forbes, показват и докъде е стигнала поне една гръцка корабна компания, за да спечели договори с руски лидери. През декември 2016 г. Прокопиу пише писмо до Игор Сечин, главен изпълнителен директор на руската държавна петролна компания "Роснефт" и един от най-близките сътрудници на Путин. Той искал да разшири бизнеса си с Москва и писмото било предадено директно на Сечин, като в него се предлагало "взаимно изгодно" споразумение за търговия с нефт и газ на "Роснефт" с неговия флот от танкери.
Писмото съдържало и проектоспоразумение, в което се описвало как флотът на Прокопиу ще търгува с руски изкопаеми горива директно с Индия и Китай, заобикаляйки най-големите търговци на петрол в света. Писмото е част от "течовете на Бабаков" - масив от документи от имейл акаунта на руския депутат Александър Бабаков, които украинската хакерска група Cyber Resistance сподели с Организацията за изследване на организираната престъпност и корупцията (OCCRP) и нейните партньори, включително Forbes.
Неотдавна, през юни 2020 г., САЩ наложиха санкции на два кораба, собственост на Dynacom и новия милиардер Константинос Мартинос Тенамарис, защото те са превозвали венецуелски петрол.
Те бяха извадени от списъка със санкции по-малко от месец по-късно, след като и двете фирми обещаха да спрат да търгуват с Венецуела.
"Добрите времена" няма да продължат вечно. В крайна сметка нестабилният пазар на танкери ще се стабилизира и ще сложи край на бума, който направи толкова много гръцки превозвачи милиардери. Въпреки това сумата, която те са инвестирали в закупуването на нови, по-модерни плавателни съдове - и печалбите, които са реализирали, продавайки стари кораби на високи цени и превозвайки руски петрол на преференциални цени - означава, че те ще бъдат в по-силна позиция през следващите години.
Докато има пари за печелене - и докато рисковете не са твърде високи - гръцките фирми вероятно ще продължат да продават старите си танкери на свързани с Русия подставени лица, като същевременно печелят големи суми от търговия с руски петрол. А когато бумът свърши, те ще бъдат готови да се възползват от следващата възможност, въоръжени с флот от чисто нови танкери за милиарди долари. /БГНЕС