Кандидатът за патриарх Даниил Видински тиражира лъжи в полза на руската църква

Истината - автокефалната църква на Украйна има 10 пъти повече енориарши от тази към московската патриаршия

Даниил Видински

Даниил Видински

В дните след празника Петдесетница, Видинският митрополит Даниил продължи да изненадва православните християни и българските граждани с коментари за ситуацията в Украйна, действията на Вселенския патриарх Вартоломей и решението на Синода на Вселенската патриаршия да даде Томос на Православната църква на Украйна - издържани в духа на московската пропаганда и присъдружната на Кремъл руска църква.   

В своя публикация Християнство.бг разобличава лъжливите твърдения на Даниил, изречени в ефира на БНР на 24 юни, както и при предходни негови изяви:    

Митрополитът сравни изпитанията на Църквата по време на иконоборството и болшевишкия режим в СССР с „гоненията“ на православните християни в Украйна от държавната власт и пряко обвини патриарх Вартоломей в извършването на „наканонически несъстоятелно действие“, което според него е довело до „още по-голямо разделение в Украйна“.

„В толкова изпитания, които църквата е преживяла, ние имаме примера на светите отци – отбелязва Видинският митрополит Даниил. – Например, по време на иконоборството, толкова императори, които са имали пълната власт в империята, са заточвали патриарси и въобще всеки, който им противоречал. В столицата Константинопол не е оставал православен свещеник да служи. Икони от храмовете са били изгаряни, разсичани и унищожавани. Църкви, манастири са били обръщани в казарми. Хора, които са гледали всичко това вероятно са мислили, че идва свършекът на света. Иконоборството, по време на което имало страшни гонения, продължило повече от 100 години. Хората изтърпели гоненията. През първите години след болшевишката революция гоненията срещу църквата в бившия Съветски съюз също са ужасяващи, може би най-жестоките и масови в цялата история на църквата – избиване на свещеници, разрушаване на стотици и хиляди храмове, опит за подмяна на самата институция чрез обновленчески разкол. Днес в Украйна се случва нещо подобно. Сега този опит за подмяна е чрез създаването на т.нар. Православна църква в Украйна от Константинополския патриарх Вартоломей през 2019 г., при положение, че в Украйна съществува всеобщо призната канонична църква – Украинската православна църква, с предстоятел Киевския митрополит Онуфрий. Това неканонически несъстоятелно действие от страна на патриарх Вартоломей доведе до още по-голямо разделение в Украйна.“ - твърди Даниил.

Според Видинския митрополит Даниил „броят на православните християни в Украинската православна църква с предстоятел митрополит Онуфрий надвишава тези, които се числят към новосъздадената църковна структура“, както заяви самият той в предаването по БНР.

Тъй като следим с внимание случващото се в Украйна и имаме редица публикации по тези теми, не можем да не коментираме това твърдение, изказано пред Българското национално радио.

През март 2023 г. Християнство.бг публикува социологическо изследване за броя на вярващите в УПЦ (Московска патриаршия) и ПЦУ (Вселенска патриаршия), което показва, че броят на християните, преминали към ПЦУ, която получи Томос за автокефалия от Константинополския патриарх Вартоломей, се е увеличил в пъти и днес тази църква е с повече вярващи. 

Данните показват, че автокефалната Православна църква на Украйна има 10 пъти повече последователи от Украинската православна църква (която е под шапката на Московската патриаршия - б.р.).   

Подобни са данните една година преди да започне войната в Украйна, в социологическото проучване, проведено сред 5000 участници: сред 72%, определящи се като православни християни в анкета от август 2021 г., 39% от православните украинци са енориаши на Православната църква на Украйна (ПЦУ), а само 16% от анкетираните са енориаши на Украинската православна църква на Московската патриаршия (УПЦ). В подобно изследване на SOCIS, проведено и през месец юли, т.г., на което на въпроса към коя православна църкве се причисляват, украинците отговарят така:

- Православна църква на Украйна (митрополит Епифаний) – 54,1%;

- УПЦ на Московска патриаршия (митрополит Онуфрий) – 10,4%;

Подобна естатистиката и при военнослужещите в Украйна в още по-старо изследване. Повече от 80% от вярващите във Въоръжените сили на Украйна се смятат за православни християни. Според резултатите от проучването към края на 2020 г. 70% от войниците и офицерите се определят като членове на автокефалната Православната църква на Украйна (ПЦУ), а 10% посочват принадлежността си към Украинската православна църква на Московската патриаршия (УПЦ-МП).

Подобни са резултатите и отпроучване, проведено от Киевския международен институт по социология (Kiev International Institute of Sociology) през 2021 г., в което 52% от украинците имат положително отношение към Православната църква на Украйна, 24% от населението има положително отношение към УПЦ-МП, а „рейтингът“ на предстоятелите на трите водещи християнски общности в Украйна е както следва: предстоятелят на ПЦУ Епифаний – 45%, митрополитът на УПЦ Онуфрий – 20%, ръководителят на УКЦ (гръко-католици) архиепископ Святослав Шевчук – 31%.

Твърдението, че „броят на православните християни в Украинската православна църква с предстоятел митрополит Онуфрий надвишава тези, които се числят към новосъздадената църковна структура“ се оказва не само пресилено, но и невярно.

Митрополит Даниил твърди също така следното:

„Свещенството на тази структура на практика има проблеми с апостолското приемство, сред тях има такива, които са ръкополагани от цивилни, т.е. там липсва приемство на апостолската благодат. Има низвергнати и отлъчени поради основателни канонични причини, които са приети и възобновени в сан неправомерно и без покаяние. (…) И въпреки това, патриарх Вартоломей се опита да ги легитимира, чрез издаването на т.нар. Томос – документ за учредяването на тази неканонична структура. (…) Той подписа и провъзгласи две неканонични до този момент структури, като ги обедини в т.нар. Православна църква в Украйна – ПЦУ, и призна новосъздаденото образувание за каноничната православна църква в Украйна. (…) Патриарх Вартоломей беше убеден, че по този начин милиони православни християни, лишени от общение с Църквата ще се приобщят към нея. И вместо да се въдвори мир, както предполагаше, той разпали едно още по-ожесточено разделение, в което буквално тези хора, които той провъзгласи за канонични, започнаха да гонят каноничната църква. Взимат храмове, бият свещеници, убиват, това християни ли са? Това е абсурд, но разделението е факт.“

В публикацията на БНР водещата пита: „И тук възниква въпросът нашата Църква къде е?“, на което митрополит Даниил отговаря: „Ние живеем в този свят, следим събитията, трябва да отстояваме каноничността, догматичните истини на вярата ни и да се стараем да живеем благочестиво.“

Митрополит Даниил обаче не споменава нищо за войната в Украйна в това предаване, за избиването на цивилни граждани, което международната общност определя като геноцид, но не само тя – самият митрополит на Одеса и Измаил Агатангел, постоянен член на Светия Синод на УПЦ, почетен гражданин на Одеса и Одеска област, публикува свое изявление след взривяването на Преображенската катедрала, в което нарече войната също геноцид: "Това е истински геноцид над украинския народ."

Митрополит Даниил не споменава и за отвличането на деца от окупираните територии от началото на войната. 

Няма и намек за масовите гробове, унищожените до основи градове с цивилно население и повече от един милион украинци, отвлечени от окупираните територии. 

Няма коментар и за изтезаваните свещеници и разрушените храмове в Украйна от страна на РФ, за които се твърди, че най-голям брой са именно православните храмове.  
В доклад на IRF се посочва, че Русия продължава да изтезава свещеници и да разрушава украински църкви.

Липсва обяснение и за десетките руски свещеници, на които Св. Синод на Вселенската патриаршия върна свещения сан. Самите руски свещеници протестират срещу войната и много от тях подкрепят създаването на новата автокефална структура в Украйна. Протестират от началото на войната също така богословите и християните по целия свят със свои позиции. 

Окръжното писмо на митрополит Даниил съдържа пропагандни тези относно военната агресия на Русия в Украйна, след като на 3 ноември 2022 г. Народното събрание на Република България излезе с решение страната ни да изпрати военна помощ за Украйна - той оправда агресора Русия

И не само това. На 2 май 2023 г. във Фейсбук страницата на Видинската митрополия беше публикуван видеоматериал на Видинския митрополит Даниил с неговите коментари относно позиция на двама светогорски монаси за отбранителната война в Украйна и правото да защитаваш близките си.

На 18 май 2023 последва реакция от Сдружението на украинските организации в България „Мати Украйна“, което се обърна с Отворено писмо към Светия Синод на БПЦ, към Комисията по правата на човека и към Народното събрание, в което твърди, че „това хвърля сянка върху имиджа на Българска православна църква и напълно противоречи на Високата Мисия на църквата в проповядване на духовните и моралните ценности“.

„На фона на Решението на Народното Събрание от 01.02.2023 г. за признаване на Големия глад – Голодомор – в Украйна през 1932-1933 гг. за геноцид, силна и последователна позиция на Република България относно осъждане на руската агресия срещу Украйна, изказванията на Видинския митрополит противоречат на официалната позиция на Република България и могат да се тълкуват като защита на интересите на една държава-агресор, която създава заплахи за мира и стабилността в цяла Европа. Обръщам се от името на Сдружение на украинските организации в България „Мати Украйна“ с молба към Светия Синод на Българската Православна Църква да се разграничи от позицията на посочения член на Синода.“ - гласи посланието. 

Особеното мнение на митрополит Даниил по отношение на проблема с т. нар. „руска църква“ в София беше подобно, т.е. той не зае страната на Българската православна църква в онзи момент и нейните интереси, а точно обратно – на Руската православна църква.

Припомняме също така, че нито един митрополит от Св. Синод на БПЦ не си позволява публично такива твърдения и че през юни 2019 г. Св. Синод официално се разграничи от становището на Видинския митрополит Даниил за автокефалията на Украинската църква, което той изпрати като мнение на БПЦ до редица висши духовници от поместните православни църкви и което продължава да твърди и в споменатото предаване по БНР.

А твърденията, че даването на Томос за автокефалия е „неканонически несъстоятелно действие от страна на патриарх Вартоломей“, което довело до още по-голямо разделение в Украйна и, че правилата „категорично забраняват предстоятел на чужда църква да се намесва в делата на друга автокефална православна църква“, както и цитираните по-горе твърдения, Видинският митрополит е редно да каже лично на Вселенския патриарх Вартоломей, когато той дойде за интронизацията на новоизбрания Български патриарх след няколко дни. След като тези твърдения се разпространяват публично и необезпокоявано в българските медии, редно е самият патриарх Вартоломей също да ги чуе от митрополит Даниил. Още повече и след като съслужението на трима митрополити и двама епископи на БПЦ в Константинопол заедно с патриарх Вартоломей и духовници от ПЦУ вече е факт.