11 Август, 2026

Липсата на желязо криe риск от деменция

Липсата на желязо криe риск от деменция

Според ново проучване, публикувано в списание Neurology, ниските нива на желязо в кръвта и последващата от това анемия, са свързани с риск от развитие на деменция.

Изследователи от Университета на Калифорния, Сан Франциско и на Американската академия по неврология, анализират 2 552 възрастни между 70 и 79 години.

Изследването е проведено в период от 11 години, през които е проследена отблизо мисловната дейност и промените в мозъчните функции при всеки от доброволците.

В началния етап от проучването никой от пациентите не е диагностициран с деменция.

При 393-ма от тях има установена анемия, а в края на периода, заболяването е установено при още 445 от тях.

Резултатите са, че пациентите с анемия са с по-висок риск от развитие на деменция в сравнение с тези, които не са анемични.

Анемията е била свързана с 41% по-голям риск от развитие на деменция.

Повишеният риск е на лице, дори след като са взети предвид и други фактори, като възраст, пол, раса и образование.

Авторът на изследването Кристин Яфе смята, че връзката между двете състояние се дължи на кислородния глад, който причинява анемията, а тя от своя страна е пряко свързана с процесите, протичащи в мозъка.

Повече от 3 милиона души в САЩ страдат от анемия, като преобладаваща е желязодефицитната й форма.

Анемията е състояние, характеризиращо се с намаляване броя на червените кръвни клетки или понижаване на концентрацията на хемоглобин.

Според съветите на National Heart Lung и Blood Institute, продуктите, съдържащи високи нива на желязо, могат да понижат риска от развитие на деменция.

Такива са месото, рибата, спанак, грах, леща, сушени плодове и др.

За да бъде потвърдена, изказаната теория, са необходими допълнителни проучвания, но учените смятат, че данните от вече направения анализ са достатъчно показателни.

Сподели:
Динята е полезна в горещините, но някои хора трябва да внимават с консумацията ѝ

Динята е полезна в горещините, но някои хора трябва да внимават с консумацията ѝ

Може да бъде включена в диетата на диабетици и хора с преддиабет в подходящи дози, хората с бъбречно заболяване или раздразнени черва трябва да ограничат приема ѝ

Проф. Ива Христова посочи кои са най-честите инфекции, от които да се предпазваме

Проф. Ива Христова посочи кои са най-честите инфекции, от които да се предпазваме

По нейните думи вероятно и западнонилската треска вече е в България, но засега няма регистрирани случаи

Ива Христова: Болните от сифилис са скочили с 30-40%, с гонорея са 3 пъти повече

Ива Христова: Болните от сифилис са скочили с 30-40%, с гонорея са 3 пъти повече

„Това не е тенденция от вчера и от днес, а процес, който наблюдаваме от години и на който трябва да се обърне сериозно внимание. Разбирам, че само със здравна информация трудно ще се променят навиците, но е важно да няма безразборни контакти и необезопасен секс."

Коментари (0)