Препоръките на лекарите са особено важни за южноевропейските култури, където повече хора вечерят късно
Когато става въпрос за превенция на рака, не е важно само какво, но и кога ядем. Затова учени рещават да проверят по какъв начин времето, по което се храним, има влияние върху опасността от рак.
Ново изследване, публикувано в журнала „Епидемиология на рака“, показва, че хапването на ранна вечеря или оставянето на двучасов диапазон между последното хранене и лягането е в състояние да намали риска от рак на гърдата и простатата. Данните от проучването сочат, че хората, които се хранят преди 21 ч. или поне два часа преди сън, се радват на най-малко 20% по-малък риск от рак на гърдата и простата в сравнение с онези, които вечерят след 22 ч. и си лягат скоро след това.
Според главния изследовател на проведеното проучване – Манолис Когевинас, придържането към едно и също време на хранене се асоциира с по-ниски нива на опасност от болестта. Той твърди още, че резултатите подчертават важността от изследване на циркадиевите ритми в контекста на теми като диети и рак.
Към момента препоръките за превенция на рака включват обемна информация за това какво трябва да се яде, но не и по кое време. Според Когевинас резултатите от проучването могат да помогнат за усъвършенстване на насоките, които са особено важни за южноевропейските култури, където повече хора вечерят късно.
Още от Чичо доктор
За първи у нас: Медици от ВМА трансплантираха черен дроб и бъбрек на един и същи пациент
За спасяването на 20-годишния маж работиха десетки специалисти в пълен синхрон - от подготовката на пациента и експлантацията на органите, през двете последователни трансплантации до интензивното лечение и последващите грижи
Лекари от Александровската болница отстраниха 27-килограмов тумор от корема на пациентка
Въпреки сложната интервенция и срастванията с околни структури и органи, следоперативният период протича без усложнения и пациентката е изписана в добро общо състояние, допълват от болницата
Динята е полезна в горещините, но някои хора трябва да внимават с консумацията ѝ
Може да бъде включена в диетата на диабетици и хора с преддиабет в подходящи дози, хората с бъбречно заболяване или раздразнени черва трябва да ограничат приема ѝ