Общите задължения на общините са доста големи, а просрочените са около 150 - 160 милиона лева. С най-големи задължения са Велинград, Видин и Сливен, а около двайсетина общини се нуждаят от финансова подкрепа от държавата. Това сочи предварителна оценка на финансовото състояние на общините, направена от Министерство на финнасите.
Това съобщи след заседанието на Министерския съвет министърът на финансите Владислав Горанов, който представи одобрените от правителството промени в Закона за публичните финанси. С тях държавата се опитва да въведе ред при финансовата помощ, която дава на общините, каза Горанов, цитиран от БТА.
Идеята на този механизъм е не само да реши проблема, но и да ангажира с него и местните власти, а и хората да знаят за него, каза министърът и подчерта, че сега няма ред, по който кметът да бъде задължен да информира хората и общинския съвет за финансови проблеми. Обикновено те излизат на бял свят късно, когато общината е пред фалит, каза Горанов.
Той даде пример с община Велинград, която е със запорирани сметки. В момента тя не може да се разплаща с училища и с детски градини. Задълженията й са повече от 20 милиона лева.
Общините, участващи в европейски програми, не носят тежестта на това финансиране, защото и парите от европейските фондове и националното съфинансиране са осигурени централно от държавата, поясни Горанов. За малките общини, които получават пари от Програмата за развитие на селските райони, е осигурен и ДДС, допълни той.
Оздравителните планове на общините ще се изготвят и предлагат от самите тях, но държавата ще може да ги одобри или да ги отхвърли, посочи министърът.


Коментари (0)