Новината, че Ford планира да затвори завода си в Бридженд във Великобритания през следващата година и ще съкрати 1 700 души е само една от серията лоши новини за автомобилната индустрия, особено на Острова, пише BBC.
Съобщението идва в момент, в който производителите на автомобили по света се борят с редица предизвикателства. Ето кои са те.
Намаляващо търсене
След години на силен растеж, продажбите на автомобили по света стагнираха през 2018 г., основно заради спад на търсенето на най-големия автомобилен пазар в света - Китай. Търговското напрежение между Вашингтон и Китай удариха доверието в Китай като цяло. Икономката се забавяше така или иначе, но спорът засили проблемите.
Jaguar Land Rover посочва, че слабото ѝ представяне наскоро се дължи именно на намаляващото търсене в Китай. Ford пък се отказа да продава в САЩ произвеждания в Китай Ford Focus в Китай заради митата.
Спадът в Поднебесната империя идва в момент, в който и другите два големи пазара - САЩ и Европа - също се забавят заради намаляващо доверие на потребителите.
Притеснения заради емисиите
В Европа проблемите с вредните емисии също създават главоболия за автомобилните компании. Притесненията за чистотата на въздуха и промените в данъчното облагане доведоха до голям спад в продажбите на дизелови автомобили.
Още по-голямо предизвикателство са новите стандарти за CO2 емисии, които трябва да помогнат за справянето с промените в климата. Те обаче правят производството още по-скъпо.
През 2021 г. производителите ще се изправят пред огромни глоби в ЕС, ако гамата им автомобили не постигат ограниченията в изпускането на вредни емисии. Според анализатори от Evercore, новите правила добавят средно по €1 000 към цената на всеки нов автомобил
Електрическото предизвикателство
За да успеят да свалят нивата на вредните емисии, производителите ще трябва да продават и много повече електрически автомобили. Но докато успеят, има много предизвикателства.Много от тях не са готови да произвеждат електромобили в нужните количества. Те трябва да променят начина си на работа и да ги насочат към масовия пазар, но това изисква инвестиции.
Другият проблем е, че пазарът все още не е готов изцяло за електромобили, като основните проблеми са цената и разстоянието, което колите минават с един заряд.
Световните продажби на електромобили подскочиха със 73% през 2018 г., но до едва 1,3 милиона - малка частица от общо 86 милиона продадени
Хората вече не искат да притежават автомобили?
Сред другите проблеми, които тормозят компаниите, са новите технологии, които ще направят притежаването на личен автомобил далеч по-малко привлекателно.
Ако автономните автомобили достигнат пазара в големи количества през следващите 15 години, много от нас ще предпочетат да наемат или споделят автомобили, което ще намали разходите за изминат километър.
Традиционните компании трябва да се справят с конкуренция от Uber, например, което изисква огромни инвестиции.
Brexit
Един по-значим за Великобритания проблем е Brexit. Компаниите предупреждаваха многократно, че несигурността им пречи, но това не промени нищо.
Заради това инвестициите на Острова намаляват през последните две години. Само през 2017 г. те се сринаха с 46,5 процента.
Проблемът е, че индустрията зависи от компоненти, внасяни от ЕС. А и повечето готови коли се връщат обратно на континента.
(money.bg)
Скоро хората няма да искат да притежават автомобил
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг