Осем граждански организации се обявяват против процедурата за ремонта на столичния булевард "Дондуков". Те изпратиха писмо до кмета на София, СОС и още ред институции, в което настояват за промяна при одобряване на проекта.
Самият проект за реконструкцията и към настоящия момент не е публикуван, нито представен на предишните няколко обсъждания, както изисква Наредбата на Столична община за реда и начина за провеждане на обществени обсъждания. При последната дискусия на 13-ти март т.г. липсваха каквито и да било съпътстващи анализи, цифри и факти за това, каква е целта, ползата, икономическият и социален ефект. Вместо това администрацията описа с думи проекта на присъстващите. Това са само част от мотивите на гражданите, които коментира Росина Станиславова от сдружение „Бели Брези”.
Ето какво още пише в писмото на гражданските организации:
Проучването на общественото мнение за бъдещата реконструкция на интернет страницата на Столична община не е представително и коректно и изводите от него не са правомерни. Самата онлайн анкета даваше възможност за многократно гласуване от един и същ компютър, което напълно компрометира каквито и да било резултати от нея.
Нито един от представените варианти не включва финансова обосновка на разходите и оценка на ползите от изпълнението. Това означава, че гласувайки в анкетата, гражданите не правят информиран избор.
Облекчаването на автомобилното движение в центъра чрез асфалтиране ще стимулира още по-интензивния трафик в противоречие с намерението градът да е „за хората”, а не за колите.
Тъй като Централната градска част е обект на културно-историческото наследство и автентичните настилки, включително различните видове паваж, са част от тази среда, до момента не е изяснено дали Столична община е извършила необходимите съгласувателни действия с Националния институт за недвижимото културно наследство (НИНКН) и с Министерство на културата.
Не е ясно как решението за замяната на паважната настилка на бул. „Дондуков” с асфалтова, кореспондира с описаното в Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух на Столична община за периода 2015-2020 г. и с образуване на „остров на топлина” в рамките на града. Асфалтовите настилки в столицата са една от причините и за по-високата с 0,7 – 0,8 градуса температура и за т.нар. „градски парников ефект”.
Столична община не обръща внимание на становището на представители на Европейската комисия по повод вредата от подмяната с асфалт на пътните настилки в София. Позицията на ЕК е против запечатването на почвите: „Ние просто не бива да покриваме с асфалт нашите шансове за едно устойчиво развито бъдеще.“ . Ние разпространихме тази информация, предоставихме я на СО, но от това няма ефект.
Фактът, че към момента Столична община не полага всички необходими грижи за качествено поддържане на паважните настилки, включително и тази по бул. „Дондуков”, не отменя неговите предимства пред асфалта. От информацията, която успяхме да съберем, ясно се налага изводът, че паважът е по-качествената и по-екологична настилка: освен, че позволява почвата да диша, че поддържа по-ниска температура, защото изстива по-бързо, че е по-дълготраен и струва по-малко, ремонтира се по-евтино и лесно, той е и естествен регулатор на скоростта на автомобилите. Припомняме цената за полагане на 1 кв.м асфалт – 41,07 лв. и цената на пренареждане на 1 кв.м павета – 25.47 лв.
Считаме, че със спестените средства от този проект биха могли да се финансират други проекти, които са от изключителна важност за всички граждани на столицата, като например за отчуждаване на частни терени в Южния парк, Борисовата градина и др.
Досега не е представен на обществеността проектът за бъдещата организация на движението по булеварда, което води до притеснения от затруднен достъп до съседните улици, от прехвърляне на проблемите с трафика в други зони от Централната градска част, от проблеми с безопасността на участниците в движението, по-голям риск от ПТП и др. Не бе представена и временната схема за организация на движението за времето на ремонта.
Към момента не е представена документация за технологията на реконструиране на трамвайното трасе по бул. „Дондуков”, което предизвиква опасения за липсата на предвидени определени елементи и операции, които да ограничат шума, подобрят комфорта на пътуване и опазят подвижния състав на Столичен електротранспорт.
Кметът на район „Оборище” е обявил в интервю следващата дискусия по темата за дните след Великден.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг