25 Декември, 2025

Граждани се обявиха против проекта за ремонт на "Дондуков"

Граждани се обявиха против проекта за ремонт на "Дондуков"

8 граждански организации са изпратили писмо до кмета на София, СОС и други институции

Осем граждански организации се обявяват против процедурата за ремонта на столичния булевард "Дондуков". Те изпратиха писмо до кмета на София, СОС и още ред институции, в което настояват за промяна при одобряване на проекта. 

Самият проект за реконструкцията и към настоящия момент не е публикуван, нито представен на предишните няколко обсъждания, както изисква Наредбата на Столична община за реда и начина за провеждане на обществени обсъждания. При последната дискусия на 13-ти март т.г. липсваха каквито и да било съпътстващи анализи, цифри и факти за това, каква е целта, ползата, икономическият и социален ефект. Вместо това администрацията описа с думи проекта на присъстващите. Това са само част от мотивите на гражданите, които коментира Росина Станиславова от сдружение „Бели Брези”.

Ето какво още пише в писмото на гражданските организации:

Проучването на общественото мнение за бъдещата реконструкция на интернет страницата на Столична община не е представително и коректно и изводите от него не са правомерни. Самата онлайн анкета даваше възможност за многократно гласуване от един и същ компютър, което напълно компрометира каквито и да било резултати от нея.

Нито един от представените варианти не включва финансова обосновка на разходите и оценка на ползите от изпълнението. Това означава, че гласувайки в анкетата, гражданите не правят информиран избор.

Облекчаването на автомобилното движение в центъра чрез асфалтиране ще стимулира още по-интензивния трафик в противоречие с намерението градът да е „за хората”, а не за колите.

Тъй като Централната градска част е обект на културно-историческото наследство и автентичните настилки, включително различните видове паваж, са част от тази среда, до момента не е изяснено дали Столична община е извършила необходимите съгласувателни действия с Националния институт за недвижимото културно наследство (НИНКН) и с Министерство на културата. 

Не е ясно как решението за замяната на паважната настилка на бул. „Дондуков” с асфалтова, кореспондира с описаното в Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух на Столична община за периода 2015-2020 г. и с образуване на „остров на топлина” в рамките на града. Асфалтовите настилки в столицата са една от причините и за по-високата с 0,7 – 0,8 градуса температура и за т.нар. „градски парников ефект”.

Столична община не обръща внимание на становището на представители на Европейската комисия по повод вредата от подмяната с асфалт на пътните настилки в София. Позицията на ЕК е против запечатването на почвите: „Ние просто не бива да покриваме с асфалт нашите шансове за едно устойчиво развито бъдеще.“ . Ние разпространихме тази информация, предоставихме я на СО, но от това няма ефект.

Фактът, че към момента Столична община не полага всички необходими грижи за качествено поддържане на паважните настилки, включително и тази по бул. „Дондуков”, не отменя неговите предимства пред асфалта. От информацията, която успяхме да съберем, ясно се налага изводът, че паважът е по-качествената и по-екологична настилка: освен, че позволява почвата да диша, че поддържа по-ниска температура, защото изстива по-бързо, че е по-дълготраен и струва по-малко, ремонтира се по-евтино и лесно, той е и естествен регулатор на скоростта на автомобилите. Припомняме цената за полагане на 1 кв.м асфалт – 41,07 лв. и цената на пренареждане на 1 кв.м павета – 25.47 лв.

Считаме, че със спестените средства от този проект биха могли да се финансират други проекти, които са от изключителна важност за всички граждани на столицата, като например за отчуждаване на частни терени в Южния парк, Борисовата градина и др.

Досега не е представен на обществеността проектът за бъдещата организация на движението по булеварда, което води до притеснения от затруднен достъп до съседните улици, от прехвърляне на проблемите с трафика в други зони от Централната градска част, от проблеми с безопасността на участниците в движението, по-голям риск от ПТП и др. Не бе представена и временната схема за организация на движението за времето на ремонта.

Към момента не е представена документация за технологията на реконструиране на трамвайното трасе по бул. „Дондуков”, което предизвиква опасения за липсата на предвидени определени елементи и операции, които да ограничат шума, подобрят комфорта на пътуване и опазят подвижния състав на Столичен електротранспорт.

Кметът на район „Оборище” е обявил в интервю следващата дискусия по темата за дните след Великден.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства