За една година българските фирми са платили над 2 млн. евро откупи на киберпирати, за да си върнат контрола над хакнати и заключени бази с техни данни. Това съобщи специалистът по дигитална и фискална сигурност Валентин Генев по време на форум "Киберсигурност - как да опазим фирмата от модерните разбойници" в Добрич. Събитието, което събра предприемачи от различни сектори, се организира по инициатива от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП).
Налице е тенденция бизнесът изцяло да се "изнася" в интернет, което дава възможност на хакери бързо и лесно да достигнат до чувствителна информация, ако фирмите не предприемат мерки за сигурност, каза регионалният представител на ИАНМСП Николай Петканов.
Средният откуп, който плащат фирмите, за да си върнат откраднатите данни за клиенти, доставчици, цени и други, е 15 000 евро, посочи Генев, цитиран от БТА. Около 60 на сто от фирмите, претърпели кибератака, до шест месеца фалират.
Хакерските посегателства могат сериозно да спънат бизнеса като срокът за възстановяване на данните е от 23 дни до 50 дни, ако атаката е на вътрешен човек, коментира Генев. По думите му над 80 на сто от малките и средните предприятия не смятат киберсигурността за свой проблем. Генев посочи, че фирмите са лесна мишена, тъй като в около 90 на сто от дружествата персоналът не е обучен и мерките за сигурност са на елементарно равнище. Това означава, че фирмите не могат да покрият стандартите за надеждност и работа с партньори в чужбина.
Най-лесната превенция е използване на лицензиран софтуер и на антивирусни програми, често архивиране на данните и повече внимание при отваряне на файлове, съветва специалистът по дигитална и фискална сигурност.
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни