Това става ясно от писмен отговор на транспортния министър Ивайло Московски, цитиран от БГНЕС.
Данните показват, че през октомври 2014 г. задълженията на железницата са били в размер на 564 млн. лв. Намалението на задълженията възлиза на близо 94 млн. лв. или 16,6%. Транспортният министър препотвърждава намеренията на правителството, ако до края на годината летище “София” бъде отдадено на концесия, то част от парите да отидат за погасяване на задълженията към кредиторите на железниците.
От отговора на Московски става ясно, че през 2015 г. БДЖ е бил осъден да плаща наказателна лихва по Втория облигационен заем в размер на 10,7 млн. лв. на година. Облигационерите засега възнамерявали само да разпродават ненужни на БДЖ товарни вагони, както и недвижими имоти, които не били нужни вече на Холдинга.
Транспортният министър признава, че ако не се осигурят нужните средства за погасяване на задълженията на БДЖ, то кредиторите имат “достатъчно принудителни инструменти на свое разположение”, което включва и разпродажба на активи на Холдинга, както и блокиране на сметки.
Ивайло Московски уточнява още, че в разговор с ГД “Конкуренция” на Европейската комисия е посочено, че максималната “държавна помощ”, която страната би искала да окаже на “Холдинг БДЖ” е в размер на максимум 320 млн. лв., вкл. погасяване на задълженията към държавната Национална компания железопътна инфраструктура.
“Въпросната сума е изчислена при възможно най-песимистичния вариант от Плана на железницата, като в случай например на осъществяване на приватизационна сделка, необходимостта от държавна подкрепа ще намалее със съответните постъпления от нея”, завършва отговорът на министъра на транспорта.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг