Най-големите български общини смятат да харчат през настоящата година по-малко пари в сравнение с миналата, сочи проверка на "Сега". Намалението в бюджетите е основно за сметка на мащабни строителни проекти. В момента текат обсъжданията, а гласуването в общинските съвети ще е следващите седмици. Бюджетът на София е 1.2 млрд. лв. - с около 250 млн. лв. по-малко от 2015 г. Свиването идва от по-малкото предвидени строителни проекти. Със сигурност ще се работи по третия лъч на метрото - от булевард "Владимир Вазов" до квартал "Овча купел". За него ще отидат 180 млн. лева европейско финансиране и около 20 млн. лв собствени средства.
Макрорамката на варненския бюджет за 2016 г. е 221.67 млн. лв., което е с около 40 млн. лв. по-малко. И морската столица ще пести от капиталовата програма. За 2016 г. остана довършването на проекта за интегриран градски транспорт, който стартира през 2013 г. и е на стойност около 110 млн. лв. Проектът трябваше да приключи миналата година, но се наложи поредно удължаване - с 6 месеца. Нито община Варна, нито Министерството на регионалното развитие и благоустройството предоставят информация каква част от проекта е завършена, усвоена и колко струват следващите дейности. По-малко пари ще харчи и Бургас. С европейските средства миналата година бюджетът стигна рекордните 318 млн. лв. Сега индикативната рамка е 214 млн. лв. В Пловдив се предвиждат 222.5 млн. лв., които са с около 40 млн. лв. по-малко.
С около 10 млн. лв. се свива и бюджетът на Стара Загора. Свиването на бюджетите за 2016 г. е обща тенденция, като от големите градове единствено Русе планира леко увеличение - с 4%. Рестрикциите идват на фона на критики от страна на централната към местната власт за управлението на финансите. Месец след местния вот премиерът Бойко Борисов посъветва кметовете да вдигнат данъците и да ги събират по-добре.
Малко преди Нова година пък финансовият министър Владислав Горанов се възмути от прекомерните харчове и заговори за промяна в Закона за публичните финанси, която да позволи задействането на специален "оздравителен режим" за общини в лошо състояние. Междувременно във Варна се разгоря още един скандал с проекта за интегриран градски транспорт. От февруари няма да се предоставя в интернет информация за движението на автобусите в реално време. До сега имаше такава интернет страница, но се оказа, че е изработена от частна фирма, която е давала безплатно данните на общинския превозвач. От фирмата намекнаха, че общинската управа се мъчи да усвои пари по проекта за нещо вече съществуващо и се закани да спре поддръжката на сайта.
Още от Бизнес
Защо рублата се срина?
Кои продукти ще изчезнат от рафтовете в Русия, какво ще стане с ипотеката и защо руснаците трябва спешно да изтеглят спестяванията си от банките
Асен Христов: Неверни са слуховете, че повече от 12 заявления за напускане са подадени в "Електрохолд"
Ако някой дойде като електромонтажник при нас, взима 2000 лева моментално, твърди собственикът на дружеството
Държавата се отказва от 26 млн. лв. неустойки по разширението на „Чирен“
Според адвокат на „Антикорупционния фонд“ всички поръчки по проекта стигат до мега фирмата „Главболгарстрой“