Дефлация от 1,6% отчитат на средногодишна база от националната статистика, съобщиха от НСИ.
Индексът на потребителските цени за септември 2014 г. спрямо август 2014 г. е 99.8%, т.е. месечната инфлация е минус 0.2%. Инфлацията от началото на годината (септември 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 1.4%, а годишната инфлация за септември 2014 г. спрямо септември 2013 г. е минус 0.8%. Средногодишната инфлация за периода октомври 2013 - септември 2014 г. спрямо периода октомври 2012 - септември 2013 г. е минус 1.6%.
През септември 2014 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.9%;
алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.1%;
облекло и обувки - намаление с 0.4%;
жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.2%;
жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.4%;
здравеопазване - намаление с 0.3%;
транспорт - намаление с 1.5%;
съобщения - намаление с 0.2%;
развлечения и култура - намаление с 5.7%;
образование - увеличение с 1.4%;
ресторанти и хотели - намаление с 0.8%;
разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.5%.
През септември 2014 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: ориз -с 0.2%, брашно - с 0.5%, бял хляб - с 0.3%, свинско месо - с 0.5%, трайни колбаси - с 0.3%, яйца - с 2.1%, млечни масла и маргарин - съответно с 1.0 и 3.0%, ябълки - с 8.1%, грозде - с 8.7%, зрял лук - с 6.7%, леща - с 2.1%, маслини - с 0.7%, захар - с 3.0%, шоколад и шоколадови изделия - с 0.2%, хомогенизирани бебешки, детски и диетични храни - с 0.3%, безалкохолни напитки - с 2.7%, плодови и зеленчукови сокове - с 0.2%, ракии - с 0.1% и други.
През септември 2014 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: месо от домашни птици - с 0.9%, мляно месо (кайма) - с 1.2%, прясно мляко - с 0.5%, сирене и кашкавал - съответно с 0.4 и 0.3%, олио - с 0.1%, цитрусови и южни плодове - с 6.9%, домати - с 19.0%, краставици - с 11.5%, зеле - с 16.2%, пипер - всички видове - с 2.6%, моркови - с 2.5%, картофи - с 11.4%, кафе - с 1.3%, минерална вода - с 1.0%, бира - с 0.2%, и други.
През септември 2014 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление при: обувки - с 1.6%, течни горива за битови нужди - с 1.4%, хладилници и фризери - с 0.5%, готварски печки - с 1.0%, препарати за почистване - с 1.1%, автомобили втора употреба - с 5.5%, дизелово гориво и автомобилен бензин А95Н - с по 0.6%, автомобилен бензин А98Н - с 0.4%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 0.8%, метан за ЛТС - с 0.3%, пътнически въздушен транспорт - със 17.2%, фиксирани телефонни услуги - с 0.5%, телевизионни приемници - с 1.6%, комплексни услуги за почивка и туристически пътувания - с 15.2%, услуги по краткосрочно настаняване - с 11.1% и други.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите са се увеличили цените на: цигари - с 0.1%, облекло - с 0.3%, газообразни и твърди горива за битови нужди - съответно с 1.0 и 0.9%, резервни части за ЛТС - с 0.3%, фотоапарати - с 1.2%, градинарство и цветарство - с 2.6%, услуги в образованието - с 1.4%, кина, театри и други - с 0.1%, книги - с 1.8%, услуги в бръснаро-фризьорски салони - с 0.2%, продукти за лична хигиена и козметични продукти - с 0.9% и други.
През септември 2014 г. е регистрирано намаление при цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти - с 0.4%, и на лекарските услуги - с 0.1%. Цените на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни