Електронни винетки ще заменят хартиените стикери при леките коли, а за тежкотоварните автомобили ще бъде въведена тол такса за изминато разстояние.
Плановете на правителството са новата система да влезе в сила от 2017 г. Не се предвижда поскъпване на винетката през следващата година. Това стана ясно по време на срещата на министрите по пътна инфраструктура, която се провежда в Златни пясъци.
Леките автомобили ще продължат да плащат пътни такси по винетната система за изминато време, но потребителите ще бъдат облекчени чрез електронни винетки, поясни Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Електронните винетки ще се купуват по електронен път и ще заменят сегашните хартиени стикери по предните стъкла на автомобилите, допълни Лазаров.
Ще бъде променена системата за заплащане на пътна такса и винетките ще бъдат заменени от модерна електронна система за справедливо плащане, като най-много ще плаща този, който най-много пътува, каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Добрият опит по отношение на заплащането на пътните такси е от значение за България, тъй като предстои през 2017 година да се въведе заплащане за изминато разстояние за товарните автомобили – т. нар. тол такси.
Оперирането чрез тол такси при леките автомобили е много по-сложно, отколкото при товарните, каза Лазаров.
Приходите от винетки годишно у нас са около 200 млн. лв., а за поддържане на пътищата се отделят около 600 млн. лв. и заради това трябва да се търси друг начин за заплащане на транзитния трафик, особено по отношение на международния превоз, каза министърът на транспорта Ивайло Московски.
Според него друг проблем е дисбалансът на таксуването за транзитния трафик в различните държави от региона. Необходимо е уеднаквяване на транспортните тарифи между жп и автомобилния транспорт за транзитния трафик.
"Трябва да се работи съвместно между различните държави, за да се стигне до крайната цел – по-голяма свързаност на Югоизточна Европа с останалата част на континента”, каза Московски.
Сега за 400 км път през България се заплаща около 10 евро, в Унгария таксата е 80 евро, в Словения 100 евро, а в Австрия 142 евро. Това води до по-ниска конкурентоспособност на отделните страни, каза Московски.
Той допълни, че там където са пътят, магистралата, пристанището и летището, там са хората, бизнесът и парите. В момента придвижването по Балканския полуостров е трудно, защото инфраструктурата е незавършена.
"Недопустимо е от София през Скопие и Тирана до Подгорица да се стига за 11 часа”, заяви по отношение на инфраструктурата и външният министър Даниел Митов. Той допълни, че Балканите са изключително важни за ЕС, защото 6 от 10 транспортни коридора минават през Балканите за Европа.
Подобряването на транспортните връзки развива икономиката, което е много важно за Югоизточна Европа. "Да се постигне свързаност със съседните ни държави е от огромно значение за икономическото развитие и повишаване на доверието между нас”, посочи Митов.
Още от Бизнес
S&P Global Ratings: Политиката на Тръмп за митата носи риск от рецесия
Тенденцията за свиване на държавните разходи и намаляване на разхищенията, наблюдаван от съветника на американския президент - милиардерът Илон Мъск, също е бил по-разрушителен от необходимото, казва водещ икономист от S&P Global Ratings
Китай се отказва от транзита на стоки през Русия
„Не се осмеляваме да изпращаме стоки по железницата от ноември“, цитира изданието The Moscow Times генералния директор на шанхайската компания Air Sea Transport, Ендрю Цзян.
Росен Карадимов: Ще предложа превантивни мерки срещу спекулативен ръст на цените при въвеждане на еврото
Карадимов очерта 7 приоритета за дейността на КЗК