Сериозно поскъпване на пътните такси се очертава да има догодина, след като се планират пет пъти повече приходи от тях да влязат в държавния бюджет. Също ще се промени и моделът за проектиране на пътищата, така че те да са по-устойчиви на температурни разлики и да се отводняват по-добре при порои, за да се повиши сигурността и да се намалят катастрофите.
Вместо събираните сега около 200 млн. лв. годишно от винетки, приходите може да достигнат 1 млрд. лв. в зависимост от модела, който се избере, каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова по време на осмата национална конференция по пътища в Несебър.
Кой модел ще бъде избран за таксуване на шофьорите ще е ясно в края на годината. Преди декември няма да обявим новите цени на винетките, каза министър Павлова в сряда при представянето на новото мобилно устройство за трафика по пътищата.
Новият модел е на принципа нанасящите най-голяма щета и ползващите най-много пътищата да плащат най-скъпо. Така се очаква драстично поскъпване на таксата за тежкотоварните автомобили. Там се очаква и смяна на модела, като ще се плаща за изминато разстояние, а не годишен, седмичен или еднодневен стикер. За леките коли прогнозите са винетката да стане около стотина лева. Сегашната й цена от 67 лв. за година не е променяна от 1 януари 2007 г.
Освен по-високи пътни такси, предстои промяна на нормите за проектиране на пътища. Целта е те да станат по-устойчиви на обилни валежи и снегове или рязка промяна на температурната разлика, стана ясно от думите на министър Павлова.
"Устойчивостта, каквото изискване изрично е поставено по европейските проекти, е трудно постижима, ако няма добро проектиране", каза Лиляна Павлова.
Нужна е актуализация на нормите при отводняване на пътното тяло, като трябва да се вземат предвид новите технологии и материали при проектирането на водостоци и други инженерно-технически съоръжения, съобразени с промените в климата, за да не се допуска разрушаване на пътната инфраструктура след големи количества валежи, обясни Павлова.
Регионалният министър обърна внимание, че при проектирането на нови съоръжения, особено такива, през които преминава транзитен трафик, трябва да се предвидят повече зони за почивка, които да осигурят комфорт на пътуващите, с оглед повишаване на безопасността и сигурността на пътя.
Трябва да се определят точни и ясни изисквания за основен ремонт, реконструкция и рехабилитация на съществуващи пътища и улици, защото в момента те са много остарели, както и такива, които са свързани с предвиждане на велосипедни трасета, посочи Павлова.
Необходимо е въвеждането на норми за оборудване на пътя с цел осигуряване на безопасност на движението, каза още регионалният министър. Като такива тя посочи ограничителните системи, критерии за разполагането и вида им, както и въвеждане на нови видове, особено по отношение на кръстовища, кръгови кръстовища и пътни възли.
За да изградим добра инфраструктура, трябва да имаме добра нормативна база, добри норми за проектиране и добро изпълнение, каза още министър Павлова.
До края на годината ще бъдат инсталирани електронни платна по пътищата. Те ще показват дали трябва да намалим скоростта в случай на пътно произшествие на платното или ограничение при обилен дъжд или снеговалеж.
Вече са монтирани и над 200 автоматични станции за броене на трафика по републиканските пътища. Освен че са камери за наблюдение, те също дават и информация за метеорологичните условия и състоянието на пътя, посочи министър Павлова.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг