Учителката Браяна Ламб пуска пералната и съдомиалната машини в дома си след 21 часа, защото до 6 сутринта не плаща нищо за ток. Козметичката Кейлин Уилард изключва почти всички домашни уреди, когато сутрин излезе на работа, и ги пуска вечерта.
Тези две американки са само част от хилядите клиенти на компанията TXU Energy, която произвежда толкова много ток, че през нощта го подарява. И така постъпват още много компании в САЩ – поне 50 в щата Тексас.
Подходът на TXU Energy е смел опит да промени начина на потребление – електричеството ѝ е малко по-скъпо през деня и не струва нищо през нощта, разказва "Ню Йорк таймс".
Причината е енергията от ветропаркове – Тексас е рекордьор в страната и си осигурява около 10% от произведеното именно от този вид енергия.
Понеже щатът няма много връзки с мрежите на съседите, произведеното в Тексас трябва да се консумира от тексасците.
Нощната тарифа стига нула цента, защото през нощта ветровете са по-силни, потреблението е по-малко, а има и федерални данъчни облекчения. В крайна сметка, промяната в баланса на потребление означава и по-малка нужда от строеж на нови мощности и разходи при прекалено много ток, подаван към електропреносната мрежа, а от това печелят и клиентите, и фирмите.
Със стимули за по-малко потребление, включително данъчни, се експериментира и в други щати и държави по света. Но в САЩ тексасците са стигнали най-далеч, защото са с най-големия дерегулиран енергиен пазар в Америка и защото през последните години инсталират по жилищните сгради "умни" електромери.
Засега не е много ясно доколко американците наистина търсят пазарна алтернатива за потреблението на ток, или схемите с безплатната нощна енергия са по-скоро маркетингов трик на компаниите за разширяване на клиентската база.
След като заинтригуват клиент с рекламата си, служител на TXU консултира домакинството според конкретните му нужди, за да предложи най-подходящият абонаментен план. В район Еркот, например, преди две години специлен план за потребление са използвали над 135 000 докаминства, а преди година броят им е наближил 300 000. Причината – всеки месец в пиковия летен сезон пестят 40-50 долара.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг