24 Ноември, 2024

ЕК категорична: Таксата "празен стол" е нарушение на европейското законодателство

ЕК категорична: Таксата "празен стол" е нарушение на европейското законодателство

Факт е обаче, че от неявяването на клиентите при предварителна резервация ресторантьорите отбелязват големи загуби

След като собственик на ресторант в Созопол начисли такса "празен стол", за което ще бъде глобен, и обясни, че това е европейска практика, се оказва, че това не само, че е невярно, а в пълно нарушение на европейското законодателство. Това става ясно от отговор на Европейската комисия на въпрос, отправен от БНТ.

Собствениците на ресторанти би трябвало да информират предварително клиентите си, ако налагат такса за неявяване при направена резервация, обясниха от Европейската комисия след запитването на медията. Такава такса не е незаконна според Европейската директива за нелоялни търговски практики.

Ако резервирате маса в ресторант по телефона или онлайн и ви предупредят, че при неявяване сте длъжен да платите неустойка, тогава, според европейските закони, правата ви на потребител не са нарушени. Освен, ако не прецените, че сумата, която трябва да платите е несъразмерно висока и решите да я оспорвате. Българският случай с т. нар. такса "празен стол" обаче нарушава европейското законодателство, защото клиентите не са били предварително информирани, обясниха от ЕК за "По света и у нас".

В Белгия ресторантите имат право да налагат такса за неявяване. Затова, когато правите резервация он-лайн или по телефона, може и да поискат номера на кредитната ВИ карта. Според белгийските закони обаче вие също имате право на обезщетение от страна на ресторанта, ако например сте резервирали за петима, а ви предоставят маса само за четирима.

Отскоро една от големите интернет платформи, която обработва над 1200 резервации на ден, въведе практиката със задължителна предплата. Сумата е различна, и зависи от това в коя ценовата категория попада заведението, където искате да вечеряте. Капарото варира от 20 до 100 евро на човек.

В Холандия ресторантьори също се оплакват, че неявяването след направена резервация носи огромни загуби за бранша. Според изчисления, направени от Холандската организация на ресторантьорите, заведение от категорията на Мишлен, губи от 10 000 до 25 000 евро годишно от неявяване на клиенти. Проблемът е толкова сериозен, че ресторантите са изготвили помежду си черен списък с несериозни клиенти, защото често се случва клиенти да резервират в няколко ресторанта наведнъж и да не явят.

Ако прецените, че вашите права като потребители са били нарушени, Еврокомисията съветва да сезирате националната организация за защита на потребителите. Можете обаче да се оплаче че и директно в Брюксел в Европейския потребителски център. Ако пък става дума за онлайн резервация, винаги може да напишете оплакване на платформата за онлайн услуги, която вече има и български вариант.

Сподели:

Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025

Тя се оглавява от италианския Тулуза

Гръцките моряци удължиха стачката си

Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа

България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи