Липсата на професионален подход в Министерството на туризма е на път да ощети държавата с близо един милион лева европейско финансиране.
Това е установила проверка на БГНЕС за хода на обществената поръчка "Проучване на чуждестранните посетители и на българските туристи в България и проучване на генериращи външни пазари", както и на друга процедура, стартирана през март месец т.г. Според него с участието на служителите на ведомството, ръководено от министър Николина Ангелкова, бе опорочена обществена поръчка на 753 000 лв. (903 600 лв., с ДДС).
Участник в процедурата сигнализира, че два плика на една от общо девет фирми, които са подали документи в търга, не са били запечатани. Освен, че не можаха да обяснят, защо въпросната фирма, чиято документация не е била изрядна, не е отстранена, от Министерство на туризма, позовавайки се на чл. 36 а от Закона за обществените поръчки, обявиха, че ще се произнесат – дали прекратяват процедурата или ще дадат указания за връщане на процедурата на етап отваряне на първоначалните оферти. Проверка в Портала на Агенцията за обществени поръчки и на сайта на МТ обаче установи, че 20 дни по-късно служителите на Николина Ангелкова не са предприели нито едно от двете действия или поне не са го направили публично.
По всичко изглежда обществената поръчка няма да стигне до финал, а средствата, които са по изтичащата в края на годината европейска оперативна програма "Регионално развитие" ще бъдат безвъзвратно загубени. Нещо повече, поръчката трудно би могла да се осъществи и с оглед сериозното закъснение по нейното изпълнение. По една от дейностите се предвиждаше проучване на чуждестранните посетители на лято 2015 г., нещо което с всеки изминал ден става все по-сложно, с оглед скорошното приключване на активния туристически сезон.
Бездействието на Министерство на туризма по процедурата, освен липса на професионален подход, би могло да се тълкува и като опит за заличаване на евентуални корупционни намерения. Гафът с двата незапечатани плика на една от фирмите е само част от порочността на цялата процедура. Прави впечатление, че повечето от 9-те участници, които подават документи за обявения в края на март 2015 г. конкурс, всъщност нямат почти никаква дейност или са с годишен оборот, който е в пъти по-нисък от стойността на търга. Нещо повече, порокът в търга е заложен още в самото задание. От документацията става ясно, че наред с анкетни проучвания, от бъдещия изпълнител се е очаквало и изготвянето на маркетингови стратегии за привличане на туристи от Австрия, Израел, Китай и Италия. Смесването на две напълно различни дейности – социологически проучвания и изработване на маркетингови стратегии в областта на туризма, повдига най-малко въпроса – доколко социологически агенции имат опит в маркетингови стратегии за алтернативен, зелен, селски, СПА-туризъм. Всичко това буди съмнението, че самата процедура е била изготвена за предварително ясен кандидат. Допуснатите гафове от страна на Комисията по избор на изпълнител обаче превръща конкурса в рисков и администрацията предпочита парите да бъдат върнати на Брюксел, вместо да остане съмнението за нагласена обществена поръчка и за евентуални бъдещи действия на правоохранителните органи.
Ако не на прокуратурата, засега, то Министерството на туризма, което е само на десет месеца, със сигурност ще отвори много работа на Инспектората на МС, Сметната палата и Агенцията за държавна-финансова инспекция, както и на Управляващия орган на ОПРР, ако се съди по друга обществена поръчка, обявена също през март месец 2015 г. Тя е за "Извършване на аналитични и методологични дейности във връзка с участието на Република България на специализирани борси и изложения и организиране на опознавателни турове за туроператори и туристически агенции" и е на стойност 100 000 лв. (120 000 лв., с ДДС). Към днешна дата на сайта на Министерство на туризма има информация единствено за старта на процедурата, както и за необходимата документация, която трябва да се приложи при кандидатстване. Независимо, че срокът за подаване на офертите е изтекъл още на 14 април, никой освен служителите на МТ не знаят колко са били кандидатите, има ли избран изпълнител, имало ли е обжалване на процедурата, каква е стойността на евентуално сключения договор или обществената поръчка е прекратена. Липсата на въпросната информация е достатъчен повод, както на УО на ОП "Регионално развитие", а и на одиторите на Европейската комисия, да имат повод за налагането на финансова корекция. Много е вероятно средствата и за тази обществена поръчка да са "оставени" за връщане на Брюксел като неусвоени през стария програмен период.
Така само от двете обществени поръчки, финансирани от ЕС, страната е на път да загуби един милион лева. Самата министър Ангелкова трудно би могла да държи отговорна единствено подчинените си за хаоса с обществените поръчки, който е налице в повереното й ведомство. За разлика от повечето си колеги в правителството, които са делегирали правомощията по осъществяване на обществените поръчки на главните секретари на съответните министерства, то Николина Ангелкова лично се е заела с управлението на търговете и разходването на европейските и бюджетни средства, за които МТ отговаря.
Още преди да е навършило една година туристическото министерство навъртя доста гафове, а самата министърка лъсна като особено некомпетентна, като каза, че ще компенсира намалелите руски и украински туристи, привличайки туристи от Индия и други държави.
Ангелкова, известна до преди няколко месеца като Панайотова, е всъщност кадър, създаден от ДПС. Но през последните години умело се промъкна под крилото на ГЕРБ и реформаторите, намирайки професионална реализация като настоящ министър.
Още от Туризъм
Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025
Тя се оглавява от италианския Тулуза
Гръцките моряци удължиха стачката си
Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа
България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи