3 Декември, 2024

Туристическият бизнес в Европа - тежко засегнат от терористичните атаки

Туристическият бизнес в Европа - тежко засегнат от терористичните атаки

Туристическият бизнес в Европа е тежко засегнат от терористичните атаки в столиците на Франция и Белгия в последните месеци, показва анализ на „Уолстрийт Джърнъл”. Бомбените удари в Брюксел на 22 март причиниха смъртта на 35 души, ранени бяха над 300. Това се случи само 4 месеца след кървавия терор в Париж, който вече беше довел до ограничаване на пътуванията към Европа - най-посещавания район в света.Ефектът за туризма от атаките в Брюксел бе светкавичен. 

Само за няколко дни заетостта в някои хотели в белгийската столица падна до едва 25%, според предварителните оценки на компания STR, която следи данните за индустрията. Ден преди нападенията хотелите в града са били заети на около 82%.Последва верижна реакция и в други големи европейски градове, представляващи основна туристическа дестинация. Нивото на заетостта на хотелите в Лондон се понижи от миналия четвъртък насам до 58%, а в Париж падна до 67%, посочва STR. Тези данни са въз основа на извадка на хотелите в двата посочени града и представляват спад съответно с 24,7% и с 15,1% в сравнение с нивото година по-рано, сравнява изданието.

За Европа процъфтяващата туристическа индустрия бе от решаващо значение за поддържане на крехкото икономическо възстановяване на региона. Според икономисти хотелиерството и туризмът съставляват около 10% от европейския БВП. Туристическата индустрия вече отчете по-бавен растеж след кървавите атаки в Париж на 13 ноември 2015 г. През януари Световната пътническа организация към ООН прогнозира повишение на международните туристи в Европа с 3,5% до 4,5% за 2016 г. - под растежа с 5%, отчетен миналата година. Британската туристическа компания "Томас Кук" обяви миналата седмица, че летните резервации са с 5% по-ниски в сравнение с 2015 г.

Несигурната геополитическата среда е накарала някои клиенти да отложат резервациите си за почивка, посочи главният изпълнителен директор на компанията Питър Фанкхаузер. Държавният департамент на САЩ пък предупреди американците за "потенциални рискове" при пътуванията в Европа, като това е първото подобно изявление от 2010 г. насам. Лондон също отправи предупреждение към британците, пътуващи до Брюксел, въпреки че в петък властите в Белгия понижиха с една степен нивото на терористична заплаха до второто най-високо ниво. 

Целите на атаките в Брюксел - основното летище и системата на метрото, могат да внушат и по-голям страх сред пътуващите за други потенциални цели, посочват специалисти от хотелиерската и туристическата индустрия. Понастоящем това вече е друга история, посочва Волфганг Арлт, директор на китайския изследователски институт за международен туризъм в Хамбург. Хората започват да гледат на Европа като място, което вече не е сигурно, и китайците не правят разлика между Франция, Италия, Германия или Испания.

За тях цяла Европа е несигурна, посочи той. Броят на китайските туристи, отседнали в хотели във френската столица, е спаднал през декември с 3,1% в сравнение с година по-рано, показват данни на Парижкото бюро за посетители, след като в първите 10 месеца на 2015 г. техният брой нарасна с цели 46%. Хотелиерската консултантска компания MKG Hospitality посочва, че средният приход в Париж за свободна стая - мярка за здравето на хотелиерския бизнес, е отбелязал понижение с 13% през първите два месеца на 2016 в сравнение с година по-рано.

Въздействието от терористичните атаки в Париж на 13 ноември се чувства навсякъде по света. Компания Priceline Group, която притежава сайта Booking.com, заяви, че нейният годишен ръст в продажбите на хотелски стаи в световен мащаб е бил с 10% по-нисък в седмицата след кървавите атентати. Намалели са и резервациите в авиокомпаниите и броят на пътниците, запазили полети близки до датите на заминаване. Най-голямата авиокомпания в Европа, според осъществявания от нея трафик - "Еър Франс-КМЛ", пък отчете загуби от 120 млн. евро от нереализирани продажби, макар че резервациите са започнали да се възстановяват в края миналата година. 

Междувременно търговците на дребно, особено тези в луксозните магазини, които силно зависят от международните туристически купувачи, също са отчели забавяне на техните продажби. "Уолстрийт Джърнъл" цитира Аксел Дюма, изпълнителен директор на "Хермес Интернешънъл", който казва, че трафикът в магазините на компанията в Париж тази година остава под нивата спрямо година по-рано.

Всички това подсказва, че туристическият бизнес в Европа може да се окаже сериозно засегнат от терористичните атаки, което допълнително да подкопае крехкото икономическо възстановяване на региона, повлияно вече негативно от слабото представяне на редица водещи развиващи се пазари и по-специално на Китай.

Сподели:
Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025

Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025

Тя се оглавява от италианския Тулуза

Гръцките моряци удължиха стачката си

Гръцките моряци удължиха стачката си

Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа

Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа

България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи