На 21 ноември кран постави два от конете в композицията на паметника на Цар Освободител – тези, които стоят от страни на основната фигура на Княз Николай Николаевич и Граф Игнатиев.
Символът на София, една от най-добрите работи на известния италиански скулптор Арналдо Дзоки, беше демонтиран на 5 септември с думите, че ще се реставрира и след това паметникът отново ще бъде върнат.
Реставрацията на паметника на Цар Освободител предизвика скандал в професионалните среди и в обществото за това дали има или не проект за тази реставрация.
След демонтажа на монумента, паметникът беше захвърлен без охрана в леярна в софийския квартал Требич.
Наоколо имаше всякакви отпадъци и боклуци, както и бездомни кучета. Според местните жители в двора на леярната се помещавал и цех за дограма.
Впоследствие обаче се оказа, че негодуванието на творците от СБХ са били основателни, тъй като не е имало работен проект за реставрацията на паметника, въпреки уверенията.
Кметът на София Йорданка Фандъкова заяви след думите на доц. Стефан Белишки, председател на Асоциацията на реставраторите в България, че ще назначи проверка заради неспазени правила при реставрацията.
Ресорният зам.-кмет Тодор Чобанов се опита да замаже ситуацията, като дълго време твърдеше, че има такъв проект. Реакция не липсваше и от министъра на културата Вежди Рашидов, който каза, че Министерството на културата не е страна по този паметник:
Проблемът стигна чак до чужди агенции. Така например агенция ИТАР-ТАСС писа за скандалното отношение към паметника, който се оказа буквално изоставен под открито небе в склад за преработване на метални отпадъци в крайния столичен квартал "Требич".
Още от Арт Фактор
Тарас Шевченко – Гласът на свободна Украйна
НЕБЕСНА ЧИТАНКА
Граждани искат с петиция уволнението на Ярослава Бубнова и подвеждане под съдебна отговорност
Националната галерия на България прилича на провинциална художествена сбирка, подредена по морално остарял начин и говори красноречиво за професионалните компетенции на самопровъзгласилата се за най-големия български куратор директорка
От Спайдър-мен до Жокера: Как комиксите промениха Холивуд
Независимо дали става дума за супергерои, антигерои или напълно нови интерпретации, едно е сигурно – тези истории ще продължат да вълнуват и разширяват своята аудитория, без значение от възраст, социален статус и културни традиции, доказвайки, че добрата история винаги намира своя път към публиката