22 Декември, 2025

Благодатният огън лекува антибългаризма на Македония засега

Благодатният огън лекува антибългаризма на Македония засега

Горан Благоев

Светият синод на БПЦ пропиля много златни възможности да има водеща роля в решаването на македонския църковен казус...

Д-р Горан Благоев специално за Faktor.bg

     Любовта, казва апостол Павел, е „дълготърпелива... всичко извинява... на всичко се надява, всичко претърпява”. Написал го е за християните. Но този откъс от Първото му послание до коринтяните отдавна се е превърнал в универсален химн на любовта. Разсъждавах върху него, когато вечерта на Велика събота новините излъчваха сияещите от отблясъка на Благодатния огън лица на Старозагорския митрополит Киприан и Стобийския епископ Яков. Тази година за първи път заедно с делегацията на Българската православна църква, която отиде  до Йерусалим за да донесе благословената пасхална светлина от Гроба Господен, пътува и епископ от Македонската църква. И не само. После огънят беше пренесен от София в Скопие. Така както миналата година, отново благодарение на България Македония за първи път получи официално Благодатния огън. Тогава това събитие беше финансирано от фондация „Българска памет” и д-р Милен Врабевски, а тази година – от българското правителство. 
    Извънцърковните фактори у нас отново се оказаха по-активни и с по-ясна визия по македонския църковен проблем, отколкото самата БПЦ, която би следвало да предложи повече ресурси и да прояви по-голяма компетентност, но не би. Ако не беше българският премиер, македонският епископ Яков едва ли щеше да пътува с българската църковна делегация до Йерусалим, а след това правителственият „Фалкон” едва ли щеше да лети от София до Скопие за да бъде занесен огънят лично на Македонския архиепископ Стефан. 
   Бойко Борисов може да е предприел това предвеликденско начинание и под вляние на нечие подсказване отвъд океана, в контекста на асоциирането на Македония в НАТО, може и да е наложил волята си на Българската църква. Македонската църква може и спекулативно да потърси майчинството на Българската патриаршия преди две години. Македонският синод  може и да настоява, че  Охридската архиепископия е само „македонско” наследство. Трима македонски митрополити може и да водят в момента задкулисни преговори с Цариградския патриарх Вартоломей да признае МПЦ именно като „Охридска архиепископия”, т.е. за сметка на Българската църква и на българското историческо и духовно наследство. Македонският политически елит може и да е неискрен в чувствата си към България. Най- сетне – самите граждани на републиката, преименувана на „Северна Македония”, може и да не се чувстват българи. Но... както казва апостол Павел, любовта на всичко се надява. А нали точно от любов към Македония поколения българи 

проливаха кръвта си, жертваха живота си

 Дори днес, поради същата тази любов, сме приели да бъдем в ролята на наивника, който е готов на всичко, само и само отсрещната страна най-сетне да ни подаде ръка – безхитростно и искрено.   
    Понякога, дори в най-чистосърдечните начинания, може да има задкулисие. Но са важни резултатите. Най-видима е реакцията на македонските медии. А този път те поднесоха неочаквана и приятна изненада. Трудно ще намерите в тях дори една критична или обидна дума срещу България, за разлика от други случаи. Както знаем в Македония сега ври и кипи покрай президентските избори. Колко му е да омаскарят като израз на „великобугарски шовинизам” и донасянето на Благодатния огън с българска подкрепа. Това обаче не се случи. Ще подминем с великодушие поспестената информация от вестника на Македонскокто дружество ”Илинден” в Тирана, според която излиза, че епископ Яков сам е донесъл огъня от Йерусалим в Скопие. Няма никакво споменаване на България. Но на Балканите, ако всичко е точно, няма да е реално. А и „македонците” в Албания имат голям проблем с идентичността си, откакто беше признато българско малцинство. Та и прикриването на информацията е разбираемо... Медиите в Македония, разбира се, не пропуснаха да припомнят, че преди в предишните години Благодатният огън е получаван в Македония с посредничеството на архимандрит Партений, игумена на Бигорския манастир чрез негови приятели, гръцки духовници от Солун. Същият този архимандрит в България е тачен като голям българофил, но странно защо в тези случаи той е предпочел гръцките си контакти пред българските?! По-важно е впечатляващото отсъствие на негативизъм по темата в централните македонски медии. Дано то е някакъв, макар плах и неосъзнат, предвесник на така чаканото от нас, българите, осъзнаване на събратята ни в Македония,

 осъзнаване на онази велика истина за общата ни кръв

 и общата ни памет... С тях България никога не е спекулирала и винаги е действала безкористно. Доказа го и на Велика събота. 
    Младият Стобийски епископ Яков се оказа първият македонски архиерей, който се озовава на Божи гроб за да получи благодатния огън – първият, откакто в Македония има самостоятелна църква. Заедно с българския си събрат, благодарение на българските усилия, дори бе допуснат в олтара на църквата „Възкресение Христово” където всички църковни делегации очакваха да получат огъня от  Йерусалимския патриарх. Тези делегации са все от църкви, които са канонично признати и се намират в общение помежду си. А Македонската църква не е такава. Все още се намира в изолация от останалия православен свят, защото е дръзнала да се откъсне преди 52 години от Сръбската патриаршия. Въпреки това, представителят на непризнатата Македонска църква заедно с представителите на останалите поместни църкви очакваше Благодатния огън в църквата на Божи гроб. И го получи. Това можеше да предизвика определени колизии за Българската патриаршия, да я упрекнат, че води „схизматик”, че нарушава каноните. Но както казва апостол Павел „любовта всичко претърпява”. Вече втора година Македония получава благодатния огън, при това официално, не с посредничеството на Сръбската, Руската или някоя гръкоезична църква, а с помоща на България – безкористно и искрено. Христовата светлина в Македония винаги е идвала от Изток – някога от Дръстър и  Преслав, днес от София...
    Изкушавам се да припомня, как преди 20 години двама български митрополити – Калиник Врачански и Неофит Русенски за първи път посетиха Македония 45 години след като българските църковни власти са принудени да я напуснат. По време на общия молебен пред мощите на св. Климент в Охрид митрополит Калиник трябваше да запали общо кандило заедно с домакина – Дебърско-Кичевския митрополит Тимотей. В най-решителния момент обаче свещта на македонския митрополит изведнъж угасна. И за да запали кандилото той трябваше да вземе пламък от свещта на българския си събрат. Хайде, после, 

не вярвайте на знаци свише... 

    Тогава това пътуване стана пак с подкрепата на българското правителство – премиер беше Иван Костов. От тогава Светият синод на БПЦ пропиля много златни възможности да има водеща роля в решаването на македонския църковен казус... Сега пак с помощта на държавата Българската патриаршия започна да се проявява като Църква-майка – пренася заедно с дъщеря си Благодатния огън, помага й да изживее пълноценно радостта от Възкресението. Миналата година неофициално стори още един жест – подари й няколко литра новоосветено миро. Както повеляват отношенията между Църква-майка и Църква-дъщеря. Вярно, инцидентни са тези отношения, спорадични са жестовете. Църквата ни прави стъпка към Македония, после две-три назад. Но често така е и в любовта – стъпка по стъпка... 

Стъпка по стъпка

 Така са вървели и двамата Христови следовници към градчето Емаус в дните след Възкресението. Към тях се приближил един странник и тримата заедно продължили пътя си. Разговаряли за Възкръсналия, без да подозират, че с тях върви самият Той. Разпознали го едва когато вечерта в Емаус преломил хляба, както го сторил на Тайната вечеря. 
    Емаус е на пътя към Йерусалим. Оттам минават и църковните делегации, когато идват за Благодатния огън. Дали тази година българският митрополит Киприан и македонският епископ Яков са си спомнили за чудото от Емаус, когато са преминавали край градчето? Не знам. Но много напомнят за онези двамата спътници от дните след Възкресението, които  вървели и разговаряли с любов помежду си от любов към Спасителя. Без да знаят, че Той ще бъде техен спътник. Без да подозират, че вървят към неочакваната си среща с Него.  
   Дали тази среща очаква и двете църкви?! Не знам. Но много се надявам. Особено ако клириците им най-сетне добият куража да тръгнат по този път като двамата спътници от Йерусалим към Емаус – с любов помежду си. Тогава със сигурност ще стигнат до онази среща, която всички очакваме – двете църкви да тържествуват в единството, което ни завеща Спасителят. Дължим го на общия си корен. Нали Той ни е казал: „добре е братя да живеят заедно“.       

Сподели:

Коментари (0)

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...

Американската омраза към Европа не е нищо ново

Американската омраза към Европа не е нищо ново

За да разбираме „днес“, първо трябва да разберем „вчера“ – каква беше тайната операция на САЩ за убиване на еврото