22 Декември, 2025

Черноморският туризъм пред имплозия - развитието на самотек води до пропаст

Черноморският туризъм пред имплозия - развитието на самотек води до пропаст

Илиян Василев

Пагубна е фиксацията върху руския турист, около типа и вкусовете на когото се позиционира целият ни отрасъл

Илиян Василев, специално за Faktor.bg

Тепърва у нас предстоят най-значимите и с дългосрочни последствия процеси в туризма, в това число имплозия, срив на капитализацията на активите, верига от фалити, мнозинството от тях "тихи", доколкото са свързани със замразяване на дейността, а не толкова с ликвидация и намеса на банки и ЧСИ.

Годините на развитие на самотек, на отсъствие на стратегия за съхраняване и развитие на капитализацията на туристическите активи си казват думата. Липса на балансирано развитие, гонитбата на квадратни метри, на ниско позициониране и олинклузива, в съчетания с бягството на квалификация, вече няма и камериерки, да не говорим за сервитьори, мениджъри.

Надеждата, че можем да привлечем сезонни работници от Украйна, Молдова ще катастрофира този сезон, а българските сезонни работници ще продължават да емигрират. Както и българските туристи, които отдавна не се считат задължени да избират българското Черноморие. 

Техният лев е добре приет и в Гърция, и в Турция

Освен всичко друго, причината за изтриването на стойност в туристическите активи е липсата на оптимално позициониране, дългосрочна стратегия която да пази и развива стойност, а не хунският нагон за повече квадратни метри днес и сега. Следващият квадратен метър отнема стойност от съществуващия. Тази желязна теза е изпитана през годините в цял свят.

Туристическият продукт няма физиономия, остава размит като плод на случайността, на брака между пари у хора, с неустойчив вкус и ценности, и липсата на правила и отслабени институции. Маркетингът на подобен продукт е труден, до невъзможен, а пък амбицията да създадеш туристически бранд "България" вероятно почива в съзнанието на чиновници и реципиенти на средства по европрограми, но не и на хора в бизнеса и на пазара. 

Канибализмът на новите квадратни метра,

които отнемат кислород и стойност от вече съществуващите активи в туризма, сякаш остава незабелязан и неадресиран проблем. С времето е логично да се достигне до негативен нетен баланс - т.е. новосъздадените активи в туризма като стойност да бъдат като стойност по-малко от загубената капитализация в съществуващите активи като цял. Строите нови хотели, нови ресторанти, нова развлекателна инфраструктура, но тя не увеличава капиталовата маса в туризма, защото междувременно съществуващите легла, ресторанти и заведения са поевтинели с по-голяма стойност.
За това е нужен временен мораториум върху новото строителство по цялото крайбрежие. Иначе ни предстои катастрофа - виждал съм го по други крайбрежия - хотели призраци и масови фалити. Сигурен съм, че ще достигнем и то скоро до положение, при което ще трябва да разрушаваме вече построено или недостроено, за да се опитаме да съхраним по-качествените активи. По-малко, но по-добре. Дори с цената на стимули от държавата и частично възмездяване на загубите на собствениците.

Своето значение за този колапс изигра и идиотската 

фиксация върху руския турист,

около типа и вкусовете на когото се позиционира целият ни туристически отрасъл. И министър Ангелкова не престава да превъзнася значението им, без изобщо да се постарае да вникне в тенденциите на изходящия руски пазар и статистическите данни за последните години - руските туристи са напълно пренебрежими, съотнесено към туристите от ЕС и другата Европа - съотношението е 1 към 40. Руският пазар от гледна точка на анализ "разходи-ползи" е нерентабилен и изключително рисков. В този смисъл спасението на българският туризъм е тоталното му откъсване от рускоцентризма и ориентацията към създаването на типичен и конкурентен продукт на европейския и глобалния пазар. Отново на принципа по-малко, но по-добре.

Друг проблем е качеството на "инвеститорите" в туризма. Повечето не са типичните за Европа семейни инвеститори, които управляват чрез фамилията си хотели, ресторанти и заведения. У нас профила на инвеститора е случайно или лесно забогатял човек, отдалечен на светлинни години от занаята в туризма, които пренасят върху управляваната от него собственост ограничените си представи и ценности за туристически бизнес. Като не знае да се ограничи в качеството, набляга върху количеството във всяко отношение - повече квадратни метри, по-високи децибели, повече проектна чалга, повече туристи - без значение какви, и т.н.

В други страни с развит туризъм традициите на доброто управление, на културата на обслужване и предлагане на продукта се предава по семейна линия или съхранява в рамките на професионалната гилдия. Дори инвеститори извън бизнеса, когато купуват туристически активи, винаги разчитат на професионален мениджмънт, който има свободата да взема всяко нужно решение. У нас така наречените собственици се изживяват като всичко - като управители на ресторанти, на хотели, на заведения, като архитекти, като проектни ръководители, като дизайнери - които пропускат да оценят независимото и обективно мнение, и възнаградят добрата работа със заслуженото възнаграждение. У нас "инвеститорът" иска да лови с трици и туристи, и персонал.

Липсата на устойчива, здрава база, на озон отвън в средата - затваря кръга на самослучващата се беда, която идва, дами и господа, заедно с имплозията на пазара на недвижимости.

В голямата си част в тези процеси има цикличност, но е христоматиен факт, че има и антициклични политики. Но отсъствието на стратегия, на адекватни действия по превенция и терапиране на системните дефицити в туризма предопределя дълбочината и неизбежността на 

предстоящия драматичен трус

Оставете бодрите рапорти и оптимистичните статистически данни, защото бройките туристи някак ще ги докараме - с или без децибелите по дискотеките, с персонала, който за пръв път разбира, че ще работи в сферата на туризма. Иде реч за мащабна и безпрецедентна декапитализация на активите в българския туризъм, при това с ускорени темпове и в режим на свободно падане.

Не вярвате? Опитайте се да продадете някакъв хотел или ресторант, да наемете персонал или мениджъри, да стартирате нов проект - от това по-голям индикатор на тайфун, здраве му кажи. За правителството разбира се проблем няма, но вече е толкова късно, че дори оставката на туристическия министър Ангелкова няма да промени нищо.

Тази снимка Ви дава отговор за мащабите на бедата във всяко отношение - за нашествието на хуните, за пленените институции и отсъстващото гражданско общество.

nezakonno_stroitelstvo.jpg

Сподели:

Коментари (0)

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...

Американската омраза към Европа не е нищо ново

Американската омраза към Европа не е нищо ново

За да разбираме „днес“, първо трябва да разберем „вчера“ – каква беше тайната операция на САЩ за убиване на еврото