Самолет на кипърската авиокомпания „Хелиос еър" се разби при неизяснени обстоятелства. На 14 август, преди 7 години, на хълмовете край Атина животът на 115 пътници и 6 души екипаж приключва. В самолета има 48 деца и младежи, пътуващи от Ларнака за Прага през Атина.
Връзката със самолета е изгубена 20 минути преди катастрофата. Във въздуха са вдигнати два самолета на гръцките военновъздушни сили, чиято намеса не е изяснена. След като военните приближават бедстващия самолет, той губи височина и се забива в земята. Това е най-тежката авиокатастрофа и в Гърция, и в Кипър.
7 години след трагедията по случая се водят две съдебни наказателни дела - в Гърция и в Кипър. Българинът Янко Стоименов, който е бил главен пилот на авиокомпания „Хелиос", е осъден на 123 години затвор за катастрофата.
Гръцкият съд на първа инстанция приема, че Стоименов, заедно с още трима представители на Хелиос, е виновен за инцидента. Гръцките разследващи приемат, че катастрофата е причинена от човешка грешка на пилотите, а Стоименов е отговорен като главен пилот на авиокомпанията.
В Кипър на този етап Янко Стоименов е оправдан.
„Обвиненията срещу нас са за това, че сме допуснали некомпетентни пилоти да управляват самолета," обясни Стоименов, цитиран от Би Ти Ви.
„Вторият пилот е бил с английски лиценз. За да получиш английски и германски лиценз, и за да можеш да го поддържаш преди да си в гръцката „Хелиос", не може да си некомпетентен. Аз съм последният, изпитвал тези пилоти. Преди мен е имало десетки изпитващи, които са потвърдили тяхната компетентност.
Разследванията на катастрофата в Гърция и в Кипър стигат до различни изводи. Смята се, че причината за трагедията е разхерметизация на самолета, довела до неадекватност на пилотите и смърт. Според гръцките власти, пилотите са излетели с грешна конфигурация на системата за херметизация, поставена на ръчен режим.
Парадоксът обаче е, че в един такъв сценарий са използвани много хипотези. Една и съща сигнализация се ползва за разхерметизация и за погрешна конфигурация за излитане на самолета. Препоръки са били изпратени години преди тази катастрофа и ако е било прието, тази катастрофа може би нямаше да се случи.
Янко Стоименов, който е бил главен пилот в „Хелиос", признава, че 6 месеца преди смъртоносната катастрофа, същият самолет отново е имал проблем с херметизациятата.
Производителят на системата е подизпълнител на „Боинг" - германска фирма. Не успява да намери причината защо тяхната система разхерметизира машината.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас