31 Март, 2025

123 години решетки за български пилот

123 години решетки за български пилот

Самолет на кипърската авиокомпания „Хелиос еър" се разби при неизяснени обстоятелства. На 14 август, преди 7 години, на хълмовете край Атина животът на 115 пътници и 6 души екипаж приключва. В самолета има 48 деца и младежи, пътуващи от Ларнака за Прага през Атина.

Връзката със самолета е изгубена 20 минути преди катастрофата. Във въздуха са вдигнати два самолета на гръцките военновъздушни сили, чиято намеса не е изяснена. След като военните приближават бедстващия самолет, той губи височина и се забива в земята. Това е най-тежката авиокатастрофа и в Гърция, и в Кипър.

7 години след трагедията по случая се водят две съдебни наказателни дела - в Гърция и в Кипър. Българинът Янко Стоименов, който е бил главен пилот на авиокомпания „Хелиос", е осъден на 123 години затвор за катастрофата.

Гръцкият съд на първа инстанция приема, че Стоименов, заедно с още трима представители на Хелиос, е виновен за инцидента. Гръцките разследващи приемат, че катастрофата е причинена от човешка грешка на пилотите, а Стоименов е отговорен като главен пилот на авиокомпанията.

В Кипър на този етап Янко Стоименов е оправдан.

„Обвиненията срещу нас са за това, че сме допуснали некомпетентни пилоти да управляват самолета," обясни Стоименов, цитиран от Би Ти Ви.

 „Вторият пилот е бил с английски лиценз. За да получиш английски и германски лиценз, и за да можеш да го поддържаш преди да си в гръцката „Хелиос", не може да си некомпетентен. Аз съм последният, изпитвал тези пилоти. Преди мен е имало десетки изпитващи, които са потвърдили тяхната компетентност.

Разследванията на катастрофата в Гърция и в Кипър стигат до различни изводи. Смята се, че причината за трагедията е разхерметизация на самолета, довела до неадекватност на пилотите и смърт. Според гръцките власти, пилотите са излетели с грешна конфигурация на системата за херметизация, поставена на ръчен режим.

Парадоксът обаче е, че в един такъв сценарий са използвани много хипотези. Една и съща сигнализация се ползва за разхерметизация и за погрешна конфигурация за излитане на самолета. Препоръки са били изпратени години преди тази катастрофа и ако е било прието, тази катастрофа може би нямаше да се случи.

Янко Стоименов, който е бил главен пилот в „Хелиос", признава, че 6 месеца преди смъртоносната катастрофа, същият самолет отново е имал проблем с херметизациятата.

Производителят на системата е подизпълнител на „Боинг" - германска фирма. Не успява да намери причината защо тяхната система разхерметизира машината.

Сподели:
Пеевски: Пълна подкрепа за протеста на медиците, министрите да намерят решение

Пеевски: Пълна подкрепа за протеста на медиците, министрите да намерят решение

"Щом лекарите са на улицата, значи въпросите не са решени и отговорността за решаването им е на управлението." 

Андреева: Подкрепата на Пеевски е важна сега, но по-късно не изключвам да се включат от ПП-ДБ

Андреева: Подкрепата на Пеевски е важна сега, но по-късно не изключвам да се включат от ПП-ДБ

Още при съставянето на този кабинет политоложката е видяла, че ще станем свидетели на тематични мнозинства. Кабинетът ще трябва да разчита на няколко партьора, казва Цветанка Андреева.

На 1 април ще прозвучат националните сигнали за тревога

На 1 април ще прозвучат националните сигнали за тревога

Тренировката цели проверка на техническото състояние на Националната система за ранно предупреждение и оповестяване, както и за обучение на населението