Адвокат Михаил Екимиджиев, който води гражданско дело срещу общината в Пловдив за мръсния въздух в града, сега ще сезира главния прокурор Сотир Цацаров заради преместването на станция за измерване на фини прахови частици от централно кръстовище на "Баня Старинна" в жилищен район "Тракия", до който е парк "Лаута". Това съобщи Екимиджиев в интервю за Дарик радио.
Причината за сигналът до главния прокурор е, че подобно преместване не дава реална представа за нивата на запрашаване в града, където има по-интензивен трафик като станцията от това ключово място се премества до парк, където въздухът не е толкова проблемен.
По замърсяване с фини прахови частици от типа ФПЧ10 Пловдив е на първо място с най-мръсен въздух в Европа и България, според данни от най-актуалните доклад на Европейската агенция за околната среда от 2015 г.,със замерванията на замърсителите във въздуха в над 400 града от страните-членки, с 36 измерени най-високи концентрации във всеки един пункт през 2013 г. А по ФПЧ2.5 градът на тепетата е на пето място в Европа и на първо в България.
Според адвокат Михаил Екимджиев няма цялостна общинска политика по разрешаването на казуса с мръсния пловдивски въздух. Кога местната власт и институциите ще предприемат действия за намаляване на вредните емисии, зависи и от активността и натиска, които ще им окажат обществото и европейските директиви и съдилища, коментира юристът.
Крайно актуален е вече въпросът "кога" отговорните институции ще се задействат, особено в сезона на зимата, когато нивата на запрашаване стават критични и особено опасни за здравето.
От регионалната екоинспекция всяка година призовават гражданите да ползват обществен транспорт, споделени пътувания с автомобили, както и друг тип отопление (газ, ТЕЦ или дори ток). Ако се отопляват на твърдо гориво, да ползват задължително енергоефективни котли и печки, висококалорични въглища с ниско съдържание на сяра и суха, а не влажна дървесина.
Препоръките са важни, но крайно недостатъчни, подчертава Екимиджиев. "Със съвети проблемът с мръсния въздух няма да се разреши. Община Пловдив от няколко години работи по разрешаването му, но всичко се случва много бавно – проектните програми, по които може да се кандидатства, няма да бъдат отворени скоро.
Един от най-сериозните проблеми е липсата на екологичен транспорт. Тролейбусната мрежа е остаряла, изграждането на нова и закупуването на тролейбуси засега е непосилна задача за общината, а и за повечето фирми. Инвестицията изглежда неизгодна. От общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" виждат решаване на проблема чрез постепенна замяна на старите автобуси с електробуси, но засега никоя от фирмите, обслужващи градския транспорт, не е направила подобна покупка.
Още от България
Вигенин: Невъзможно е да влезем в политическа коалиция с ГЕРБ
"Изборът на председател на Народното събрание е тежко повлиян от перспективата председателят да е и евентуален служебен премиер"
Хамид Хамид, ДПС-НН: Не очаквайте да дадем подкрепа, ако не бъдем потърсени за това
ДПС-Ново начало би подкрепило мнозинства, които ще отстояват евроатлантически ценности и ще работят по проблемите на хората
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство