24 Ноември, 2024

Анализатори: Кабинетът "Борисов 2" - най-сложната управленска формула в новата ни история

Анализатори: Кабинетът "Борисов 2" - най-сложната управленска формула в новата ни история

ГЕРБ-РБ-ПФ-АБВ е най-сложната управленска формула в новата ни история. Това констатира в своя годишен анализ на политическата ситуация у нас институтът "Иван Хаджийски"

Според експертите у нас се наблюдава как еволюират публичните разбирания за политическа принципност. Тройната коалиция бе смятана за безпринципна, защото включва представители на две идеологически семейства, а тук имаме три. Кабинетът Орешарски бе разглеждан като безпринципен, защото няма коалиционно споразумение и дълго време не излиза с управленска програма, а тук имаме същото, посочват изследователите.

В полза на новата коалиция работят и опасенията от нови избори, които биха могли да оставят част от тях не просто извън властта, но и извън парламента. Така управлението на страната в края на годината добива вида на неизбежност, а не на добър или лош избор, както беше в началото.

Годината за ГЕРБ е несъмнено успешна. Неуспехът на протеста да излъчи алтернатива на правителството на Орешарски съвсем закономерно направи от ГЕРБ единствената реална алтернатива. ГЕРБ започна да изглежда като „нашата последна надежда", единствения вариант страната да остане управляема. 

Според тях Бойко Борисов на практика започна да премерва президентски одежди. Премиерът добре владее принципа „управлявай и остави другите да се провалят". Той печели и от тежкото вътрешно разделение в Реформаторския блок, лавирайки между лагерите. Но разпад на РБ в непосредствено бъдеще изглежда малко вероятен. И едните, и другите в блока съзнават риска от свой общ провал и последващо изпадане от политиката.

През 2013 г. БСП се яви на поправителен изпит пред българското общество. Оказа се, че изпитът не е взет. Сега БСП се намира в криза на идентичността. От разделението „тесни" и „широки" социалисти насам историята на партията е белязана именно от кризи на идентичност.

АБВ е най-амбициозният засега опит за създаване на алтернатива на БСП, Евролевицата, например, беше част от т.нар. „реформаторско мнозинство", но не беше във властта.

Ако трябва да се определи политическа личност на 2014 г., шансовете ще бъдат на Лютви Местан. Движението излезе от орбитата на БСП, където пребиваваше почти 13 години и рискуваше постепенно да бъде възприемано в един политически пакет с БСП и да изпадне в изолация. ДПС избра нестандартното решение да свали собственото си правителство .

Изборите през годината демонстрираха нова електорална география. ДПС трайно се настанява в селата и в бедните региони на страната, което прави съвсем реална перспективата в един бъдещ момент да се утвърди като втора политическа сила.

За новото позициониране на ДПС играят роля и два международни вектора. На първо място е стоплянето на отношенията с Анкара И на второ място, всекидневно повтаряният „евроатлантизъм" легитимира прозападна позиция на ДПС,

Отношенията на ГЕРБ с ДПС вървят в изпитания традиционен коловоз на „пакт за ненападение". Същевременно е налице и нарасналата амбиция на ДПС да покаже, че без него ГЕРБ не може стабилно да управлява. От друга страна, видимо е нежеланието на Борисов подобен съюз да се случи публично. Лидерът на ГЕРБ отчита негативния образ на ДПС, задълбочен през последните две години. В резултат наблюдаваме в тактиката на Местан „пълзяща подкрепа", съпроводена с натиск спрямо втория кабинет „Борисов".

ББЦ изгря в началото на годината като амбициозен проект, който към края ѝ изглежда по-скоро в необратим залез. Решението на Бареков да избере евродепутатска кариера вместо национална е показателно за осъзнат таван на българските му политически амбиции. Развитието на събитията свидетелства, че Борисов се нуждае не от Бареков, а от неговите депутати, и има всички изгледи да ги получи.

Създаването на ПФ е първият в съвременна България успешен опит за конструиране на националистическа формация, която обединява - съумя да привлече голям брой от малките патриотични партии. В този смисъл ПФ предложи образ, противоположен на „Атака" - която се цепеше от самото си възникване.

ПФ е по-умерен (съюзът с традиционната българска националистическа ВМРО укрепи породеното внушение), а и има по-принципен образ (без „златен пръст" за управление, в което участва ДПС). Опасността пред ПФ е да не заприлича на „Атака" - ако продължи да произвежда скандали, гръмки напускания, неубедителни съпротиви срещу управленски решения, непарламентарен език.

Социалните проблеми и десните мерки на служебния кабинет обаче дадоха нов шанс на „Атака". Партията на Сидеров демонстрира, че разполага със собствен електорат, различен от ПФ, който не бива да се подценява. Сега „Атака" отново заплува в познати води на радикална опозиция на статуквото.

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас